Mezi nejčastější obor, kde se firmy pojmenovávají po majitelích, patří pokrývači (ilustrační foto).

Mezi nejčastější obor, kde se firmy pojmenovávají po majitelích, patří pokrývači (ilustrační foto). | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Firmy, které mají v názvu příjmení majitele, jsou ziskovější

  • 23
Firmy, které se jmenují po svých zakladatelích, jsou úspěšnější než ty s jinými názvy. K tomuto zjištění dospěla společnost Bisnode analýzou firem v českém obchodním rejstříku a jejich ziskovosti. Právě tu firmy pojmenované po svých majitelích vykazují průměrně o třetinu vyšší než ostatní společnosti.

Kromě toho jsou firmy s příjmením v názvu také stabilnější. Riziko úpadku, exekuce či platební nesplatnosti je u nich podle studie Bisnode o 19 procent nižší než u ostatních firem.

Čím je to způsobeno? Analytik Bisnode Milan Petrák to přikládá dvěma faktorům. „První možností je, že přítomnost příjmení v názvu vede vlastníky k zodpovědnějšímu řízení firmy,“ myslí si Petrák. Druhým vysvětlením podle něj může být, že vlastníci podle sebe častěji pojmenovávají firmy, se kterými mají „vážné úmysly“.

Metodologie

Ne všechny firmy, které se nějakým způsobem jmenují po svých majitelích, respektive zakladatelích, byly ve studii podchyceny. Vstupním kritériem bylo, aby se v názvu firmy objevila alespoň první čtyři písmena většinového majitele dané společnosti s ručením omezeným či akciovky.

To vylučuje například investiční skupiny J&T nebo KKCG, jejichž některé části jsou zapsané v českém obchodním rejstříku a zároveň zkratky v jejich názvech odkazují na jejich majitele.

Zdroj: Bisnode

Jinými slovy: jména majitelů se nevyskytují v názvu firem, které jsou takzvanými prázdnými schránkami nebo jinými účelově založenými právnickými osobami.

Celkem Bisnode analyzoval 202 tisíc většinových vlastníků firem. Z nich po sobě pojmenovalo firmu 7,1 procenta. Častěji se tak chovají muži - učinilo tak 8 procent, kdežto u žen to bylo jen 3,9 procenta. Trend pojmenovávat firmu po sobě roste s věkem: z mužů starších šedesáti let své jméno vtělilo do názvu společnosti 11,1 procent.

Nejčastěji po sobě firmy pojmenovávají právníci - jméno svého většinového majitele má v názvu přes 65 procent firem poskytující právní činnosti. Více než ze čtvrtiny se po svých majitelích jmenují ještě autoškoly a pokrývačské firmy. Bisnode ale z přehledu vyloučil firmy, jejichž název začíná titulem MUDr. - tedy soukromé zdravotnické praxe. Jinak by „zvítězily“ ony.

„Rozdíl v ziskovosti je patrný i v rámci jednotlivých odvětví. To znamená, že není způsoben tím, že v některých oborech je pojmenovávání firem podle příjmení častější,“ dodává k tomu Petrák.

Kdo nejčastěji pojmenovává firmy po sobě?
OborProcento
Právní činnosti65,38 %
Činnosti autoškol a jiných škol řízení36,36 %
Pokrývačské práce25,17 %
Zpracování a konzervování masa a výroba masných výrobků25,00 %
Zpracování a konzervování masa, kromě drůbežího20,54 %
Maloobchod s masem a masnými výrobky20,34 %
Veterinární činnosti19,81 %
Maloobchod s díly a příslušenstvím pro motorová vozidla19,28 %
Řezání, tvarování a konečná úprava kamenů19,20 %
Výroba nábytku18,84 %
Zdroj: Bisnode