Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Firmy šetří na sponzoringu. Fotbal podrží, menší akce ostrouhají

  • 2
Zhoršené hospodářské podmínky přiměly některé firmy omezit výdaje na reklamu. Na sponzorování kulturních či sportovních akcí teď vydají mnohem méně peněz než v předchozích letech. Zkrátka přicházejí hlavně menší nebo jednorázové akce, naopak těch se zvučnými jmény se firmy drží.

Například ČEZ vydá na reklamu a marketing ročně 400 až 500 milionů korun. Podle mluvčí Evy Novákové firma kvůli krizi z gruntu přehodnotila své plány.

"Finanční krize a její dopady na českou ekonomiku nás donutily k zásadnímu přepracování původní struktury výdajů na marketingovou komunikaci. Některé aktivity jsme vypustili, jiné přehodnotili a naopak začali pracovat na nových projektech," uvedla Nováková.

Své o tom ví Ivan Jáchim, ředitel plzeňského filmového festivalu Finále, který se v těchto dnech koná už podvaadvacáté. Hlavním sponzorem festivalu je právě ČEZ.

"Oproti loňsku máme o tři miliony nižší rozpočet. Peníze se teď obecně hůř shánějí, museli jsme šetřit a seškrtali hlavně výdaje na marketing a propagaci. Na druhou stranu klesly například náklady na ubytování, protože hotely zlevnily," řekl Jáchim.

ČEZ svůj marketing zaměřil mimo jiné i na boj s krizí. Využil boomu takzvaných šrotovacích prémií, které mají přimět Čechy nakupovat, a zákazníkům dává při odevzdání starých spotřebičů 1 000 korun na nákup nových. - čtěte ČEZ spustil šrotovné

Fotbal dostane stejně

Plzeňský Prazdroj omezuje sponzorování menších či jednorázových akcí. Hlavní závazky, jako je podpora nejvyšší fotbalové ligy či generální partnerství s Českým olympijským týmem, ale zachová. "Sponzoring je součástí komunikační strategie jednotlivých značek, která je dlouhodobá," vysvětlil mluvčí firmy Jiří Mareček.

Velké sportovní akce s přesahem do světa jsou díky vysoké sledovanosti vůbec dost oblíbené. Například Škoda Auto už několik let sponzoruje mistrovství světa v ledním hokeji či cyklistický závod Tour de France. A podle mluvčího Jaroslava Černého na mezinárodní sponzorské strategii nic nemění. Ani kvůli krizi.

Podobnou cestou jako Prazdroj šla i plynárenská firma RWE Transgas. Zredukovala výdaje do drobnějších projektů, na podpoře hojně navštěvovaného karlovarského festivalu, který je považován za jednu z nejvýznamnějších evropských filmových událostí a jehož je dlouholetým partnerem, ale prý nic nemění.

"U našich klíčových projektů, jako je podpora českého filmu a českého lyžování, zůstává objem finančních prostředků stejný jako v minulých letech," uvedl Chalupský s tím, že na sponzoring karlovarského festivalu jdou ročně řádově miliony korun.

Plzeňský hokej přijde o hlavního sponzora

Šetření firem může zkomplikovat život například sportovním klubům. To teď na vlastní kůži pociťuje třeba plzeňský hokejový klub, který po 14 letech opouští generální sponzor, firma Lasselsberger. Jako hlavní důvod uvedla právě ekonomickou krizi, i když o jejím odchodu se spekulovalo už dříve. Podle generálního manažera plzeňského klubu Martina Straky by se o novém sponzorovi mělo rozhodnout do konce dubna.

Lasselsberger, který vyrábí obklady a dlažbu, opouští hokej po 14 letech. Šéf firmy Roman Blažíček si myslí, že se ekonomická krize projeví celkově na českém hokeji. "Je jasné, že rozpočty nebudou tak vysoké jako v minulých letech. Hokej v Česku je postaven výlučně na podpoře ze strany sponzorů. Teď těch peněz tolik nebude," řekl před časem v rozhovoru MF DNES.

Podobně to vidí i Ivan Drbohlav, šéf společnosti Mountfield, která je většinovým vlastníkem stejnojmenného českobudějovického hokejového klubu. Firma loni do klubu dala 35 milionů korun a letos by kvůli těžkým časům výdaje ráda omezila.

"Ale cítíme se za klub zodpovědní. Nyní také záleží na přístupu našich sponzorů. Vím, že pro mnoho z nich bude v dnešních těžkých dobách obtížné stejné finanční zdroje jako v minulé sezoně poskytnout," řekl MF DNES Drbohlav.

,