Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z Mnichova do Paříže rychleji než do Prahy. Otevírá se další rychlotrať

  9:00aktualizováno  9:00
Mapa vysokorychlostních železnic v Evropě se od neděle rozroste o dalších 109 kilometrů. Francouzi otevírají další část vysokorychlostní tratě LGV-EST z Paříže do Štrasburku. Pro cestující po Evropě znamená nový úsek další výrazné zkrácení doby jízdy.

Nová trať je postavena na rychlost až 320 kilometrů v hodině. | foto: Reuters

Z Paříže do Štrasburku pojede vlak hodinu a 49 minut, o půl hodiny kratší dobu než před modernizací.

Zastánci vysokorychlostních tratí v Česku upozorňují i na další fakt: jak se zrychluje cestování po Evropě, zatímco u nás se rychlosti na železnici příliš nemění. „Z Mnichova už to bude vlakem rychlejší do Paříže než z Mnichova do Prahy. Ta je přitom vzdušnou vzdáleností od Mnichova ve skutečnosti v méně než poloviční vzdálenosti než Paříž,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Přímý vlak TGV z Mnichova do Paříže projede cestu za 5 hodin a 37 minut, zvládne při tom šest zastávek. Z Prahy do Mnichova jede vlak 5 hodin a 53 minut.

Podle Vyky by se vláda měla zabývat tím, jak spojení Prahy a Mnichova zrychlit výrazněji. Stát zatím plánuje modernizaci, jejíž výsledek vlaky rychlejší než autobus nepřinese.

Nová trať je postavena na rychlost až 320 kilometrů v hodině, včetně dalších 16 kilometrů návazných a odbočných tratí vyšla na 2 miliardy eur. Jeden kilometr tak vychází zhruba na půl miliardy korun, což je výrazně méně, než kolik počítá ve svých studiích o vysokorychlostních tratích u nás stát a jím vybraní projektanti. O stavbě rozhodli Francouzi v roce 2007. Na stavbu přispěla částečně Evropská unie, na novou trať přispívají i regiony.

„Těm uvedením do provozu nová vysokorychlostní trať zlepší dostupnost, zvýší atraktivitu a přinese ekonomické benefity v podobě dalšího rozvoje. Ve Francii si totiž plně uvědomují, že kvalitní rychlá a bezpečná veřejná doprava stimuluje rozvoj regionů,“ dodal Vyka. V Česku to podle něj stále lidé i politici nepochopili.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...



Další z rubriky

Z automobilek v tuzemsku roste jen Škoda. TPCA výrazně ztrácí

Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek)

V tuzemsku se od začátku roku do konce října vyrobilo už 1,17 milionu vozů. Výsledný nárůst o 4,4 procenta zajistila...

Nové lokomotivy zkrátí jízdu vlakem z Prahy do Berlína o dvacet minut

Lokomotiva Vectron v novém designu Českých drah na plzeňském hlavním vlakovém...

Od 10. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, budou vlaky Českých drah na delších trasách rychlejší a přibudou na...

Vylepšená aplikace Jízdní řády IDOS zrychlila hledání a umí koupit jízdenku

Jízdní řády IDOS

Mobilní aplikace Jízdní řády IDOS prošla zásadní aktualizací. Vyhledávač dopravních spojení, který byl vyhlášen...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.