Těžké časy nafty. Francie chce vyšší daň, Česko to neřeší

  1:00aktualizováno  1:00
Řidiči naftových aut platí ve většině zemí nižší spotřební daň, než kdyby jezdili na benzín. To se ale může změnit. I v reakci na aféru s emisním problémy naftových motorů Volkswagenu uvažují některé země o větším zdanění dieselu u čerpacích stanic. Z něj mívají státní pokladny často méně než z benzínu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Zatím nejdále ve svých plánech zašla francouzská vláda, kde mají naftové motory dlouhodobě převahu a prodává se jich výrazně více - i právě díky výrazně nižší ceně nafty.

Tamější vláda už oznámila, že postupně bude snižovat dvaceticentový rozdíl ve zdanění nafty a benzínu. Do roku 2017 by měla být spotřební daň obou pohonných hmot stejná.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Z vyššího výběru spotřební daně chce Francie financovat například i rozvoj alternativních paliv. Francie má jeden z nejvyšších podílů dieselových motorů u osobních aut, podle dat Asociace evropských automobilů (ACEA) za rok 2014 jezdilo na naftu přes 70 procent všech nových aut. Letos podíl klesá pod šedesát procent i díky masívní podpoře jiných pohonů.

Ve Francii tažení proti naftě nastartovalo už dříve, například primátorka Paříže Anne Hidalgová oznámila, že do roku 2020 chce zakázat vjezd aut s naftovými motory do města.

Nižší sazba spotřební daně pro naftu je běžná prakticky po celé Evropě, velké odlišnosti jsou ale v tom, o kolik méně si stát z nafty bere. Jedinou zemí se shodnou sazbou je Velká Británie.

V Česku je rozdíl dvě koruny na litr

O vyšší sazbě na naftu se začalo mluvit i v Německu. Ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová ještě minulý týden nejprve tvrdila, že si vyšší zdanění nafty dokáže představit, výnosem chtěla dotovat rozvoj elektromobility. Den poté uvedla svá slova mírnila. Podle ní by „démonizace dieselové technologie“ byla špatnou reakcí na celý skandál.

Také v Česku je nafta zdaněna nižší sazbou: z každého litru odvede jen na spotřební dani řidič do státní kasy 10,90 Kč, z benzínu 12,84 Kč. Ministr financí Andrej Babiš ale odmítá úvahy, že by se sazba na naftu měla zvýšit.

„Důvodem pro změnu sazeb spotřební daně nemůže být jen to, že jedna automobilka nesplnila emisní limity. Ministerstvo financí připravuje střednědobou daňovou strategii, která bude zahrnovat i spotřební daně,“ řekl Babiš.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší,...



Najdete na iDNES.cz