Válka autobusů pokračuje. Jančura viní FlixBus z nekalé soutěže

  17:49aktualizováno  17:49
Majitel společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura se chystá v nejbližších dnech poslat předžalobní výzvu konkurenční autobusové společnosti FlixBus. Tvrdí, že konkurent se dopouští nekalé soutěže, protože jezdí více než půl roku za podnákladové ceny a jeho snahou je vytlačit konkurenci z trhu.

Nové plány autobusového dopravce Student Agency představil majitel společnosti Radim Jančura. (4. dubna 2016) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podle mluvčí FlixBusu Martiny Čmielové jde zatím o bezobsažná nařčení. Ta uvedla, že cenové kampaně a pobídky jsou časově omezené. Jednoznačně tvrzení o podnákladových cenách nepopřela.

FlixBus vstoupil na český trh loni v srpnu a Jančura tehdy řekl, že ho konkurent přišel zničit. Za tím si stojí i teď. „Jeho cílem není přinést konkurenci a soutěžit kvalitou služeb, ale získat monopol. Takto postupuje i v dalších státech Evropy. Uvidíme, jak na předžalobní výzvu zareaguje,“ uvedl Jančura. S právníky shromažďuje důkazy, jimiž je především dlouhodobé sledování průměrných cen na některých trasách.

Podle Čmielové však může FlixBus pracovat s nižší cenou. „Konkurence je nucena držet ceny vyšší vzhledem k různým službám tzv. zdarma, které se však nutně promítají do cenotvorby. Pracujeme s dynamickou cenou, která postupem času a obsazeností spojů roste,“ uvedla. Podle RegioJetu jsou však náklady srovnatelné a káva a noviny zdarma nehrají roli.

Jančura cenovou válku dobře zná

Cenovou válku s konkurencí vedl před deseti lety na lince Praha - Brno i Jančura, když zde začala provozovat autobusy Asiana, dokonce musel zaplatit pokutu. Případy však považuje za odlišné. „Prodávali jsme část jízdenek za stejnou cenu jako Asiana, tehdy za 50 korun, níž jsme nešli. Navíc pouze na spojích, které si konkurovaly. Byla to logická reakce s cílem udržet si zákazníky, nikoli vytlačit nového hráče. Na ostatních spojích jsme jezdili za vyšší cenu a celá linka byla v zisku. To u FlixBusu není,“ řekl Jančura.

Kdyby podle něj chtěl FlixBus konkurovat, a ne ho zničit, začal by nejpozději po půl roce jezdit za ceny odpovídající nákladům. „Při průměrné obsazenosti 80 procent jsme však spočítali, že jezdí na lince Praha - Brno za 35 haléřů na kilometr, což náklady nepokryje,“ řekl Jančura.

Cestu, jak FlixBus porazit, vidí směřováním na železnici. „Pro FlixBus jezdí 300 dopravců s 3000 autobusy. Sami žádné nemají. Na železnici však nemají možnost si takové dopravce koupit, protože v Evropě v podstatě nejsou. A pokud ano, chtějí jezdit pod svou značkou,“ uvedl Jančura.

Autobusy však Jančura opustit nechce a ač v minulosti neměl zájem operovat s nimi v zahraničí, nyní názor změnil a chce v něm hrát výrazně větší roli než dosud. „Abychom byli úspěšní, nelze nic bližšího prozradit,“ řekl Jančura.

Postupně v posledních letech otevírá více nové mezinárodní linky než vnitrostátní. Jednou z novinek je linka z Košic navazující na vlaky z Prahy, která zamíří na Ukrajinu do Užhorodu a Mukačeva.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Dražší německé mýto nás zničí, bojí se české firmy. Platí až trojnásobek

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Až trojnásobné výdaje za mýto na německých dálnicích zatěžují po letošním zdražení české kamionové firmy. Pro část...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Najdete na iDNES.cz