Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Firmy lákají zaměstnance na zábavu a koblihy

  1:09
Časy, kdy k nalezení dělníka stačil řádkový inzerát v novinách či poslat nabídku volného místa na úřad práce, skončily. Nedostatek lidí na trhu práce nutí firmy vymýšlet čím dál kreativnější způsoby, jak nalákat možné pracovníky právě do svých řad.
Nezaměstnanost je nízká a pracovníci se shánějí čím dál hůř.

Nezaměstnanost je nízká a pracovníci se shánějí čím dál hůř. | foto: Profimedia.cz

Na náměstích několika městeček na Vysočině zažili nedávno nezvyklou situaci. Zaparkoval tam nablýskaný americký kamion Kenworth. Jeho osádku tvořili náboráři. Snažili se naverbovat lidi, aby pracovali pro jihlavskou firmu Automotive Lighting, která vyrábí světla do aut.

Podobnými "roadshow" se kdysi snažili získávat klienty mobilní operátoři. Teď je firmy začaly využívat i pro lákání zaměstnanců.

Nezaměstnanost je nízká a pracovníci se shánějí čím dál hůř. Kdo přišel ke kamionu, dostal občerstvení, informace o práci, mohl si zasoutěžit o ceny a případně rovnou vyplnit dotazník uchazeče.

"Hledali jsme způsob, jak upoutat pozornost. Rozšiřujeme výrobu a sháníme stovky lidí," řekl jednatel firmy Automotive Lighting Petr Novotný.

Zájem o práci ve firmě se podle něj díky kamionu více než zdvojnásobil. Ukazuje se, že s klasickými náborovými inzeráty už firmy nevystačí. Stále častěji proto lákají zaměstnance filmovými klipy nebo billboardy s reklamou.

Jihlavská roadshow
Také jihlavský výrobce světel do aut Automotive Lighting začal po širokém okolí Jihlavy jezdit s vlastní "roadshow".

Do měst na Vysočině dorazil velký firemní kamion Kenworth černé barvy a lákal zájemce o práci prezentací. "Při běžné inzerci jsme zaměstnali kolem dvaceti lidí měsíčně, teď bereme padesát lidí měsíčně. Ohlas to mělo jednoznačně dobrý," neskrývá spokojenost jednatel Petr Novotný.

Kampaň firmu stála zhruba 1,5 milionu korun včetně doplňkové inzerce, se kterou pomáhala specializovaná agentura Age Plus. "Přistoupili jsme k tomu tak, jako bychom dělali reklamu třeba na prášek, bylo potřeba lidi zaujmout," vysvětlil šéf agentury Jan Slánský. "Chtěli jsme přijít s něčím, co upoutá pozornost," dodal.

Do konce roku potřebuje v Jihlavě získat do výroby dvě stě lidí. "Je to levnější než shánět lidi přes agentury, navíc hledáme zaměstnance, ne jen půjčený personál," dodal Novotný.

Firma podle něj chystá další kampaň, ale v jiném stylu. "Zaměříme se na hledání techniků a vysokoškoláků do vývoje," upřesnil. Konkrétní podobu akce zatím tají.

Netradičně shání zaměstnance do budované automobilky v Nošovicích Huyndai. Například kinoreklamou v ostravském multikinu. "Využili jsme i nový model auta, který se u nás začal prodávat a který budeme vyrábět v Nošovicích. Lidem ukazujeme, že jde o auto, na jehož výrobě se mohou sami podílet," dodal mluvčí Hyundai Manufacturing Czech Tomáš Vaněk.

Nestačí jen lákat
Na billboardech podél silnic nebo v dopravních prostředcích je na první pohled patrné, že podobnou taktiku si osvojuje stále více podniků. Skoro samozřejmostí se už stala účast na veletrzích pracovních příležitostí.

"Nejde jen říct, že nabízíte práci, ale jakou práci a co vše nabízíte. Zájemci o práci si to nebudou chtít pak někde dohledávat," radí Petr Šrámek z firmy LMC, která provozuje pracovní portál jobs.cz.

Podle Šrámka by si společnosti měly dát pozor i na to, aby byly následně schopné poradit si s množstvím zájemců. "Navnadit lidi na práci a pak nezvládnout jejich nábor kvůli nedostatečnému počtu personalistů se může obrátit proti firmě," varuje.

Pro firmy mají aktivity označené jako HR Marketing (human resources – lidské zdroje) i další výhody. Kromě získání většího počtu zájemců i budování pověsti firmy. "Je i otázka prestiže prezentovat se jako dobrý zaměstnavatel, pomáhá to vylepšovat dobré jméno firmy," dodal reklamní expert Jiří Mikeš.

Náklady na nábor by měly u firem přesáhnout podle Šrámka nejméně tři sta tisíc korun. "Většinou jde o částku půl milionu až milion korun," dodal.

Může však jít i o podstatně více peněz. Například pražská městská policie do své kampaně na nábor policistů pod názvem Akce Praha dá letos kolem pěti milionů korun. "Splnilo to účel, zájem o práci městského strážníka v Praze se zvýšil," říká Vilma Častová z městské policie.

"Na lovu je příliš mnoho lovců, staré klasické inzeráty už dnes nikoho neosloví a firmy musí mít vlastní speciální metody," míní Hana Krbcová, která řídí lidské zdroje ve společnosti ČEZ.

Firma, která má řadu poboček v zahraničí, láká nové lidi třeba právě na cesty do ciziny. Společnosti mohou bodovat také nabídkou různých bonusů, jako například příspěvky na životní pojistku.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Česko díky členství v EU zbohatlo. Poláci z něj ale vytěžili víc, říká analýza

25. dubna 2024  11:38

Za dvacet let od vstupu Česka do EU se podařilo zvýšit životní úroveň vyjádřenou v HDP na obyvatele...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Ovocnářům hrozí bankroty. Mrazy ceny určitě ovlivní, hlavně jablek, říká jejich šéf

25. dubna 2024  8:44,  aktualizováno  10:58

Pěstitelům ovoce hrozí kvůli mrazům bankroty, říká předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík....

České dráhy vydělaly téměř čtyři miliardy korun. Tahounem byla osobní doprava

25. dubna 2024  10:06

Státem vlastněné České dráhy dosáhly v loňském roce hrubého zisku 3,8 miliardy. Na rozdíl od...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...