Zdražovat určitě nebudou někteří taxikáři, dopravci, zemědělci nebo stěhovací firmy, vyplývá z odpovědí firem oslovených iDNES.cz. Někde je dokonce konkurence tak velká, že se muselo zlevnit.
"Na výběrových řízeních se oproti loňskému roku šlo s cenami až o třetinu dolů, aby se vůbec člověk na trhu udržel," popsal situaci na trhu stěhovacích firem Josef Nekola ze společnosti Manus. V této branži vládne ostrá konkurence. Společnost Manus už musela dříve propustit přes polovinu lidí. Teď jich zaměstnává 15 a stěhuje firmy i individuální zájemce svými 12 dodávkami.
"Dřív jsme účtovali cca 240 korun na hodinu, teď si účtujeme zhruba 190 Kč na hodinu za pracovníka," dodal Nekola. "Spousta lidí si dnes raději objedná nějakého člověka, který má náklaďák, ale nemá živnost. Ten jim to převeze za směšné peníze," zdůvodnil, proč musela firma jít s cenami dolů.
Dalším důvodem je, že si firmy už tolik stěhování neobjednávají, ale svěří to svým údržbářům, aby ušetřily. Zdražení proto nepřipadá v úvahu, i když se náklady za dopravu stále zvyšují.
Taxikáři: Zdražit nemůžeme, bojujeme s nelegály
Zdražovat kvůli drahé naftě nebo benzinu nebudou ani taxikáři, i když jde o významnou položku v nákladech. "Určitě nemůžeme zdražovat. Šest let jsme nezdražovali a určitě by to bylo na místě. Nemůžeme, protože je tu konkurence, která používá nelegální vozy. Je to paradox, v Praze je 19 dispečinků a pouze dva využívají legální vozy taxi. Všichni ostatní to mají namíchané a nikdo to neřeší," řekl ředitel Citytaxi Tomáš Horčička.
Tato taxislužba si účtuje 23,90 Kč za kilometr, některá konkurence v akčních nabídkách jezdí i za 12,90 Kč. "To je cena, za kterou se jezdilo už asi před sedmnácti lety," dodal Hořčička.
Taxikář najezdí zhruba pět tisíc kilometrů měsíčně. Jedno auto, které spotřebuje sedm litrů nafty na sto kilometrů, projede 12 887 korun měsíčně, což je o 462 korun víc než na začátku ledna. Rozdíl v nákladech u benzinového motoru je oproti začátku roku 980 Kč.
Jízda traktorem se zemědělcům prodražila
Zdražit by naopak chtěli někteří dopravci, kteří zásobují obchody potravinami a jiným zbožím. Tomu se ale jejich klienti brání. Více za naftu platí třeba zemědělci, kteří vyjíždějí na pole s traktory i jinými stroji. Traktor spotřebuje za hodinu i přes 30 litrů nafty na hodinu.
"Zemědělské stroje nám určují vstupní náklady. Je to problém, protože cena se určuje na trhu podle toho, kolik je zákazník ochoten nabídnout za výrobek. Dopravu na rozvoz zboží do řetězců si najímáme. Máme smlouvy s dopravci, kteří pro nás jezdí a chtějí kvůli pohonným hmotám zdražit. Vzhledem k tomu, že se musíme podřídit trhu, tak na to nechceme přistoupit," líčí Lucie Šafrová z firmy Bramko Semice. Společnost je největším pěstitelem zeleniny v ČR.
Ani Student Agency nebude přepisovat ceníky. "Upravovali jsme ceny v souvislosti se změnou DPH na začátku roku a teď preferujeme stabilitu cen," sdělil mluvčí Aleš Ondrůj.
Naproti tomu většina zásilkových firem si účtuje pohyblivé náklady za pohonné hmoty v podobě palivového příplatku. "Řídí se cenou nafty a v poslední době jde nahoru," řekl Daniel Knaisl, jednatel zásilkové služby Geis.