Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Válka autobusů pokračuje. Jančura viní FlixBus z nekalé soutěže

  17:49aktualizováno  17:49
Majitel společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura se chystá v nejbližších dnech poslat předžalobní výzvu konkurenční autobusové společnosti FlixBus. Tvrdí, že konkurent se dopouští nekalé soutěže, protože jezdí více než půl roku za podnákladové ceny a jeho snahou je vytlačit konkurenci z trhu.

Nové plány autobusového dopravce Student Agency představil majitel společnosti Radim Jančura. (4. dubna 2016) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podle mluvčí FlixBusu Martiny Čmielové jde zatím o bezobsažná nařčení. Ta uvedla, že cenové kampaně a pobídky jsou časově omezené. Jednoznačně tvrzení o podnákladových cenách nepopřela.

FlixBus vstoupil na český trh loni v srpnu a Jančura tehdy řekl, že ho konkurent přišel zničit. Za tím si stojí i teď. „Jeho cílem není přinést konkurenci a soutěžit kvalitou služeb, ale získat monopol. Takto postupuje i v dalších státech Evropy. Uvidíme, jak na předžalobní výzvu zareaguje,“ uvedl Jančura. S právníky shromažďuje důkazy, jimiž je především dlouhodobé sledování průměrných cen na některých trasách.

Podle Čmielové však může FlixBus pracovat s nižší cenou. „Konkurence je nucena držet ceny vyšší vzhledem k různým službám tzv. zdarma, které se však nutně promítají do cenotvorby. Pracujeme s dynamickou cenou, která postupem času a obsazeností spojů roste,“ uvedla. Podle RegioJetu jsou však náklady srovnatelné a káva a noviny zdarma nehrají roli.

Jančura cenovou válku dobře zná

Cenovou válku s konkurencí vedl před deseti lety na lince Praha - Brno i Jančura, když zde začala provozovat autobusy Asiana, dokonce musel zaplatit pokutu. Případy však považuje za odlišné. „Prodávali jsme část jízdenek za stejnou cenu jako Asiana, tehdy za 50 korun, níž jsme nešli. Navíc pouze na spojích, které si konkurovaly. Byla to logická reakce s cílem udržet si zákazníky, nikoli vytlačit nového hráče. Na ostatních spojích jsme jezdili za vyšší cenu a celá linka byla v zisku. To u FlixBusu není,“ řekl Jančura.

Kdyby podle něj chtěl FlixBus konkurovat, a ne ho zničit, začal by nejpozději po půl roce jezdit za ceny odpovídající nákladům. „Při průměrné obsazenosti 80 procent jsme však spočítali, že jezdí na lince Praha - Brno za 35 haléřů na kilometr, což náklady nepokryje,“ řekl Jančura.

Cestu, jak FlixBus porazit, vidí směřováním na železnici. „Pro FlixBus jezdí 300 dopravců s 3000 autobusy. Sami žádné nemají. Na železnici však nemají možnost si takové dopravce koupit, protože v Evropě v podstatě nejsou. A pokud ano, chtějí jezdit pod svou značkou,“ uvedl Jančura.

Autobusy však Jančura opustit nechce a ač v minulosti neměl zájem operovat s nimi v zahraničí, nyní názor změnil a chce v něm hrát výrazně větší roli než dosud. „Abychom byli úspěšní, nelze nic bližšího prozradit,“ řekl Jančura.

Postupně v posledních letech otevírá více nové mezinárodní linky než vnitrostátní. Jednou z novinek je linka z Košic navazující na vlaky z Prahy, která zamíří na Ukrajinu do Užhorodu a Mukačeva.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Pardubický kraj pokračuje v jednáních se soukromými dopravci

Začátek nejtěžšího testu Leo Expressu: test elektromagnetické kompatibility

Soukromý dopravce Leo Express loni zaslal na ministerstvo dopravy nabídky na převzetí většiny rychlíkových linek od...

Uber podepsal, že se zapojí do EET. Jeho stávající řidiči však nikoli

Ministryně financí Alena Schillerová a generální manažer společnosti Uber pro...

Generální manažer alternativní taxislužby Uber ve čtvrtek na ministerstvu financí podepsal dohodu o sdílení informací o...

Těžké kamiony ničí podle Ťoka české silnice. Chce snížit limit nákladu

Ilustrační snímek

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce snížit maximální limit pro hmotnost nákladu kamionů na silnicích. V Česku lze...

Najdete na iDNES.cz