Na trhu už působí čtyři firmy. Pro cestující může být jejich služba výhodná, v řadě případů jen zbytečně přijdou o čtvrtinu vyplaceného odškodného.
Jde přitom o relativně velký trh, který je pro aerolinky postrachem a u kterého dopravci těží z neznalosti zákazníků. Ti často nevědí, na co mají nárok. Například web Kompenzomat.cz odhaduje, že jen v květnu a červnu měli lidé letící z Česka nárok na odškodnění ve výši kolem 30 milionů korun.
Zákazníci přitom na druhou stranu nemají prakticky šanci, jak zjistit úspěšnost vymahačů. Záleží hodně na tom, jak dobré mají například databáze o počasí na jednotlivých letištích. Právě odkaz na špatné počasí bývá častou výmluvou, proč dopravci kompenzaci odmítnou, i když důvodem zpoždění je například technická závada. Rozdíl je velký, kvůli počasí se vyplácet odškodné nemusí, kvůli závadě ano.
Za asistenci firmy si zaplatíte
"Jako u kterékoliv jiné komerční služby by si spotřebitelé měli počínat obezřetně a ověřit si serióznost subjektu, se kterým se chystají do smluvního vztahu vstoupit, seznámit se podrobně s podmínkami služby," říká Tomáš Večl z Evropského spotřebitelského centra. To v Česku patří mezi hlavní poradce při stížnostech na aerolinky, své služby nabízí zcela bezplatně.
Nárok na odškodněníZrušení letu: Do dvou týdnů před odletem jen vrácení letenky, v kratší době vrácení letenky plus odškodné 250–600 eur podle délky letu. Zpoždění letu: Nárok na péči od dopravce začíná platit už od dvou hodin zpoždění při letu do 1 500 km, u nejdelších letů od 4 hodin. Musí se postarat o jídlo či ubytování. O finančním odškodnění unijní nařízení nemluví. Existují však rozhodnutí Evropského soudního dvora, podle kterých mají cestující nárok na stejné odškodnění jako při zrušení letu, může-li za zpoždění dopravce (např. závady). Zdroj: ECS |
Rozdíly v kvalitě jsou patrné i v prezentacích firem, například Skyplan.cz přišel s tiskovou zprávou o přesnostech klasických a nízkonákladových dopravců, ale srovnal pouze statistiku dvou dopravců za jediný týden v roce 2010.
Vymáhací firmy mají většinou stejný způsob podnikání. Klient pošle údaje o svém zpoždění či zrušeném letu, agentura zjistí, zda má nárok na odškodnění, a pokud peníze vymůže, bere si pak provizi kolem 25 až 30 procent z kompenzace. Většinou slibují vymožení do dvou měsíců, v případě soudního sporu to může být déle.
S vymahači aerolinky spolupracují
V Česku je zatím největší společnost Click2Claim, na trhu působí ještě další tři firmy – Skyplan.cz, Pomocposkozenym.cz nebo Kompenzomat.cz. Z jejich činnosti není příliš nadšen Úřad pro civilní letectví, který má dodržování směrnice na starosti. "Zajímá je jen otázka finanční kompenzace, ale pro nás je důležité i to, zda cestujícímu byla poskytnuta ze strany leteckého dopravce asistence, nebo byl ponechán bez pomoci," říká Petr Navrátil z ÚCL.
Podle něj vymahačské firmy často posílají stížnost k prošetření úřadu, ale až poté, co neuspějí u dopravce. "Mnohdy však chybějí podstatné informace, které pak zjišťujeme sami od cestujících, to vše jen prodlužuje," dodal Navrátil. Ročně si u ÚCL stěžuje kolem dvou stovek lidí.
Opatrní s podobnými agenturami jsou i prodejci letenek. "Začali jsme spolupracovat s Click2Claim, ale spíše to testujeme. Za pár měsíců uvidíme, zda to má pro klienty nějaký konkrétní efekt," říká generální ředitelka Student Agency Martina Blahová.