Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Firmy se po japonském zemětřesení poučí, připraví záložní plány

  2:46aktualizováno  2:46
Firmy budou po zemětřesení v Japonsku pracovat na tom, aby měly do budoucna na výběr dodavatele s dostatečnou kapacitou. Podle Jana Linharta, partnera tuzemské KPMG, který sleduje automobilový trh, to budou dělat i za cenu vyšších nákladů.
Automobilky budou pracovat na tom, aby měly vždy alternativu s dostatečnou kapacitou. Ilustrační foto.

Automobilky budou pracovat na tom, aby měly vždy alternativu s dostatečnou kapacitou. Ilustrační foto. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Jak vážný je pro japonské automobilky aktuální problém s prodlužováním obnovy výroby po zemětřesení?
Rozlišil bych krátkodobý a dlouhodobý dopad. Aktuálně je trápí přerušení výroby buď kvůli bezprostřednímu poškození závodů či jejich okolí, nebo byly narušeny okolní silnice či přívody elektřiny. To se spraví. V dlouhodobém horizontu měsíců až let bude jejich hlavním problémem nedostatek energie. Celá země se bude muset vyrovnat s tím, že nebude moci vyrábět tolik elektřiny jako před zemětřesením. Nejvíce jí bude chybět hlavně v letních měsících, kdy jedou klimatizace. Odhady hovoří o deseti až patnácti procentech.

Bude celá tato situace znamenat vyšší výrobní náklady pro japonské automobilky?
Ano. Zvýší se náklady na základní obsluhu a vzroste neefektivita. Například se počítá s tím, že více závodů bude muset sdílet elektřinu. Některé automobilky už zvažují, že by zapínaly výrobní linky střídavě. To však znamená výrobní prostoje.

Japonské firmy před zemětřesením pomalu vycházely z krize. Dostaly teď tvrdou ránu?
Zemětřesení a jeho následky je velmi poškodí ekonomicky v letošním roce. Analytici už snižují odhady na jejich ziskovost.

Začnou ještě více než dnes přesunovat výrobu z Japonska?
Bezprostřední dopad bude takový, že firmy se zámořskou výrobou začnou část japonské produkce přesouvat tam. V delším horizontu budou určitě uvažovat tak, že budou chtít mít více záložních plánů pro podobné případy. Jinak řečeno, že jeden díl budou moci dělat různí dodavatelé zastupitelně. Automobilky budou pracovat na tom, aby měly vždy alternativu s dostatečnou kapacitou. Lépe na tom budou výrobci s velkým objemem výroby, protože se jim bude produkce snadněji rozkládat po světě.

Je to poučení ze zemětřesení pro všechny světové automobilky?
Ano. Firmy se budou více ptát svých dodavatelů, kde vyrábějí a jak jsou zajištěni proti případným výpadkům. A nebude se to týkat jen automobilek, ale i dalších průmyslových výrobců a odvětví. Je to podobné, jako když se Škodovka nedávno potýkala s výpadkem dílů kvůli povodním. Jen je to ve větším měřítku.

Nejde taková snaha o alternativy proti globalizaci a maximálním úsporám nákladů? Dnes všichni nakupují odkudkoli, hlavně pokud je to nejlevnější.
Ano, jde to proti trendu na snižování nákladů, protože alternativa vždy něco stojí. Ale na příkladu Japonska se ukazuje, že alternativa nemusí být vždy drahá, protože nejdůležitější je udržet si výrobu.

Kdy odhadujete, že se výroba v Japonsku vrátí do normálu?
Bude to pozvolný proces. V řádu týdnů až měsíců by měla naprostá většina výrobců obnovit produkci, ale v horizontu jednoho a více let budou narážet na poškozenou infrastrukturu.

Bude tato situace nahrávat evropským automobilkám?
Může se stát, že dojde ke krátkodobému přerozdělení trhu, pokud by například japonští výrobci nemohli dodávat nějaké konkrétní modely či segmenty aut. Ale nečekám, že by tato výhoda pro jiné firmy trvala dlouho.




Nejčtenější

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Pět mýtů o evidenci tržeb: A teď bude stát vědět, co nakupuji

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Tu účtenku si radši vezměte, nebo dostanete pokutu! A pokud se chcete zbavit konkurence, pošlete na ni kontrolu z...

Další z rubriky

Mattel poprvé zahalil panenku Barbie muslimským šátkem

První Barbie s hidžábem představila olympijská sportovkyně Ibtihaj Muhammadová

Výrobce hraček Mattel poprvé zahalil panenku muslimským šátkem. Jejím předobrazem se stala americká olympijská šermířka...

Obří fúze se rozplývá. Mattel odmítl návrh na převzetí rivalem Hasbro

Z filmu Transformers: Poslední rytíř

Možnost vzniku nového globálního titána v hračkách se vzdaluje. Americký výrobce panenek Barbie Mattel odmítl...

Státní svátky jsou nuda. Zaměstnanci Spotify si volí vlastní

Logo provozovatele streamovací služby Spotify

Švédský provozovatel streamovací služby Spotify nabídl svým zaměstnancům po celém světe další benefit. Místo...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.