Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Francouzský železniční sprinter slaví kulatiny

  1:00
Rychlík TGV se řítí z Paříže do bretaňského Rennes. Jeho obrovskou rychlost si neuvědomíte, dokud nevykouknete z okna. Auta na dálnici, která vede souběžně s kolejemi, vlaku nestačí, šedivý železniční šíp s modrým lemováním je nechává daleko za sebou a ani se přitom "nezapotí".

Rychlovlak TGV | foto: Profimedia.cz

360kilometrovou vzdálenost zvládne za 2 hodiny a 10 minut. Přesně na čas.

TGV se stal francouzskou chloubou před 25 lety, kdy byla spuštěna první linka tohoto vysokorychlostního vlaku mezi Lyonem a Paříží. Nyní patří k Francii stejně neodmyslitelně jako Eiffelovka, bageta nebo třeba pétanque.

Příliš "pomalá" letadla
Navíc v ekonomicky stagnující zemi působí jako hospodářský dravec, který se ve své expanzi odmítá zastavit.

Jeho vnitrostátní i mezinárodní síť se stále rozrůstá a rychle přibývají i pasažéři. Jen ve Francii vzrostl počet cestujících od roku 2000 do roku 2005 z 65 milionů na 80. Dalších 20 milionů lidí se loni svezlo supervlakem mimo její území.

Obsazenost v loňském roce dosáhla velmi slušných 70 procent a ze zisků TGV přitékají peníze do státní firmy SNCF, která provozuje téměř veškerou železniční dopravu ve Francii. Z nich se však kromě nových investic musí splácet dluhy, které způsobil náročný vývoj rychlovlaku.

Třicátník Gérard Jouon, programátor z Rennes, vysvětluje, proč dává přednost TGV před autem: "Kdybych jel domů vozem, zaplatím stejnou sumu za benzin a dálniční poplatky. Ale cestoval bych minimálně o hodinu a půl déle, pokud bych neuvízl někde v zácpě. A navíc se nemusím starat o parkování."

Dalšími nespornými plusy jsou pro něj šetrnost vlaku k životnímu prostředí a bezpečnost. Za čtvrtstoletí provozu v něm při velmi řídkých nehodách nezahynul ani jeden člověk.

Na TGV nepřesedlali jen automobilisté. Také vzdušní pasažéři se z letadel přeorientovali na "třípísmenkový" rychlík. I když airbusy a boeingy dokážou vyvinout vyšší rychlost, celková cesta je pro zákazníka vlakem kratší. Na nádraží totiž stačí přijít deset minut před odjezdem a cestující má stále dost času na koupi lístku a usednutí na přidělené místo.

Policisté před nástupem dělají jen namátkové kontroly, žádné prověrky letištního typu. Navíc nezdržuje ani odbavení. A hlavně TGV - na rozdíl od aerolinek, které přistávají na periferii měst - dopraví klienta z centra až do centra.

Není se co divit, že hlavní francouzská letecká společnost Air France musela zrušit množství linek, které se pro ni staly kvůli konkurenci supervlaků nerentabilní.

TGV dělá všechno možné, aby si pasažéry předešel. Zakoupenou jízdenku si lze před odjezdem neomezeně a vždy bezplatně vyměnit. Když někomu vlak před nosem ujede, může si do hodiny bez poplatku vyzvednout nový lístek do stejné destinace.

TGV nabízí také přepravu zavazadel z domu do domu. Po příjezdu spoje, který se zpozdí o více než třicet minut, vrací na nádraží třetinu ceny. Taková přátelskost k zákazníkovi se vidí málokdy.

Jen v pozitivech lze mluvit také o komfortu uvnitř. Vagony jsou předpisově čisté, fialová sedadla pohodlná, spolucestující způsobně s telefonickými hovory chodí k toaletám, aby nerušili ostatní.

Typické železniční kodrcání je omezeno na minimum. Pouze v okamžicích, kdy na vedlejší koleji z opačného směru profičí jiný rychlík, sebou souprava na chvilku zamává jako při menším zemětřesení a pak se zas navrací ke svému poklidnému "sprintu".

Na palubě si zájemci mohou vypůjčit i filmová DVD nebo si do notebooku nainstalovat počítačové hry. To opravdu není vlak a la České dráhy.

Drahota na kolejích
Jediné, co Francouzům na TGV vadí, jsou ceny. Jednosměrná jízdenka do největšího bretaňského města vyjde na 50,20 eura (v době špičky dokonce na 63,30 eura).

"Politici na nás chtějí, abychom se chovali šetrně k životnímu prostředí, ale při takových sumách to nejde. Už ve dvou je finančně mnohem výhodnější jet autem.
TGV dnes používají jenom ti, kdo jsou dostatečně bohatí, aby si mohli dovolit ekologický způsob života," říká pětadvacetiletý počítačový analytik David Bezier z Rennes.

Právě kvůli vysokým cenám vlaků a kvůli tomu, že ve Francii neexistují autobusová spojení mezi velkými městy, se v zemi v posledních letech rychle rozvíjí fenomén, kterému se v Česku říká spolujízda.

Pokud si pomocí internetu Francouzi "stopnou" svého řidiče, mohou jet z Paříže do Rennes za pouhých 16 eur. Zvláště mezi studenty je tento způsob dopravy velmi oblíbený.

Dráhy tomu čelí podle receptu nízkonákladových leteckých společností a snaží se nalákat tento typ zákazníků internetovým prodejem levných jízdenek na omezený počet míst.

"Nejzáhadnější je, proč lístky na přímých TGV jsou levnější než ty s přestupem. Například přímý spoj Rennes-Lyon vyjde o 20 eur levněji než cesta po stejné trase, která se kvůli dvěma přestupům protáhne o více než tři hodiny. To nemá logiku," podivuje se David Bezier a sarkasticky k tomu podotkne: "Cenová politika TGV je vyloženě francouzská."

Autoři: ,

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Konec minikečupů i ovoce v plastu. EU chce snížit množství odpadů

27. dubna 2024

Premium Evropská unie v boji za co nejmenší množství odpadu zakáže minibalení majonéz, šamponů nebo...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...