Podnikatel Václav Fischer u soudu. (12. srpna 2009)

Podnikatel Václav Fischer u soudu. (12. srpna 2009) | foto: MF DNES

Fischerova firma prohrála soud o letadla, stát nemusí platit 333 milionů

  • 30
Stát nemusí zaplatit německé společnosti AMF Leasing škodu 333 milionů, které se firma patřící z většiny podnikateli Václavu Fischerovi domáhala.

Rozhodl o tom dnes Obvodní soud pro Prahu 2. Fischerova společnost se domáhala odškodného za to, že nemohla provozovat nebo pronajímat dvě letadla Boeing 737-300 někdejšího Fischer Airu. Podle soudce Víta Bičáka stát za škodu, která AMF údajně vznikla, neodpovídá.

"Pro mě osobně je to zdrcující. Jsem zděšen právní situací v této zemi," řekl Fischer po jednání soudu. Proti rozhodnutí soudu se chce odvolat.

Dnešní soud je dalším z řady sporů, které zaměstnávají českou justici od roku 2003 poté, co Fischer prodal CK Fischer miliardáři Karlu Komárkovi.

Společnost AMF, která je podle leteckého rejstříku majitelem obou letadel a pronajímala letouny Fischer Airu (později Charter Airu), se domáhala peněz za ušlý nájem od roku 2005, kdy Charter Air vypověděl smlouvu.

Letadla už čtyři roky chátrají

S letadly totiž AMF nemohla nakládat, protože si je nejprve zapsal do konkurzní podstaty konkurzní správce Fischerova majetku a později správce Charter Airu. Konkurz na Fischera v Česku ale soud později  zrušil. "Letadla od října 2005 stojí na letišti a chátrají, správci je neudržují a jejich hodnota prudce klesá," řekl Fischerův advokát Josef Černohlávek.

Stát se podle Leoše Mynaříka z ministerstva spravedlnosti hájil především už současnou judikaturou na podobné téma. "Podle zákona navíc stát neodpovídá za rozhodnutí správců konkurzní podstaty," podotkl Mynařík. Podle soudce Bilčáka navíc AMF nebyla účastníkem konkurzního řízení, a proto nemá na odškodnění nárok.

Fischer chce kromě odvolání žalovat Česko i za další škodu: ztrátu hodnoty majetku letadel, která stála v roce 1997 2,5 miliardy korun. "Teď mají oba stroje hodnotu tak padesát milionů korun," tvrdí Fischer. Část peněz šla podle Fischera z jeho kapsy, zbytek financovala německá banka HSH Nordbank. Zatím ale čeká na výsledek vylučovací žaloby, která by měla odejmout letadla z konkurzní podstaty Charter Airu.