Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzky nosí prádlo z Ostravy

  12:22aktualizováno  12:22
Francouzské dívky se vdávají v českém prádle značky Nelly. Tedy alespoň ty, které využívají služeb svatebních salonů Alna Lingerie. Jejich majitel Alain Monéger nakupuje podprsenky a korzety od společnosti Nelly, která patří jedenačtyřicetileté Danuši Mihulové z Ostravy.

Danuše Mihulová - Danuše Mihulová začína šít doma po večerech. | foto: Jaroslav OžanaMF DNES

"Jsme malý výrobce, ale na tom, aby na prádle zůstala vedle jeho značky i značka naše, jsme trvali. Nebavilo by mě šít pod cizím jménem," říká zakladatelka, majitelka, příležitostná návrhářka i výrobní šéfka firmy Nelly.

Podnikat začala Danuše Mihulová, tehdy čerstvá absolventka průmyslovky zaměstnaná v projekci, hned po roce 1989.

"Odjakživa jsem ráda šila, naučily mě to maminka a babička. Jednou mě napadlo nabídnout vzorek podprsenky obchodnímu domu Ostravica. Byla to drzost, ta podprsenka byla hrozná. Ale v obchodech krajkové prádlo tenkrát vůbec nebylo, v Ostravici mi poradili, usměrnili mě a začali ode mne nakupovat," vzpomíná na své začátky.

fotoSERIÁL: ČEŠI DOBÝVAJÍ SVĚT
Příběhy podnikatelů, kteří dávají
lidem práci a její výsledky pak
vyvážejí do celého světa

Šicí stroj hrčel dlouho do noci
Šila nejdřív po večerech doma i přes protesty prvního manžela, kterému vadilo hrčení šicího stroje. Brzo jí koníček začal slušně vydělávat, a tak opustila zaměstnání a postavila se na vlastní nohy.

Objednávek měla tolik, že nestíhala šít. Nejdřív jí pomáhala sestra - ta také firmu podržela, když Danuše Mihulová strávila při prvním těhotenství skoro půl roku na nemocničním lůžku.

Po porodu jí čas ubírala péče o dítě, a tak zkoušela zadávat šití kamarádkám, které si chtěly přivydělat. Rychle s tím však skončila.

"Nedělalo to dobrotu. V práci kamarádství nemá co dělat, je těžké vytýkat přátelům, že dělají nekvalitně. Rozbilo by mi to vztahy," říká. Několik let zadávala práci domácím švadlenám a hned, jak dcera dorostla školce, pořídila si dílnu. "Když chcete dělat ve větším kvalitní zboží, musíte mít průmyslové stroje," vypráví.

Prádlo z koupaliště
Začátky byly skromné, majitelka firmy prodávala prádlo po burzách a na koupalištích. Ne vždycky se dařilo.

"Když bylo nejhůř, prostě jsme vzali kufr, naskládali do něj zboží a jeli prodávat třeba na Slovensko," líčí Marek Lepka, druhý manžel paní Mihulové, který dnes pomáhá nejen ve firmě. Když se jim před půldruhým rokem narodilo dítě, byl to on, kdo zůstal s nemluvnětem doma na mateřské.

"Ale není to tak, že bych nezvládala domácnost. Stihnout se dá obojí, být máma i podnikatelka," podotýká jeho žena.

Dnes má její firma patnáct zaměstnanců a obrat kolem osmi milionů korun ročně. Prodává prostřednictvím obchodních zástupců po celém Česku i na Slovensku. Na Ostravsku má tři vlastní značkové prodejny a vyváží do Francie.

"Není toho zas tak moc, ročně asi za dvaačtyřicet tisíc eur (1,3 milionu korun), ale dělá mi dobře, že jsme požadavky francouzského partnera zvládli," říká Danuše Mihulová.

Vyhovět Francouzům nebylo lehké
Ke kontraktu s Alna Lingerie pomohla firmě Nelly agentura CzechTrade, na niž se Alain Monéger obrátil, když před dvěma lety hledal v Česku dodavatele šatů, bižuterie, prádla a bot pro své salony.

"Uspořádali jsme výběrová řízení, do kterých se zájemci o zakázky hlásili," vzpomíná Lucie Pazderová z CzechTrade. Prádlo Monégerovi kromě firmy Nelly nabízela celá řada zavedených českých výrobců.

"Kromě Nelly nikdo nebyl schopen přizpůsobit se jeho požadavkům, žádná z dalších firem neprokázala takovou flexibilitu jako Nelly," říká Pazderová.

Prestižní zakázka však připravila šéfce řadu bezesných nocí. "Partner měl přesnou představu, co chce. Šlo o hodně pracnou výrobu, ale mě baví právě problémy řešit, vymýšlet, jak co udělat," říká Mihulová. Když nedokázala přesně realizovat Monégerovu představu, vymýšlela vlastní řešení, často i lepší než původní nápad.

"Vždycky jsme se nakonec domluvili." Spokojen je i Monéger. "U Nelly jsme našli, co jsme hledali. Výrobek jsme nakonec vyvinuli společně a koupili jsme od nich už stovky podprsenek. Zrovna dneska jsem jim zase poslal další objednávky. Z Česka navíc bereme ještě bižuterii," říká.

Danuše Mihulová nepočítá s tím, že by firmu dál rozšiřovala. "Zůstaneme u malých sérií středně drahého prádla. U pracnějšího zboží umíme být levnější než velkovýrobci a dělat běžnou výrobu ve velkém nechci," říká.

Autoři:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Ceny starších bytů v panelácích narazily na strop. Avšak jen na chvíli

(ilustrační snímek)

Ceny starších bytů narazily na některých místech Česka v závěru loňského roku na strop. Podle dat Českého statistického...

Voda na severu v rukou obcí? Bude to stát 2 miliardy a Veolia zůstane

(ilustrační snímek)

Měl to být přesun hospodaření s vodou od francouzské Veolie zpátky pod kontrolu českých měst a obcí. Jenže není to tak...

Za minci z dob císaře Františka Josefa I. dal zájemce 13,2 milionu korun

Banskoštiavnický zlatník byl na aukci vydražen za 13,2 milionů korun.

V Praze proběhla aukce unikátní sbírky vzácných mincí a medailí ze zlata či stříbra s vyobrazením císaře Františka...

Najdete na iDNES.cz