Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzům se zalíbila zpravodajská média

  11:59aktualizováno  11:59
Rostoucí oblibu si ve Francii získávají čistě zpravodajské stanice bez hudby a s minimem reklam. Skutečnými fenomény se v tomto směru staly veřejnoprávní rozhlasová stanice France-Info a soukromá kabelová televize La Chaîne Info, na které se posluchači nebo diváci obracejí, potřebují-li rychlou a spolehlivou informaci. Když v červnu 1987 vznikala France-Info ve veřejnoprávním kolosu Radio France jako první stanice zaměřená výhradně na informace, setkávali se její tvůrci se skepsí a ani oni nepočítali s širším publikem.

Předpokládali jsme, že budeme doplňovat ostatní stanice, že budeme jakousi samoobsluhou na zpravodajství pro spěchající lidi, tvrdí spoluzakladatel stanice Jérôme Bellay.

Po 13 letech však vypadá situace jinak a France-Info chrlící informace 24 hodin denně se stala druhou nejposlouchanější rozhlasovou stanicí ve Francii vůbec.

Podle listu Le Monde rostoucí úspěch souvisí především se seriózním charakterem stanice a se spolehlivostí jejich informací. Hodně posluchačů jí přinesly velké krize jako válka v Perském zálivu nebo vlna stávek ve Francii v zimě 1995.

I když v těchto prvních letech byl dlouhodobější poslech s průběžným opakováním informací únavný, s přibývajícími posluchači France- Info postupně měnilo profil.

Zařazovalo mezi periodicky se opakující zprávy stále více reportáží, rozhovorů a pravidelných rubrik - kulturních, ekonomických, sportovních a politických - a stalo se vážným konkurentem velkých stanic jako Europe 1 a RTL.

"Jen veřejnoprávní instituce a její infrastruktura umožnila spustit takovou stanici, která nejenže přežila, ale také se prosadila," tvrdí ředitel France-Info Jérôme Bellay.

Jestliže v roce 1987 začínalo rádio s 25 zaměstnanci, letos má 77 novinářů, 30 moderátorů a 45 dalších zaměstnanců.

Nespornou výhodou France- Info právě je, že se může opřít o síť veřejnoprávního Radio France s jeho 560 novináři, 38 redakcemi ve Francii a s devíti v zahraničí.

Soukromníci vysílají po kabelu
Kabelová televize LCI je naopak plodem soukromého sektoru - největší soukromé televize TF1, která projekt kabelové zpravodajské televize rozjela v červnu 1994.

LCI není tak masovým jevem jako France-Info, ale i jí neustále přibývá diváků a úspěch přinesl snahy o napodobení. Od června 1999 vysílá pro 3,5 milionu francouzských domácností 24 hodin denně.

I jí pomohly v rozjezdu žhavé aktuality - konkrétně přímý přenos únosu airbusu v Marignanu v prosinci 1994. Vzestupu pomáhá i to, že velké televizní stanice, včetně mateřské TF1 a veřejnoprávních France 2 a France 3, stále více ustupují od politických pořadů, na které se dívalo stále méně lidí.

"Je to pro nás dar z nebes," hlásí moderátor politického diskusního pořadu na LCI Patrick Buisson. "Můžeme tak zkoušet nové formy přístupu k politice. Kdo to udělá, když ne my?"

Vzhledem k nákladnosti televizní přenosové techniky a štábů vysílá LCI jen málo přímých přenosů či tiskových konferencí - jak to dělají například americké televizní stanice.

Čas mezi zprávami vyplňuje nejrůznějšími debatními pořady, jejichž námětem není jen politika a ekonomika. V květnu chystá rozjezd dalšího zpravodajského kanálu věnovaného čistě ekonomice a financím, svým úspěchem nevyhnutelně vyvolala zájem konkurence.

Před dvěma lety začala vysílat další zpravodajská televize i-télévision, která patří dalšímu kódovanému Canalu Plus. Na rok 2002 chystá zpravodajskou stanici veřejnoprávní televize France 2.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.