Automobilky budou pracovat na tom, aby měly vždy alternativu s dostatečnou kapacitou. Ilustrační foto.

Automobilky budou pracovat na tom, aby měly vždy alternativu s dostatečnou kapacitou. Ilustrační foto. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Firmy se po japonském zemětřesení poučí, připraví záložní plány

  • 4
Firmy budou po zemětřesení v Japonsku pracovat na tom, aby měly do budoucna na výběr dodavatele s dostatečnou kapacitou. Podle Jana Linharta, partnera tuzemské KPMG, který sleduje automobilový trh, to budou dělat i za cenu vyšších nákladů.

Jak vážný je pro japonské automobilky aktuální problém s prodlužováním obnovy výroby po zemětřesení?
Rozlišil bych krátkodobý a dlouhodobý dopad. Aktuálně je trápí přerušení výroby buď kvůli bezprostřednímu poškození závodů či jejich okolí, nebo byly narušeny okolní silnice či přívody elektřiny. To se spraví. V dlouhodobém horizontu měsíců až let bude jejich hlavním problémem nedostatek energie. Celá země se bude muset vyrovnat s tím, že nebude moci vyrábět tolik elektřiny jako před zemětřesením. Nejvíce jí bude chybět hlavně v letních měsících, kdy jedou klimatizace. Odhady hovoří o deseti až patnácti procentech.

Bude celá tato situace znamenat vyšší výrobní náklady pro japonské automobilky?
Ano. Zvýší se náklady na základní obsluhu a vzroste neefektivita. Například se počítá s tím, že více závodů bude muset sdílet elektřinu. Některé automobilky už zvažují, že by zapínaly výrobní linky střídavě. To však znamená výrobní prostoje.

Japonské firmy před zemětřesením pomalu vycházely z krize. Dostaly teď tvrdou ránu?
Zemětřesení a jeho následky je velmi poškodí ekonomicky v letošním roce. Analytici už snižují odhady na jejich ziskovost.

Začnou ještě více než dnes přesunovat výrobu z Japonska?
Bezprostřední dopad bude takový, že firmy se zámořskou výrobou začnou část japonské produkce přesouvat tam. V delším horizontu budou určitě uvažovat tak, že budou chtít mít více záložních plánů pro podobné případy. Jinak řečeno, že jeden díl budou moci dělat různí dodavatelé zastupitelně. Automobilky budou pracovat na tom, aby měly vždy alternativu s dostatečnou kapacitou. Lépe na tom budou výrobci s velkým objemem výroby, protože se jim bude produkce snadněji rozkládat po světě.

Je to poučení ze zemětřesení pro všechny světové automobilky?
Ano. Firmy se budou více ptát svých dodavatelů, kde vyrábějí a jak jsou zajištěni proti případným výpadkům. A nebude se to týkat jen automobilek, ale i dalších průmyslových výrobců a odvětví. Je to podobné, jako když se Škodovka nedávno potýkala s výpadkem dílů kvůli povodním. Jen je to ve větším měřítku.

Nejde taková snaha o alternativy proti globalizaci a maximálním úsporám nákladů? Dnes všichni nakupují odkudkoli, hlavně pokud je to nejlevnější.
Ano, jde to proti trendu na snižování nákladů, protože alternativa vždy něco stojí. Ale na příkladu Japonska se ukazuje, že alternativa nemusí být vždy drahá, protože nejdůležitější je udržet si výrobu.

Kdy odhadujete, že se výroba v Japonsku vrátí do normálu?
Bude to pozvolný proces. V řádu týdnů až měsíců by měla naprostá většina výrobců obnovit produkci, ale v horizontu jednoho a více let budou narážet na poškozenou infrastrukturu.

Bude tato situace nahrávat evropským automobilkám?
Může se stát, že dojde ke krátkodobému přerozdělení trhu, pokud by například japonští výrobci nemohli dodávat nějaké konkrétní modely či segmenty aut. Ale nečekám, že by tato výhoda pro jiné firmy trvala dlouho.