Franck Provost říká, že nejraději pečuje o blond hřívu Sharon Stoneové.

Franck Provost říká, že nejraději pečuje o blond hřívu Sharon Stoneové. | foto: Le Journal du Net

Francouzský podnikatel roku: Krizi nejvíce cítíme u středně drahých účesů

  • 5
Monako (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - O vlasy se mu stará syn, nejraději "dělá hlavu" herečce Sharon Stoneové a v Česku pod jeho značkami funguje zatím sedm salonů. Další čtyři by měly vzniknout letos. Franck Provost, letos nejlepší podnikatel Francie, hovořil o expanzi při boji o světový podnikatelský titul v soutěži.

Provostova vášeň pro vlasy se od roku 1975, kdy v Paříži otevřel první salon, přetavila ve skupinu s ročními tržbami 203 milionů eur (téměř pět a půl miliardy korun). Salonů, které nesou některou ze sedmi značek jeho skupiny Provalliance, je už dva a půl tisíce.

"V Česku budeme dávat důraz na rozvinutí salonů Fabio Salsa, které jsou zaměřeny více trendově, pro mladé a patří do nižšího cenového segmentu," říká Provost, jenž denně ve třiceti zemích ostříhá sto padesát tisíc zákazníků.

Expanze v Česku bude ovšem více záležet na Marii Mixové, jež pro tuzemský trh vlastní exkluzivní franšízu slavného řetězce. Zatím je v Česku pět salonů Franck Provost a dvě pobočky levnějšího Fabio Salsa.

"Letos vzniknou další čtyři salony Franck Provost, příští rok by měly přibýt tři pod značkou Fabio Salsa," uvedla včera Mixová. Franck Provost tak bude mít další dva salony v Praze, po jednom v Brně a v Plzni. Nedávno otevřel v Bratislavě.

Kvůli dopadům finanční krize je však expanze kadeřnických salonů spíše přibrzděna. "Jsme letos opatrnější jako všichni. V příštím a přespříštím roce bychom ale chtěli opět růst v řádu jednotek salonů," uvedl pro MF DNES Jiří Doležel, šéf největší kadeřnické sítě v Česku Klier.

Ta franšízy neposkytuje a musí růst vlastními investicemi. Řetězec s kořeny v Německu má ve střední Evropě více než tisíc provozoven.

podnikatelé roku

Seriál rozhovorů s finalisty soutěže

Provost se nijak netají tím, že krize znamená úbytek zákazníků a nižší tržby. "Tržby nám klesají v posledních dvou čtvrtletích. Nejvíce kupodivu odlivem zákazníků netrpí nejlevnější ani nejdražší koncepty, ale střed," vysvětluje Provost.

Podle něj se mění zvyky zákazníků a ti ke kadeřníkovi teď chodí, až když opravdu musí. Jeho slova částečně potvrzuje také Doležel z Klieru. "Lidé jsou opatrnější, ale vlasy jim růst nepřestanou. Uvidíme, co by se stalo, pokud by dále rostla nezaměstnanost střední třídy," říká Doležel.

Na druhou stranu kadeřníkům klesají náklady. "Pozitivní na krizi je, že nám zlevňují zaměstnanci a je možné se lépe dohodnout s dodavateli," říká Provost, jenž se před dvěma lety vzdal třicetiprocentního podílu ve své firmě ve prospěch americké kadeřnické skupiny Regis.

Kadeřníkům klesají tržby

Regis je největší sítí kadeřnictví na světě a již loni v září hlásila téměř třicetiprocentní pokles tržeb v USA. Za první letošní čtvrtletí nakonec skupina přišla meziročně o 2,4 procenta příjmů, když utržila 604 milionů dolarů.

Provost výměnou za svůj podíl získal v roce 2007 vládu nad zhruba 1 600 evropskými salony, jež Regis předtím provozoval sám. Teď obvykle nesou značku Jean Louis David nebo Saint Algue.

Na soutěž o světového podnikatele do Monte Carla přijel Provost z nedalekého Cannes, kde na filmovém festivalu stříhal slavné hlavy.

Mezi jeho nejoblíbenější zákaznice prý patří Sharon Stoneová, již v devadesátých letech proslavil film Základní instinkt. Provost ale dělal kadeřnické show také například na festivalu v Karlových Varech.

"Stříhání je celý můj život. Radši bych byl na plný úvazek kadeřníkem než byznysmenem," tvrdí prošedivělý Francouz.

další díly v Mf dnes

M. Iwiński, M. Kiciński - 5. června
Zakladatelé firmy CD Projekt, která distribuuje počítačové hry

Károly Gerendai - 6. června
Majitel hudebního festivalu Sziget, který loni navštívilo 360 tisíc lidí