Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Silnice budoucnosti vyrobí elektřinu. Francouzi už je testují

  15:30aktualizováno  15:30
Silnice, které mohou přenášet energii ze slunce do elektráren, by se již brzy mohly začít objevovat po celém světě. Firma Colas, dceřiná společnost francouzské stavební firmy Bouygues, vytvořila robustní solární panely, které jsou schopné odolat hmotnosti nákladního vozu s návěsem. Tyto panely se zabudují do povrchu vozovky.

Po téměř pěti letech výzkumu a laboratorních testů firma nyní staví venkovní testovací silnici a na počátku roku 2018 plánuje komercializaci technologie.

„Chtěli jsme najít silnicím druhý život,“ řekl projektový manažer firmy Colas Philippe Harelle pro agenturu Bloomberg. „Solární farmy využívají půdu, která by jinak mohla sloužit pro zemědělské účely, a přitom máme k dispozici silnice.“ Protože ceny solárních panelů klesají, jsou tyto panely stále častěji začleňovány do každodenních materiálů.

Solární revoluce pokračuje

Minulý měsíc překvapila automobilka Tesla Motors investory představením nové střechy, která funguje jako solární panely. Další společnosti začleňují fotovoltaické články do fasád budov. Projekt francouzské firmy nazývaný Wattway se připojuje ke skupině podobných projektů firem typu švédské Scanie či americké Solar Roadways, které se snaží integrovat panely do chodníku.

Fotogalerie

Aby panely Wattway odolaly vysokému tlaku na silnici, jsou chráněny vrstvami z několika typů plastů, které vytvářejí průzračné a odolné pouzdro. Solární panel pod tím je podobný běžnému modelu, jako jsou panely na střechách. Elektrické vedení je vložené do silnice a zařízení je pokryto protiskluzovým povrchem vyrobeným z drceného skla.

Minulý měsíc začala firma s výstavbou testovací silnice o délce jednoho kilometru ve francouzském městečku Tourouvre. Panely o ploše 2800 metrů čtverečních by měly při nejvyšším výkonu vyrobit 280 kilowattů elektřiny. Celá instalace by měla vyrobit dost energie pro veřejné osvětlení obce na rok.

V současnosti náklady na výstavbu umožňují pouze demonstrační projekt. Metr čtvereční solární silnice v současnosti stojí 2000 až 2500 eur (54 100 až 67 600 korun). To zahrnuje náklady na sledování, shromažďování dat a instalaci. Firma však očekává, že do roku 2020 může být cena silnice srovnatelná s tradičními solárními farmami.

Celosvětová solární silnice

Elektřina vyrobená z tohoto úseku solární silnice půjde přímo do sítě. Elektřina z další plánované silnice má být použita pro dobíjení elektrických vozů. Jiná silnice má pohánět malý závod na výrobu vodíku.

Další dvě silnice mají být postavené v Kanadě a Spojených státech. Firma rovněž plánuje výstavby silnic v Africe, Japonsku a v dalších zemích Evropské unie. „Musíme otestovat všechny druhy různých provozů a klimatických podmínek,“ uvádí Harelle. „Chci nalézt její limity. Myslíme si, že možná nebude schopná odolat sněžnému pluhu.“

„Jsme svědky toho, že se solární panely integrují do celé řady věcí, od oken v budovách po střechy automobilů, což umožnil pokles cen panelů,“ řekl analytik Bloomberg New Energy Finance Pietro Radoia. „Pokud se týká silnic, nemyslím si, že to opravdu prorazí, pokud nebude někdy v budoucnosti nedostatek pozemků.“ irl lcm

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dopravce Ryanair nakupuje nové letouny Boeing 737 MAX.
Pracujte ještě 10 dní a dáme vám 300 tisíc bonus. Piloti Ryanair odmítli

Skupina pilotů irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair odmítla bonus, který jim vedení podniku nabízí oplátkou za změnu dovolené. Místo toho požadují...  celý článek

Ministr dopravy Dan Ťok na tiskové konferenci hnutí ANO v pražském Centru...
Na stavbu dálnic bude mít stát v příštím roce 76 miliard, řekl ministr Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) má s ministerstvem financí předjednané zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok na 76 miliard. Je to...  celý článek

Rekonstruovaná souprava Pendolino - 1. třída
Pendolino dostalo nový interiér a vrátilo se do pravidelného provozu

V pondělí ráno se na svou první pravidelnou cestu vydala první rekonstruovaná souprava Pendolino. Nasazena byla na trasu z Prahy přes Olomouc a Ostravu do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.