Fotbal dal impuls také ekonomice

Fotbalové šampionáty nejsou jen velkolepou zábavou pro fanoušky, ale mohou být zároveň také nezanedbatelným stimulem pro ekonomiky pořádajících zemí. Právě skončené Euro 2000 přineslo podle odhadů poradenské firmy NEI do ekonomiky spolupořádajícího Nizozemska asi 278 milionů eur, tedy téměř deset miliard korun. Tato částka, představující 0,07 procenta nizozemského domácího produktu, v sobě zahrnuje zejména investice na rekonstrukci stadionů a tržby, které holandským obchodníkům a hoteliérům přinesli fanoušci jednotlivých týmů.
Jiné odhady hovoří o nižší částce - 122 milionech eur, které by se na růstu holandské ekonomiky podepsaly zlepšením o tři setiny procenta. Tedy stejný zisk, jaký mělo Euro 96 pro Británii.
"Odhady za Belgii nemáme. Ale očekáváme srovnatelné dopady, možná o něco nižší, protože finále se hraje v holandském Rotterdamu," píší ekonomové banky ABN Amro ve studii, která se vlivem fotbalu na ekonomiku zabývala.
Ještě výraznější dopad mělo mistrovství světa před dvěma lety ve Francii, které zvedlo HDP země o desetinu procenta. A to především kvůli většímu počtu zúčastněných týmů a také díky výstavbě nového stadionu Stade de France, jehož stavba vyšla na 800 milionů eur a vytvořila tři tisíce nových pracovních míst.
"Tato čísla ale zahrnují jen výdaje přímo spojené s turnajem.
Je ovšem nutné zohlednit třeba i maloobchodní tržby v pohostinství, hotelích, výdaje na elektroniku či sportovní potřeby, " konstatuje se ve zprávě ABN Amro.
Například výdaje na alkoholické nápoje v Británii vzrostly ve druhém čtvrtletí 1996, kdy se konal evropský šampionát, meziročně o pět procent. V létě 1998 zaznamenalo dlouhodobý vrchol francouzské stavebnictví, společně s obchodníky s elektronikou a sportovním vybavením.
Naproti tomu světový šampionát ve Francii odradil řadu turistů, kteří jinak míří do této země spíše za kulturou. Podle údajů Pařížské turistické informační kanceláře zaznamenala tehdy země pokles zahraničních návštěvníků o celý milion.
Propad o patnáct procent zaznamenalo například pařížské Musée d'Orsay. Holanďané však podobný propad neočekávají.
Pozitivní impulsy dostávají i ekonomiky zemí, které se na šampionát probojovaly, obzvlášť když se jejich týmu podaří dostat do závěrečných kol. Investice do zboží nějak spojeného s mistrovstvím zaznamenávají obchodníci i v tuzemsku. "Letos jsme výraznější změny v prodejích nezaznamenali, ale před čtyřmi lety, kdy se Češi dostali až do finále, jsme v meziročním srovnání prodali o dvacet procent televizorů více.
Spousta lidí si tenkrát koupila televizi i v průběhu šampionátu," sdělila marketingová manažerka českého zastoupení firmy Thomson Zuzana Vencourová.
Vedle ryze ekonomických faktorů, jako je růst HDP nebo příchod zahraničních investorů, je Euro společně s letošní olympiádou příčinou růstu výdajů firem na reklamu. "Podobné akce vždy inzerenty motivují a Euro má určitě podíl na letošním očekávaném růstu reklamních výdajů v tuzemsku. V tomto směru není ani až tak zásadní, že český tým vypadl už ve skupině, protože fotbalové fandy, na něž inzerenti míří především, to k televizi stejně přitáhne," tvrdí generální ředitel mediální agentury IP Praha Michael Richter. Celkově by měly letos podle IP Praha investice do reklamy dosáhnout 13,2 miliard korun, o 4,5 procenta více než loni.
Ve srovnání s Eurem 96 se o něco hůře daří majitelům restaurací. "Tehdy to bylo úplně jiná atmosféra, která tady letos byla možná během prvních dvou zápasů českého týmu. Ale pak byl konec, na utkání s Dánskem už bylo skoro prázdno. Ještě že se hraje Wimbledon a chodí sem i cizinci," říká Alexandr Novanský, majitel pražského Sport Baru Zlatá Hvězda, kde je možné přenosy sledovat na několika obrazovkách.