Firmy omezí nákup drahých aut

  • 80
Prodejce luxusních automobilů, ve kterých se prohánějí většinou majitelé a šéfové velkých firem, čeká od příštího roku boj o udržení vydobytých pozic. Poslanci v rámci novely zákona o dani z příjmu podniků schválili bod, podle něhož firmy budou moci odepisovat z daní hodnotu auta do 900 tisíc korun.

Zbytek jeho ceny musí uhradit ze svého zisku. Přitom právě podniky tvoří velkou část zákazníků značek jako BMW, Mercedes, Audi či Volvo.

Například Audi prodává za více než 900 tisíc korun devět z deseti aut. U BMW a Mercedesu je to ještě o něco větší podíl. Firemní klientela je pro ně velmi důležitá: například čtyři z pěti "audin" v Česku kupují podniky.

Zástupci některých firem, kde se manažeři vozí v drahých vozech, již nyní přemýšlejí o změně. To je případ společnosti Unipetrol, jejíž šéf Pavel Švarc před dvěma lety získal největší vůz Audi A8 a čtyři další manažeři o něco menší A6.

"Šéfové dceřiných firem již nejezdí v dražších zahraničních limuzínách, ale v superbech se středně drahou výbavou. Pokud zákon vejde v platnost, očekávám, že až vozy Audi na generálním ředitelství zestárnou, koupíme české auto i tady.
Nechceme kvůli autům snižovat zisk," tvrdí personální ředitel Unipetrolu Vít Šubert.

Právě Škodě situace vyhovuje nejvíce a mohla by díky poslancům získat mezi šéfy podniků nové zákazníky. "Neříkám, že je to pro nás nevýhodná věc, ale nějak zásadní růst prodeje kvůli stanovené cenové hranici zase nečekám," říká šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek.

Superb stojí bez speciálních úprav od sedmi set tisíc do 1,2 milionu korun, zatímco třeba BMW řady 5 na této ceně začíná.

Auta v tuzemsku kvůli vysokému zdanění lidí s vysokými příjmy slouží jako výrazná manažerská mimoplatová výhoda. "Málokde v Evropě podniky dávají auta k užívání tak široké skupině vysokých a středních manažerů. Lze očekávat, že mnoho firem nyní změní systém výhod pro manažery," soudí Zdeněk Pasák, který se zabývá vyhledáváním špičkových manažerů pro velké firmy.

Mluvčí Audi Jan Klíma však míní, že auta nejsou u velkých firem tak zásadní položkou, která by je nutila kvůli změně daní měnit značky. "Zákazníci mohou reagovat různě, ale podniková klientela není ke změnám tak náchylná jako jednotlivci a mnoho manažerů má vůz určité kategorie zajištěn ve smlouvě s podnikem," říká Klíma.

Pro daňové omezení hlasovali všichni poslanci vládní koalice. Deset ze čtrnácti členů koaliční vlády přitom jezdí v nejluxusnějších limuzínách Audi A8 a BMW řady 7, sedm členů kabinetu má superby.

Většinu vozů Audi koupila ministerstva od resortu financí po zasedání Mezinárodního měnového fondu, kde byla tato značka oficiálním automobilem. "Audi A8 jsme od ministerstva financí koupili za 1,6 milionu korun," sdělil Urbanův mluvčí Ivo Mravinac. Urban má také superb.

BMW řady 7, jejichž cena začíná na dvou milionech korun a které úřady nakupovaly přímo od prodejců, jezdí ministr kultury Pavel Dostál, šéf resortu životního prostředí Libor Ambrozek, ministryně zdravotnictví Marie Součková a šéf regionální rozvoje Pavel Němec.