náhledy
Snaha Jaroměř se zrodila v roce 1945. Krátce nato už výroba podléhala centrálnímu plánování státu, po pádu komunismu spíš živořila. Současný majitel Radim Dvořák firmu koupil v roce 2008, ale zásadní investice do divize bot přišly až v roce 2014. "Uvědomil jsem si, že je Snaha vnímaná jako seriózní obchodní značka i pro výrobu obuvi,“ vysvětluje. Investice do bot mu umožnila druhá, velmi úspěšná divize Snahy - výroba ochranných pomůcek.
Autor: Snaha
Snaha má do padesáti zaměstnanců, loni vyrobila přes dvacet tisíc párů obuvi. Fabrika v Jaroměři, specializovaná na páskové boty, je jedinou, která přežila někdejší slávu. Přesto dnes firma nevyrábí jen páskové boty. U partnerských firem si nechává šít i plnou obuv.
Autor: Snaha
Botas ze Skutče se stal synonymem pro sportovní botu. Značka se objevila s příchodem socialismu. Proslavil ji například olympionik Emil Zátopek. Dnes botasky obouvají třeba profesionální házenkáři. Závod vyrábí i brusle. Do extraligy se ale proniknout nepodařilo kvůli velké konkurenci.
Autor: Hynek Glos, MAFRA
Podobně jako ostatní zboží na export, do ciziny botasy mířily prostřednictvím podniků zahraničního obchodu. V tehdejší Botaně se šily dva miliony párů bot ročně, většina z nich se vyvážela. Jen do SSSR každoročně mířilo asi čtyřicet tisíc párů botasek.
Autor: iDNES.cz
Dnešní Botas jde cestou prodejů přes velkoobchody, ale i vlastní kamenné prodejny. Do velkých řetězců se netlačí kvůli agresivní cenové politice. "Mám kamaráda v Americe a ten říká, že kdybychom měli obchod v New Yorku, lidi se po tom úplně zblázní. Jenomže realizovat to je náročné," říká ředitel Botas František Nestával.
Autor: iDNES.cz
Další tradiční značkou je Prestige. Zajímavé je, že nejprodávanější botou je stále polobotka s designem z dob socialismu. Také Botas má ještě dnes největší novodobý úspěch s retro botou z roku 1966.
Autor: Luděk Ovesný, MAFRA
Prestige si kupují pamětníci, lidé, kteří obuv používají jako pracovní, ale i mladí. "Další stále rozšiřující se skupinou zákazníků jsou lidé, kteří preferují české výrobky," uvedla Jolana Němcová, obchodní ředitelka firmy Moleda, která za značkou stojí.
Autor: Dalibor Glück, MAFRA