Ford přestal zaměstnancům rozdávat PC

V únoru roku 2000, v časech vrcholícího boomu internetu a rozkvětu americké ekonomiky přišla automobilka Ford s velkorysou nabídkou pro své zaměstnance. Každý z 350 tisíc pracovníků společnosti na celém světě mohl domů zdarma získat špičkový počítač s monitorem a barevnou tiskárnou. Hospodářské obtíže a krize internetového sektoru zanechala ambiciózní záměr v troskách. Celý program se ruší, počítače získalo jen 166 tisíc pracovníků, převážně z USA.

Mluvčí Fordu Peter Olsen rozeslal zaměstnancům e-mail, v němž jim oznamuje odstoupení od původních plánů. "Tohle je jeden z programů, který jsme přehodnotili v rámci úspory nákladů. Ekonomika je v naprosto jiném stavu, než když jsme s ním začínali," uvedl Olsen.

Podle internetového vydání německého týdeníku Wirtschaftswoche se kvůli právním, daňovým a logistickým komplikacím nepodařilo dodávku počítačů zaměstnancům v Evropě prakticky prosadit. Výjimkou byl pouze jeden modelový projekt ve Velké Británii.

Když prezident Fordu Jacques Nasser zaměstnanecký program oznamoval, tvrdil, že pracovníci společnosti tak "vytvoří základ vědomostí, který firmě umožní další růst". Celkové náklady tehdy nesdělil, odhady se však pohybovaly okolo 300 milionů dolarů.

To se však v euforii po rekordním zisku z roku 1999 ve výši 7,2 miliardy dolarů jevilo jako snesitelná zátěž. V posledním čtvrtletí tohoto roku se však Ford propadl do ztráty téměř 700 milionů dolarů a přišel čas na úsporná opatření.