Prodejci potravin či drogerie chtějí vietnamské obchodní zástupce hlavně kvůli komunikaci s majiteli malých krámků. Ilustrační snímek

Prodejci potravin či drogerie chtějí vietnamské obchodní zástupce hlavně kvůli komunikaci s majiteli malých krámků. Ilustrační snímek | foto: Michal Sváček, MAFRA

Firmy najímají Vietnamce, mají pomoci proniknout k asijským zákazníkům

  • 154
Čeští obchodníci se čím dál více snaží oslovit početnou komunitu Vietnamců. V zemi jich žije přes padesát tisíc, firmy si k nim ale jen těžko hledají cestu. Začínají proto zaměstnávat rodilé Vietnamce, kteří k asijským zákazníkům dokážou lépe proniknout.

Nejčastěji se to týká bank, pojišťoven, výrobců zboží denní potřeby, obchodních řetězců, prodejců užitkových automobilů, ale také třeba realitních společností.

"Jde hlavně o důvěru. Proto Vietnamci služeb realitních společností přímo zrovna nevyužívají, potřebují tam mít svého člověka," potvrzuje Monika Halžová, majitelka pobočky společnosti RE/MAX Invest, která do svého týmu najala vietnamského makléře a spolupráci si nemůže vynachválit.

Vietnamci rozhýbou obchodČtěte ve čtvrtek, 26. ledna

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Pro firmy bývá hlavní překážkou jazyk. Většina Vietnamců především střední a starší generace česky stále příliš neumí a vztahy mimo svou komunitu moc nenavazuje.

To pochopili třeba také v obchodech Makro, kde mají v řadě svých prodejen vietnamského konzultanta, další Vietnamci pro Makro pracují v terénu. Společnost navíc běžně prezentuje své letákové nabídky ve vietnamštině. Od začátku roku Makro nabízí pro asijské zákazníky i speciální část svého webu.

To, že zájem o vietnamské zaměstnance roste, potvrzují i lidé z personálních agentur. Často je takový nábor problematický, protože ze zákona firma nemůže upřednostňovat žádnou národnostní skupinu uchazečů. Často se tak v inzerátu pouze objeví nenápadný požadavek na znalost vietnamského jazyka.