náhledy
Zdálo se vám, že obchodní řetězce slaví advent čím dál tím dřív? V tušimické společnosti TU-FLOR začínají s vánočními přípravami už v lednu. To sem dorazí certifikované řízky, ze kterých za jedenáct měsíců namnoží a vypěstují statisíce vánočních hvězd na sváteční stoly českých domácností. Vánoce tu vlastně mají po celý rok.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Ročně se v Česku vypěstuje na jeden a půl milionu vánočních hvězd. Odbytové družstvo CZ Flóra, které sdružuje pět zahradnických společností, jich podle Zuzany Hladké, která má na starosti obchod, na trh pošle víc než polovinu. 350 tisíc jich vypěstují zde, což z tušimické společnosti činí největšího producenta vánočních hvězd u nás.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nejčastěji jsou zde vidět rostliny o jednom stvolu v jedenácticentimetrovém květináči. Takových v různých barevných variantách či se zlacením zdejší zaměstnanci za sezonu napěstují přes sto tisíc. Vícevýhonové varianty zde narostlo přes sto padesát tisíc.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Mimochodem, vánoční hvězdy zdobené zlatými nebo stříbrnými glitry, jsou momentálně v kurzu. Zájem zákazníků rok od roku stoupá. V současnosti už pětina květin opouští bránu závodu v této podobě.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nejžádanější variantou je stále červená. Jinak zde pěstují 23 odrůd a typů, od nejmenších v šesticentimetrovém kořenáči až po víceoddenkové či sesazované.
Autor: Petr Topič, MAFRA
V nabídce nechybí ani stromková varianta.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Udržet se na trhu není jednoduché. Notoricky omílaný tlak obchodních řetězců na výkupní cenu však nechtějí nijak rozvádět. Při dotazu na ceny, za které prodávají, je to podobné. Právě proto, že kontrakt s každým z odběratelů je výsledkem individuálního jednání a vybalancování podmínek.
Autor: Petr Topič, MAFRA
"S těmi, se kterými jsme se nebyli schopni domluvit, už nespolupracujeme, nebo s ním děláme menší objemy," uzavírá Hladká tuto kapitolu. "Konkurencí pro nás v podstatě nejsou domácí producenti, ale ti evropští, kteří jsou v případě převisu schopni zaplavit náš trh," dodává jednatel společnosti Jaroslav Dračka.
Autor: Petr Topič, MAFRA
"Jezdím sem minimálně jednou týdně," popisuje paní Hladká svou agendu. Ve firmě působí také jako hlavní nákupčí. "Chci vědět, v jakém stavu je naše zboží, podle toho nastavujeme nabídku," vysvětluje.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Obchodování v oboru je alchymie vyžadující letitou zkušenost a cit pro trh. Hlavním kritériem je, že nic není pevně dané. Výběrová řízení odběratelé vypisují dopředu na celou sezonu, výsledkem je však pouze rezervace bez jasně garantovaného termínu odběru či množství.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Obchoduje se podle aktuální poptávky a nabídky na trhu. Samozřejmostí je zavážka až do domu plus všemožné bonusy.
Autor: Petr Topič, MAFRA
A že by produkce vánočních hvězd znamenala pro firmu výraznou položku v rozpočtu, prý není pravda. "V podstatě žijeme z jara," popisuje realitu zahradník. O zisk se starají hlavně jarní a balkonové květiny. Symbol vánoc takový význam pro rozpočet nemá. Topit by se muselo i tak, aby sníh neponičil pěstírny.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Firma loni zaměstnávala 117 lidí. V sezoně navíc nabírá několik desítek brigádníků.
Autor: Petr Topič, MAFRA
S produkty firmy se už kvůli objemu mají možnost setkat zákazníci v celé ČR a částečně i na Slovensku. Firma spolupracuje s obchodními řetězci Tesco či Globus, hvězdy zaváží i do hobby marketů a zahradnických center.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Kytky by měli lidé podle pana Dračky nakupovat hlavně tam, kde se topí, ne u stánku na ulici. "Je relativně choulostivá, hlavně se musí dávat pozor na zálivku, která nesmí být příliš velká. A také musí mít dostatek světla," dodává.
Autor: Petr Topič, MAFRA
A pokud vám vánoční hvězda letos zase uschne nebo opadá, nezoufejte. Jen co zde vyprázdní speciální pěstební stoly, nařízkují nové hvězdy a můžete to příští rok zkusit znovu. (V tomto období se začíná s množením květiny Osteospermum pro jarní sezonu).
Autor: Petr Topič, MAFRA