Většina vlaků ve Francii stále nejezdí, těží z toho autobusy a spolujízdy

  13:31aktualizováno  13:31
Až 86 procent vlaků ve středu nejezdí ve Francii, kde druhým dnem pokračuje rozsáhlá stávka železničářů proti záměru vlády reformovat státního dopravce SNCF. Francouzský premiér Edouard Philippe v úterý plán reformy obhajoval v dolní komoře parlamentu a prohlásil, že SNCF stojí daňové poplatníky čím dál více peněz, ale kvalita služeb se zhoršuje.

Spící chlouba francouzské železnice TGV na nádraží v Marseille. (3.4.2018) | foto: ČTK

Stav na francouzských železnicích je ve středu podobný jako v úterý, jen vysokorychlostních vlaků TGV zřejmě pojede o něco více. Národní dopravce avizoval, že v celostátním měřítku jich vyjede přibližně sedmina oproti normálu. Výrazná omezení platí nadále na pařížských příměstských tratích RER, na některých linkách jezdí méně než čtvrtina spojů. Zrušeny byly také všechny vlaky do Švýcarska, Itálie a Španělska.

Fotogalerie

Francouzi tak opět musí hledat alternativní způsoby dopravy, nebo se snažit natlačit do ojedinělých vlaků. Deník Le Monde označil za velké vítěze aktuální stávky platformu pro spolujízdy Blablacar, autobusového dopravce Isilines a další služby, které lidem nabízejí východisko. 

Na silnicích v Paříži a okolí bylo ale v důsledku vyššího počtu aut o půl osmé ráno 350 kilometrů kolon, uvedl web televize BFM TV. Z některých oblastí ovšem zároveň přicházejí fotografie zcela prázdných vlaků, u kterých si zřejmě cestující nebyli jisti, zda vůbec vyjedou.

Zaměstnanci SNCF stávkou protestují proti vládnímu plánu reformy státních železnic. V úterý podle vedení společnosti do práce nepřišlo 34 procent z přibližně 147 000 pracovníků a odborářský předák Philippe Martinez označil hnutí za „masivní“. Podle Le Monde se ale očekávala vyšší čísla a odbory jsou „pravděpodobně trochu zklamané“.

Spekulace o privatizaci

Deník také rozebírá některé zásadní otázky kolem budoucnosti SNCF jako například to, zda vláda chce společnost privatizovat, jak tvrdí řada odpůrců reformy. „V reformě to není, ale...“ píše na úvod Le Monde a vysvětluje, že vláda chce SNCF transformovat v akciovou společnost. „Abychom to zjednodušili, společnost zůstane financována z veřejných peněz, ovšem konkurenční soukromí dopravci budou moci provozovat své vlaky,“ dodává list.

Ten také částečně vyvrací výroky o tom, že reforma povede ke zrušení více než 9 000 kilometrů menších linek. Vláda prý navrhuje, aby se investice v budoucnosti soustředily na nejvíce využívané úseky železniční sítě. Tratě, u nichž by údržba nebyla ekonomicky opodstatněná, by buď byly uzavřeny, nebo předány příslušným regionům.

Současný stav železniční dopravy ve Francii je podle premiéra Philippea neudržitelný. „To je důvod, proč jsme se pustili do ambiciózní reformy..., která umožní postupně otevřít konkurenci celý systém železnic, změnit status podniku, aby byl efektivnější a více konkurenceschopný, a za třetí, potlačit status nových pracovníků a zachovat status těch, kteří už jej mají,“ řekl v úterý v Národním shromáždění.

„Respektuji stávkující, protože právo na stávku je zakotvené v ústavě,“ pokračoval Philippe. Dodal však, že naslouchá stejnou měrou stávkujícím jako i těm, kteří se stávkou nesouhlasí a chtějí „chodit do práce a pokračovat v životě“.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Podpis smlouvy s CzechTollem byl v pořádku. Úřad podržel Ťoka

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy nepochybilo při podpisu smlouvy na další provoz mýtného systému se společností CzechToll. Uvedl to...

ČD zrušily pronájem dalších Vectronů, chtějí soutěž na nové lokomotivy

Vectron bude vozit rychlíky z Prahy do Berlina

České dráhy zrušily téměř uzavřený kontrakt na dlouhodobý pronájem 15 lokomotiv pro rychlost do 160 kilometrů v hodině....

Najdete na iDNES.cz