Hromadné slevy se v ČR objevily letos v dubnu, nabízet je začal server slevomat.cz (více čtěte zde).
Všechny byznysmeny zlákal model, se kterým ve světě uspěl americký groupon.com. Firma s počátečním vkladem 1 milion dolarů hromadí zisky a za dva roky od svého vzniku její hodnota dosahuje 1,35 miliardy dolarů.
Přežije jen několik silných
Myšlenka snadno zlákala i české podnikatele. Tento byznys slibuje rychlé výdělky s minimálním počátečním vkladem. "V červnu jsme měli obrat kolem 1,5 milionu, v červenci něco přes 3 miliony. V srpnu to bude okolo 5 milionů," svěřil se ředitel prvního českého portálu slevomat.cz Tomáš Čupr. Denně dostává asi 70 nabídek na slevy od firem, z nichž vybírá každý den tu nejvýhodnější.
Slevomat byl první a v současnosti je největší, ale konkurence přibývá. "Mělo by přijít nejméně dalších pět hráčů na trh," dodal Čupr. Už nyní je jich okolo deseti. Po slevomatu přišel cupolis.cz, vykupto.cz, zapakatel.cz a další. Množily se velmi rychle. Od firem, které inzerují slevy, si servery inkasují zhruba 30 procent z ceny nabízeného zboží či služby, sdělil iDNES.cz zdroj z branže, který si nepřál být jmenován.
Analytici i sami podnikatelé se shodují, že na trhu v této branži není místo pro všechny, trh se vyčistí a zůstane jen několik nejsilnějších. "Rostou už i regionálně, ale je mezi nimi obrovský boj a snaží se za každou cenu uspět. Myslím, že dlouhodobě přežijí tři až čtyři," soudí Michal Bilka, manažer pro strategický rozvoj mediální skupiny MAFRA.
Přispět k tomu mohou i některé nedostatky, které by mohly zákazníky rozladit. Serveru zapakatel.cz dnes dopoledne kvůli vysoké návštěvnosti vypadl web. "Bylo to neskutečné. Očekávali jsme desítky tisíc lidí, ale přišlo jich skoro 200 tisíc. V několika vteřinách klikali na koupit a server to nezvládl. V tuhle chvíli řešíme vylepšení technologie do budoucna," popsala manažerka projektů zapakatel.cz Klára Bitvarová.
Důvodem obří návštěvnosti byla nabídka pizzy zdarma, která měla trumfnout konkurenci. Nejnovější slevový server mydeals.cz byl spuštěn teprve před dvěma dny a uvedl se nabídkou lístků do kina za 17 korun. Na to reagoval slevomat.cz pivem za tři koruny, po něm přišla pizza zdarma na zapakatel.cz. Také na serveru mydeals.cz nešlo zpočátku nabídku zakoupit.
Byznys láká firmy, je levný
Pro firmy je to dobrá reklama a mnohé z nich se hlásí samy. "Vybíráme si. S řadou se nedohodneme, objevují se například takové produkty jako svářečské helmy. Nemůžeme tam dávat úplně všechno," popsala Klára Bitvarová. Mezi nabídkami serverů vedou slevy na restaurační služby, liposukce, fitness a masáže nebo adrenalinové sporty.
Slevomat.cz vznikl za třicet dnů a za minimálních počátečních nákladů. Zřejmě i proto tento byznys zlákal další. "Počáteční náklady na spuštění, tvorbu internetových stránek a získání prvních nabídek byly v řádu desítek tisíc," vzpomíná Čupr. "Málokdo ale za slevomatem vidí ty statisíce, které jdou do marketingu," dodal.
Slevové servery také tvrdí, že je o jejich služby zájem mezi reklamními a marketingovými agenturami. "Ozývají se velcí hráči z reklamek. Jednáme s několika partnery," řekla Bitvarová. Někde ale dávají raději přednost Facebooku. "Tyto servery jsou zatím jednoduše málo navštěvované a stejný užitek pořídíte jinde efektivněji," míní Sandra Gligičová, šéfka agentury Sun Marketing, zaměřené na internetovou reklamu.