Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Premiér chce posílit kinematografii. Peníze mohou proudit z DPH, zvažuje

  • 100
Premiér Bohuslav Sobotka navrhl na pondělním setkání s filmovými producenty na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech navázat příjmy Státního fondu kinematografie na výběr některé daně, například na DPH. Sobotka se tím snaží najít způsob, jakým by fond získával pravidelný roční příjem.

Sobotka připomněl, že vláda začátkem měsíce schválila navýšení rozpočtu Státního fondu kinematografie (SFK) na letošní rok pro filmové pobídky o 300 milionů korun, takže bude mít k dispozici 800 milionů (více čtěte zde). „Návrh získal jednomyslnou podporu, ovšem do budoucna k tomu budeme potřebovat shodu v koalici,“ řekl. Podle Sobotky nezáleží na tom, o kterou daň by šlo. Jednou z možností je navázat příjem fondu na výnos z DPH z prodeje vstupenek do kin.

„Mimochodem, to DPH se v minulých letech výrazně zvýšilo z pěti na 15 procent,“ řekl Sobotka. Je přesvědčen, že by se část výnosu z této daně mohla vrátit zpět a podpořit výrobu filmů v České republice.

Premiér považuje za důležitý garantovaný příjem fondu. „Tedy stanovit pevné procento, neztrácet čas diskusemi a určit, kolik finančních prostředků je zapotřebí, aby to bylo efektivní,“ dodal Sobotka.

Více peněz podpoří tvorbu nových filmů a archivaci starých

Podle ředitelky SFK Heleny Bezděk Fraňkové měla podpora v letech 2004 až 2014 velké výkyvy. „Předvídat se nedalo nic. Novinkou je, že každý rok získáme 70 milionů korun z prodeje licencí ke starým českým filmům, které spravujeme. Zajistí je Národní filmový archiv jako náš nový partner,“ uvedla. Podle ní nastává stabilita let 2014 až 2015, na které si fond vyzkouší další postup.

„Pokud se fond povede posílit, může nastat rozvoj. Můžeme začít systémově podporovat historické výpravné filmy v celém řetězci. Od dobře zafinancovaného vývoje, přes výrobu, distribuci i propagaci, aby se dostaly na zahraniční festivaly a trhy,“ řekla.

Podle Fraňkové činí současný rozpočet SFK 230 milionů, z toho 30 milionů jde na chod kanceláře a autorské honoráře placené z licencí. „V momentě, kdy dostaneme sto milionů korun, tak je koncepčně dokážeme rozdělit tak, aby byly každoročně podpořeny minimálně tři filmy na vývoj a nastala vyšší podpora náročných projektů. Dostalo by se na filmovou výchovu a digitální restauraci zlatého fondu kinematografie,“ dodala.

Jednorázové dotace podle ní nemají význam, nelze podpořit filmy ve vývoji a pak na ně nemít peníze. „Pojďme se domluvit na inteligentní částce a rozdělit ji tak, aby znamenala rozvoj. Musíme být konkurenceschopní jako třeba Polsko. To dokážeme jedině tak, že budeme vědět, kdy, kdo, s kým a za kolik a budeme to vědět každý rok,“ zdůraznila.

Mělo by to být zakotveno v legislativně-technické novele zákona o audiovizi, kde bude tento zdroj uveden v konkrétním procentu z nějaké daně. Fond kinematografie už pracuje na tom, aby zjistil, jaké daně jsou k dispozici.

,