Potíže firmy začaly začaly krizí kolem vadných pneumatik Firestone na vozech Ford
Explorer. Několik desítek dopravních nehod s vážnými i smrtelnými následky přinutilo firmu stáhnout auta do servisů a bezmocně přihlížet klesající důvěře zákazníků.
Problémům ale nebyl konec. Hospodářská recese, která se vší silou projevila po teroristických útocích 11. září, přinutala automobilky bojovat o klienty, kteří na autech začali výrazně šetřit.
Nezvládnutá krize stála křeslo šéfa Fordu Jacquese Nassera, jehož místo obsadil William Clay Ford junior. Jeho prvním vážným úkolem bylo naplánovat rozsáhlé propouštění a omezení výroby, které si vyžádá náklady 4,1 miliardy dolarů. Právě tyto náklady tvoří nejvýznamnější část loňské ztráty.
Druhá největší automobilka světa se rozloučí s 35 000 pracovníků po celém světě, nejvíce jich přijde o místo v severní Americe. Šéf firmy Billy Ford oznámil, že společnost zavře pět továren v USA a přistoupí k rozsáhlé restrukturalizaci.
V rámci zeštíhlovací kúry opustí do roku 2005 výrobní program druhé největší světové automobilky čtyři modelové řady a uzavřením továren klesne výrobní kapacita o necelý milion na 4,8 milionu vozidel.
Ford ale předpokládá, že mu tato nepopulární opatření přinesou v druhé polovině tohoto desetiletí až do devět miliard dolarů vyšší zisky než dosud.
Je to horší než se čekalo
Ohlášený plán je nakonec drastičtější než se čekalo. Významné deníky Financial Times a The New York Times spekulovali, že Ford propustí maximálně dvacet tisíc lidí.
Uzavřena měla být podle NYT jen Fordova továrna v Edisonu u New Yorku, která patří k nejstarším závodům automobilky.
Automobilka Ford Motor přestavila na autosalonu v Detroitu koncept sportovního vozu GT40. (7. ledna 2002). |
Automobilka Ford Motor přestavila na autosalonu v Detroitu koncept terénního vozu F-3. (7. ledna 2002). |
Automobilka Ford Motor přestavila na autosalonu v Detroitu koncept sportovního vozu GT40. Uvedl ho šéf automobilky William Clay Ford. (7. ledna 2002). |