Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Firmy, které mají v názvu příjmení majitele, jsou ziskovější

  14:30aktualizováno  14:30
Firmy, které se jmenují po svých zakladatelích, jsou úspěšnější než ty s jinými názvy. K tomuto zjištění dospěla společnost Bisnode analýzou firem v českém obchodním rejstříku a jejich ziskovosti. Právě tu firmy pojmenované po svých majitelích vykazují průměrně o třetinu vyšší než ostatní společnosti.

Mezi nejčastější obor, kde se firmy pojmenovávají po majitelích, patří pokrývači (ilustrační foto). | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Kromě toho jsou firmy s příjmením v názvu také stabilnější. Riziko úpadku, exekuce či platební nesplatnosti je u nich podle studie Bisnode o 19 procent nižší než u ostatních firem.

Čím je to způsobeno? Analytik Bisnode Milan Petrák to přikládá dvěma faktorům. „První možností je, že přítomnost příjmení v názvu vede vlastníky k zodpovědnějšímu řízení firmy,“ myslí si Petrák. Druhým vysvětlením podle něj může být, že vlastníci podle sebe častěji pojmenovávají firmy, se kterými mají „vážné úmysly“.

Metodologie

Ne všechny firmy, které se nějakým způsobem jmenují po svých majitelích, respektive zakladatelích, byly ve studii podchyceny. Vstupním kritériem bylo, aby se v názvu firmy objevila alespoň první čtyři písmena většinového majitele dané společnosti s ručením omezeným či akciovky.

To vylučuje například investiční skupiny J&T nebo KKCG, jejichž některé části jsou zapsané v českém obchodním rejstříku a zároveň zkratky v jejich názvech odkazují na jejich majitele.

Zdroj: Bisnode

Jinými slovy: jména majitelů se nevyskytují v názvu firem, které jsou takzvanými prázdnými schránkami nebo jinými účelově založenými právnickými osobami.

Celkem Bisnode analyzoval 202 tisíc většinových vlastníků firem. Z nich po sobě pojmenovalo firmu 7,1 procenta. Častěji se tak chovají muži - učinilo tak 8 procent, kdežto u žen to bylo jen 3,9 procenta. Trend pojmenovávat firmu po sobě roste s věkem: z mužů starších šedesáti let své jméno vtělilo do názvu společnosti 11,1 procent.

Nejčastěji po sobě firmy pojmenovávají právníci - jméno svého většinového majitele má v názvu přes 65 procent firem poskytující právní činnosti. Více než ze čtvrtiny se po svých majitelích jmenují ještě autoškoly a pokrývačské firmy. Bisnode ale z přehledu vyloučil firmy, jejichž název začíná titulem MUDr. - tedy soukromé zdravotnické praxe. Jinak by „zvítězily“ ony.

„Rozdíl v ziskovosti je patrný i v rámci jednotlivých odvětví. To znamená, že není způsoben tím, že v některých oborech je pojmenovávání firem podle příjmení častější,“ dodává k tomu Petrák.

Kdo nejčastěji pojmenovává firmy po sobě?
OborProcento
Právní činnosti65,38 %
Činnosti autoškol a jiných škol řízení36,36 %
Pokrývačské práce25,17 %
Zpracování a konzervování masa a výroba masných výrobků25,00 %
Zpracování a konzervování masa, kromě drůbežího20,54 %
Maloobchod s masem a masnými výrobky20,34 %
Veterinární činnosti19,81 %
Maloobchod s díly a příslušenstvím pro motorová vozidla19,28 %
Řezání, tvarování a konečná úprava kamenů19,20 %
Výroba nábytku18,84 %
Zdroj: Bisnode
Autor:



Nejčtenější

Muslimové ve vánoční reklamě nás urážejí, vzkazují lidé řetězci Tesco

V reklamě Tesca ve Velké Británii má svou roli i muslimská rodina.

Jen pár dní po prvním odvysílání se vánoční reklama obchodního řetězce Tesco ve Velké Británii stala terčem kritiky....

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...



Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Další z rubriky

Tříprocentní úroková sazba. Tak by mohla za dva roky vypadat politika ČNB

Guvernér ČNB Jiří Rusnok přichází na tiskovou konferenci bankovní rady k...

Měnová politika České národní banky by se během jednoho až dvou let měla normalizovat. Reálná úroková míra by mohla...

Marnivost, nebo investice? Luxusní kabelky se mohou vyplatit víc než zlato

Ilustrační snímek

Koupě nóbl kabelky se někdy vyplatí víc než pořízení zlaté cihly nebo investice do akciového indexu. Navíc se dá snadno...

Prudké zdražování bytů už brzy skončí, tvrdí šéf Asociace developerů

Výbuch plynu zcela zdemoloval byt v prvním patře domu (30.10.2017).

Za poslední dva roky zdražily nové byty v hlavním městě téměř o polovinu. Růst cen ale nebude v nejbližší době tak...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.