Invaze zelených autobusů. FlixBus chce Prahu spojit se západem i východem

  15:00aktualizováno  15:00
Německá společnost FlixBus chce výrazně expandovat v Česku. K dosavadním 76 autobusovým spojům z Prahy denně, jako například do Berlína, Hamburku či Drážďan, hodlá postupně přidat další linky do zahraničí včetně spojů do Chorvatska. Uvažuje také o zřízení vnitrostátní linky.

Představení nového autobusu FlixBus. | foto: Renelt YanMAFRA

Oficiálně FlixBus dopravcem není, přesto chce být největším hráčem v Evropě v dálkové mezinárodní autobusové dopravě. Autobusy si včetně kompletních služeb pronajímá od jiných partnerů.

V Česku je jejím hlavním partnerem společnost Umbrella, která z Prahy jezdí s 23 zelenými autobusy. Šéf Umbrelly Pavel Steiner v úterý uvedl, že FlixBus hodlá z české metropole expandovat na všechny světové strany.

„Praha je pro FlixBus výhodná polohou i jazykovým prostředím. Proto chystáme i další linky do Polska, Běloruska i Ruska,“ řekl Steiner.

Do Paříže, Bruselu, ale i do Chorvatska

FlixBus je v podstatě franšízou, která si najímá na jednotlivé linky různé partnery, cestujícím pak garantuje jednotný standard. Z Prahy s logem FlixBusu denně odjede 76 autobusů, jejich počet ale příští rok rychle poroste.

Jisté je spuštění linky do Paříže či Bruselu, chystá se letní linka do Chorvatska i možné spojení s alpskými středisky.

Fotogalerie

Z Prahy nabízí spojení do celkem 385 destinací v 16 zemích. Firma si zakládá na tom, že jezdí velmi často: například do Drážďan jezdí autobusy z Prahy až osmnáctkrát denně.

Podle Steinera firma připravuje i vstup na vnitrostátní dálkové linky, které za poslední roky ovládla Student Agency se svými žlutými busy. S nimi si firma konkuruje už i v mezinárodní dopravě.

Pro cestující je to dobrá zpráva: zvýší se jak konkurence, tak počty spojů do některých evropských měst. Přínosy konkurence jsou vidět i na cenách jízdenek, které například na trasách z Prahy do Berlína nebo do Vídně za rok výrazně spadly.

FlixBus má jiný model, než Student Agency, která se v Česku stala na dálkových trasách dominantním hráčem. Jezdí bez stevardek, v autobusech je více místa, občerstvení si mohou cestující zakoupit během jízdy.

Autobusy mají wi-fi připojení k internetu a elektrické zásuvky. Největší část flotily jsou vozy Setra. „Máme dvakrát dražší autobusy než Student Agency,“ tvrdí Steiner. Současně ale připustil, že na některých trasách zvažují nasazení stevardek.

Firma, podobně jako jiní dopravci, bojuje s nedostatkem řidičů. Podle Steinera jim firma nabízí čistého přes 34 tisíc korun bez diet za cesty do zahraničí. Spolupráce s FlixBusem je založená na sdílení nákladů a výnosů z trasy. „Rozhodnutí o trasách je na nás. Naši partneři jsou ale skutečnými partnery, nejen dodavatelé,“ řekla mluvčí FlixBusu Bettina Engert.

FlixBus vznikl jako reakce na otevření trhu v dálkové dopravě autobusům. Do roku 2013 na většině tras autobusy jezdit nemohly a lidé museli používat vlaky. Mezi jeho akcionáři je například společnost Daimler či fond General Atlantic, který stál za financováním rozjezdu Facebooku.

Firma denně vypraví 45 tisíc spojů po celé Evropě, nedávno pohltila svého německého konkurenta MeinFernBus.de.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...

Raději vlakem než autobusem. Na železnici přibyly tři miliony cestujících

Ilustrační snímek

Trend postupného úbytku cestujících v autobusech doprovázený oživením zájmu o cestování po železnici je patrný...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...



Najdete na iDNES.cz