Francouzští lékaři brojí proti reklamě na pamlsky

Reklamy, ve kterých matky přesvědčují ostatní, že dělají pro své děti to nejlepší, když jim dávají ke svačině čokoládovou tyčinku plnou mléka, a tedy vápníku (ale i zbytečných cukrů), nebo nugátový krém, který dodá energii (avšak i mnoho nezdravých tuků), možná zmizí z francouzských televizních obrazovek.
Reklamy, ve kterých matky přesvědčují ostatní, že dělají pro své děti to nejlepší, když jim dávají ke svačině čokoládovou tyčinku plnou mléka, a tedy vápníku (ale i zbytečných cukrů), nebo nugátový krém, který dodá energii (avšak i mnoho nezdravých tuků), možná zmizí z francouzských televizních obrazovek. Velkou část dětské obezity totiž mají na svědomí právě inzerované výrobky: čokoládové tyčinky, limonády, hamburgery a smažené brambůrky. Lékaři z francouzského Státního ústavu zdravotnictví a lékařského výzkumu (INSERM) se proto snaží prosadit, aby tyto výrobky nesměly být propagovány v reklamě pro děti. Ve zprávě o dětské obezitě, její léčbě a prevenci vyzvali úřady, aby systematicky kontrolovaly reklamní slogany týkající se potravinových výrobků a zakázaly ty, jež jsou zaměřeny na děti. Situace je podle francouzských lékařů velmi vážná, za posledních dvacet let se počet obézních dětí - tedy těch, které mají váhu vyšší o 20 % - více než zdvojnásobil. Obézní je každé desáté dítě ve věku deseti let. V Česku je nejvíce na očích olympijská vítězka Štěpánka Hilgertová, která v televizních šotech prohlašuje, že dává svému synovi čokoládový krém Nutella, aby měl dostatek energie. Ale nejde proti ní zatím nic dělat. Před dvěma lety sice zkusila proti firmě Ferrero, která nutellu vyrábí, vystoupit soukromá osoba z Prahy 4 a stěžovala si u Rady pro reklamu, ale dočkala se jen odmítnutí. "Stěžovatelka protestuje proti tvrzení v reklamě, že nejlepší snídaní pro děti i dospělé je čokoládová pomazánka na bílém pečivu a že se v reklamě opakovaně zdůrazňuje, jak je nutella zdravá," zněla nejpodstatnější část oficiálního zápisu o stížnosti. Rada pro reklamu stížnost zamítla, protože se nechtěla zabývat zjišťováním, zda je nutella zdravá, či nikoliv. Reklamní pracovnice firmy Ferrero Hana Štěpánková k tomu tehdy řekla: "Veškerá komunikace ve sdělovacích prostředcích je zaměřena především na ženy, nikoliv na děti." Reklamní šoty na nutellu však byly a jsou vidět také v nejbližším okolí dětských pořadů včetně Večerníčku pro nejmenší. "Zákon nevylučuje reklamu, k terá se zaměřuje na děti," uvedl již před rokem právník úřadu státní Rady pro rozhlas ové a televizní vysílání František Kučera. Dodal však i svůj osobní názor podpořený několikaletou praxí s řešením stížností na klamavé a nevhodné reklamy: "Tvůrci reklam by na děti neměli cílit vůbec, protože ty se neumějí bránit." Obezita je celosvětový problém, který už Světová zdravotnická organizace prohlásila za epidemii. Obezita v dětském věku navíc významně ovlivňuje pozdější zdravotní stav dospělých, protože 20 až 50 % tlustých dětí trpí nadváhou i v dospělosti. Jsou pak více ohroženi vysokým tlakem, cukrovkou, zvýšeným cholesterolem a kardiovaskulárními chorobami. "Průměrný český člověk přichází kvůli své obezitě o čtyři procenta délky svého života," uvádí vedoucí oddělení ochrany zdraví ministerstva zdravotnictví Josef Mika. Bez ní by tedy žil od 2-3 roky více. Hůře než obézní jsou na tom podle něho už jen kuřáci.