Fischer se vzdal českého pasu, nechal po sobě dluhy

  1:06aktualizováno  1:06
Václav Fischer, nejoblíbenější český politik z roku 2000, se vzdal českého občanství. Zůstává už jen občanem Německa. "Česká republika nedokázala ochránit mé investice," vysvětluje teď někdejší král cestovních kanceláří, který kdysi uvažoval o tom, že bude v roce 2008 kandidovat na českého prezidenta.

Před čtyřmi lety se Fischerova cestovní kancelář dostala do takových potíží, že jí hrozil konkurz a nakonec ji musel prodat. | foto: Profimedia.cz

Před čtyřmi lety se Fischerova cestovní kancelář dostala do takových potíží, že jí hrozil konkurz a nakonec ji musel prodat. Za korunu.

Bankrot se nevyhnul ani jemu jako fyzické osobě. Čtyři roky poté, co přenechal Václav Fischer většinu ve své cestovní kanceláři skupině miliardáře Karla Komárka KKCG, zaměstnávají miliardové dluhy vzniklé za jeho působení právníky a soudce i dnes. A ještě dlouho budou.

Fischer byl v devadesátých letech velmi známou postavou. Vždy elegantní a nad věcí, oblečený od hlavy až k patě v černé. Média se předháněla v psaní o jeho úspěších. Dnes si zvyká na opačnou roli.

V roce 1999 se dostal do Senátu hned v prvním kole a leckdo nepochyboval, že ho jednoho dne uvidí na Pražském hradě. Po krachu své firmy se stáhl do ústraní, s politikou skončil a médiím se vyhýbá.

Naposledy se objevil v několika pořadech v rozhlasu či televizi loni na podzim. "Spadnul jsem až úplně na dno," řekl Janu Krausovi loni na konci září v Uvolněte se, prosím. "Mám skvělou náladu," dodal vzápětí.

Dnes je Václav Fischer v Česku i cestovním byznyse na první pohled spíše virtuální postavou. Objevuje se v reklamě cestovní kanceláře Tomi Tour, na Česko ale hodně zanevřel.

Vzdal se českého občanství a nechal si jen německé. "České republice vyčítám, že nedokázala ochránit mé zahraniční investice," uvedl loni na Frekvenci 1. V Německu, kde začal s cestovním ruchem a vydělal své první miliony, také tráví velkou část roku.

Sám jako jeden z hlavních důvodů svého pádu uvádí svůj vstup do politiky, který mu udělal spoustu nepřátel a ubral mu čas na řízení cestovky. Na cestovní ruch však nezanevřel.

V roce 2005 začal spolupracovat s do té doby nepříliš známou cestovkou Tomi Tour. Oficiálně pro ni působí jako poradce, více o jeho práci však nechce cestovní kancelář, ve které podle obchodního rejstříku nemá podíl, sdělit.

Můj majetek? Desítky korun
Podle svých slov přišel Fischer kvůli neúspěchům v podnikání o majetek v řádu stovek milionů korun. "Dnes je můj majetek v řádu desítek korun," dodal loni na podzim. Nic jiného mu ani nezbývá: vše nově nabyté by spadlo do konkurzní podstaty.

Na Fischera byl v dubnu roku 2005 vyhlášen osobní konkurz, ve kterém se přihlásili věřitelé s pohledávkami za 1,5 miliardy korun. Něco mu už dříve vzali exekutoři a něco převedl na své blízké osoby.

O měsíc dříve, než v Česku vyhlásil na Fischerovu žádost konkurz na jeho majetek také německý soud. "To řízení v Německu je závazné pro všechny členské země Evropské unie, tímto krokem český soud porušuje nařízení Rady EU a přímo dokazuje, že moje investice v Česku nejsou dostatečně chráněny," tvrdil po vyhlášení českého konkurzu Václav Fischer, který s konkurzem v Česku nesouhlasí.

Fischer si dnes dělá nárok na dvě letadla někdejšího Fischer Air, jejichž prodej blokuje. Z čeho žije, to nechce říct. Každopádně stále jako za nejslavnějších časů své cestovní kanceláře létá po celém světě: když se MF DNES opakovaně a nakonec neúspěšně snažila s ním domluvit rozhovor, byl například v Egyptě nebo Španělsku.

Soudy řeší hlavně spory s Komárkem
Z Fischerových posledních vystoupení může mít člověk pocit, že jeho odchod z cestovky byl pro něj velkou křivdou. Na druhou stranu přibývá také popsaných papírů s rozsudky v jeho neprospěch.

Nejvíce soudních sporů dnes proti Václavu Fischerovi vede nový majitel jeho cestovní kanceláře Karel Komárek. Do firmy vstoupil v létě roku 2003, kdy se Václav Fischer dostal do velkých potíží.

Prodejem cestovky spory neskončily. Sám z cestovní kanceláře, kde nejprve Komárkům prodal 75 procent akcií, odešel na začátku roku 2004 kvůli neshodám s novým vedením.

"Pan Komárek se zmocnil mých společností za jednu korunu českou a vymáhá ze mě vlastně dnes dluhy, které odkoupil v létě 2003 od Komerční banky," uvedl Fischer v únoru roku 2005 na BBC.

Komárkovo impérium žádá po Fischerovi už bezmála miliardu korun, což jsou uznané pohledávky ve Fischerově osobním konkurzu. Karel Komárek už dříve řekl, že kdyby tušil, v jakém stavu cestovka je, nekupoval by ji.

"Nebyl čas v době vstupu na velké zkoumání hospodaření, řekl nám, že nemá jiné dluhy. Objevily se však skryté závazky," říká Komárkův právník Petr Michal.

Situaci také začalo komplikovat Fischerovo německé občanství. Tím se podle Michala dostává mimo pravomoci českých soudů. "S výjimkou probíhajícího konkurzního řízení, které má odlišná pravidla stanovení soudní příslušnosti," podotkl Michal.

Rozsudek za půl miliardy
Jeden rozsudek v Komárkův prospěch, který ještě není pravomocný, padl nedávno. Fischerovy dluhy zvětšil o 467 milionů, díky kterým stouply uznané pohledávky Komárka na téměř miliardu.

V tomto sporu šlo o to, že když Václav Fischer zakládal akciovou společnost Cestovní kancelář Fischer v roce 1999, jako jednatel Fischer s.r.o. (pod tímto názvem dříve cestovku provozoval) měl za tuto částku prodat akciové společnosti know-how za 351 mil. Kč.

Podle soudu však byla smlouva od počátku neplatná, například i proto, že know-how neocenil soudní znalec. "Porušil povinnost postupovat s péčí řádného hospodáře," uvádí se v rozsudku, který má redakce k dispozici. Z Fischer s.r.o je dnes firma AZ podnikatelská, která je v konkurzu.

Další peníze chce Komárkova skupina za dluhy vůči Komerční bance, za které Václav Fischer osobně ručil. Jde o částku 240 milionů korun, kterou Komárek po vstupu do CK uhradil.

Fischer za ně však stále ručil. "V době, kdy jsem byl jediným vlastníkem, jsem osobně ručil za úvěr. Noví vlastníci zároveň koupili úvěry a stali se dlužníky i věřiteli a já jsem byl ten hloupý ručitel," řekl Fischer v pořadu Jana Krause.

Fischer se stáhl do ústraní nejen před médii. Příliš aktivně nevystupuje ani ve sporech, které se ho osobně dotýkají. Neznají ho osobně ani právníci, kteří proti němu vedou řadu sporů.

A kdo vlastně platí Fischerova právníka Josefa Černohlávka, když Fischer nemá oficiálně žádný majetek? "Mám povinnost mlčenlivosti, nebudu říkat nic," vysvětlil jeho advokát Josef Černohlávek.

MF DNES požádala Václava Fischera opakovaně, aby se k celé situaci vyjádřil. Fischer si nechal poslat e-mailem otázky, ale neodpověděl na ně. "Pan Fischer vás pozdravuje a chápe, že děláte jen svoji práci. Nechce však na vaše dotazy, které jsou již samy o sobě silně ovlivněny pomluvami, které o něm protistrana šíří, reagovat. Pan Fischer chce mít klid a nechce mít s těmito lidmi a záležitostmi nic do činění," odpověděla nakonec mluvčí Tomi Tour Jitka Řezáčová.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Slevomat rozjel cestovku do exotiky, do tří let chce utržit miliardu

Slevomat slibuje exotiku za ceny až o třetinu nižší než konkurence. Na snímku...

Portál Slevomat založil vlastní cestovní kancelář CK Zanzo, která od listopadu prodává zájezdy do exotických destinací...

Dnešní pracující se upínají k dětem, na státní důchod moc nespoléhají

seniorka, placení

Takzvaná sendvičová generace to nebude mít lehké. Tito lidé se musejí postarat nejen o své děti, ale i o stárnoucí...

Karoq v Kvasinách skončí, Volkswagen tam začne montovat Passaty

Volkswagen Passat

Vedení Volkswagenu rozhodlo o zajímavé rošádě. Výrobu vozů rodiny Passat, která dlouho bývala vlajkovou lodí německého...

Najdete na iDNES.cz