Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Firmy se perou o státní silniční zakázky. A sleví až téměř polovinu

  0:58aktualizováno  0:58
Mnoho silničních staveb má dokumentace EIA, které posuzují vliv stavby na životní prostředí, vypracované podle starého zákona. Nejsou tudíž v souladu s evropskými směrnicemi a stavbám hrozí zastavení na několik měsíců. Stavbaři se proto soustředí i na menší zakázky a jsou schopni státu slevit až téměř polovinu z­ původní ceny.

Zahájení dostavby úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce u Hradce Králové. (22. července 2014) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic má letos výrazně větší rozpočet na silnice než loni. Přesto se zatím zdá, že na nich kvůli posouzení vlivu na životní prostředí citelně ušetří.

Za stavební práce na silnicích se letos bude platit málo jako loni. A možná ještě méně. Stavební firmy se totiž předhánějí ve zlevňování.

Stavby dálnic jsou ohroženy. Nemají posudky dopadu na životní prostředí

Důvodem je to, že mnohé silniční stavby mají dokumenty EIA – posuzující vliv stavby na životní prostředí – vypracované podle starého zákona. Nejsou tudíž v souladu s evropskými směrnicemi, Evropská komise je nechce uznat a stavbám hrozí zastavení na několik měsíců.

Stavbaři se bojí, že nebudou mít co stavět. Soustředí se proto i na menší zakázky, které jsou jisté. Poslední velké soutěže ukazují, že jsou schopni státu slevit až 45 procent z ­původní ceny.

Dokládají to dvě středně velké soutěže na nové silnice na jihu Moravy, které se stavět budou, protože mají stavební povolení. Jde o obchvaty Znojma a ­Lechovic. V případě Lechovic přišlo čtrnáct nabídek, v případě Znojma dokonce šestnáct.

Klíčová je však cena. Zatímco stát odhadl podle projektu náklady na 493 milionů korun, nejnižší nabídka činila 270 milionů od sdružení firem vedeného Imosem Brno. Hlad a­ ochotu firem zlevnit potvrzuje rovněž to, že i nejdražší nabídka v­ soutěži byla o více než 150 milionů korun pod cenou projektu.

„Není vůbec jistota, kolik soutěží bude, proto se jde na takové ceny. Je reálná hrozba, že zakázek bude málo,“ vysvětluje Petr Čížek, jednatel společnosti Swietelsky stavební.

Soutěžení za méně než 60 procent ceny na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyvolává obavy, zda jsou nabídky firem reálné. Společnosti by totiž předem mohly počítat s­ tím, že budou šidit kvalitu, nebo se chtít dostat do zisku dodatečným účtováním víceprací. ŘSD proto plánuje posílit stavební dozory.

Silničáři letos větší naděje vkládají do oprav. ŘSD na ně získalo do rozpočtu další dvě miliardy korun, peníze navíc dostanou od státu také kraje. Na rozdíl od výstavby nových silnic se v tomto případě nemusí tak složitě řešit povolení.

Objem nových veřejných stavebních zakázek navíc klesá, loni se snížil o 29,3 procenta. „To se projeví v menším přílivu stavebních zakázek od veřejných investorů v příštích čtvrtletích zejména v infrastruktuře,“ míní Jiří Vacek ze společnosti CEEC Research.

Na železnici je to jinak

Na železnici byly stavební firmy loni zahlceny prací a většiny soutěží se účastnili maximálně čtyři uchazeči. „V oblasti zakázek na železnici mají firmy velice dobrou zasmluvněnost, a to včetně cen. Proto nebudou mít potřebu jít za jakoukoliv cenu do dumpingového boje,“ podotkl Vacek.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zatím vypsala nových zakázek za poslední měsíce relativně málo. Nicméně i na železnici se časy mění: téměř miliardová rekonstrukce tratě ze Žďáru nad Sázavou do Ostrova nad Oslavou přilákala osm firem. Loni se přitom do zakázek v hodnotě stovek milionů přihlásily třeba jen dvě firmy.

SŽDC ale nechce z jedné zakázky věštit budoucnost. „Není to důkazem nějakého trendu jako spíš otázkou zaměření stavby jako takové. Záleží totiž na tom, jak moc je zakázka specializovaná,“ vysvětluje mluvčí firmy Jakub Ptačinský. Na železnici je mezi firmami také menší konkurence, protože získat potřebná povolení a techniku je těžší než pro silnice.

Situace ve veřejných zakázkách mohla být ještě zamotanější. Antimonopolní úřad v pondělí potvrdil rekordní pokutu za kartelové dohody ve výši přesahující 1,6 miliardy korun a mezi pokutovanými je i ­trio velkých firem Skanska, Eurovia a ­Strabag (psali jsme zde).

Podle zákona by měly být zařazeny automaticky na seznam firem, které nemohou jít do veřejných soutěží. Ke kartelu ale došlo ještě před platností této verze zákona, takže vyloučeny nebudou.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Uber chce v Praze rozvážet jídlo. Byznys zajímá i Amazon a Facebook

Uber Eats.

Firmy specializované na rozvoz jídla z restaurací si ve světě kolíkují svá teritoria. A některé z nich může zajímat i...

Češi patří mezi nejtlustší v Evropě. Osmadvacítku drtíme i počtem kuřáků

(Ilustrační snímek)

V porovnání s ostatními evropskými státy je v Česku ohrožen sociálním vyloučením poměrně nízký podíl lidí. V Evropě...

Co Češi tolik nekupují. CD a DVD už jsou mrtvá i pro statistiky

CD - ilustrační foto

Statistici udělali pořádek ve spotřebním koši a vyhodili, co už Češi tolik nekupují. Přestali tak sledovat ceny...

Najdete na iDNES.cz