Francouzům se zalíbila zpravodajská média

Rostoucí oblibu si ve Francii získávají čistě zpravodajské stanice bez hudby a s minimem reklam. Skutečnými fenomény se v tomto směru staly veřejnoprávní rozhlasová stanice France-Info a soukromá kabelová televize La Chaîne Info, na které se posluchači nebo diváci obracejí, potřebují-li rychlou a spolehlivou informaci. Když v červnu 1987 vznikala France-Info ve veřejnoprávním kolosu Radio France jako první stanice zaměřená výhradně na informace, setkávali se její tvůrci se skepsí a ani oni nepočítali s širším publikem.

Předpokládali jsme, že budeme doplňovat ostatní stanice, že budeme jakousi samoobsluhou na zpravodajství pro spěchající lidi, tvrdí spoluzakladatel stanice Jérôme Bellay.

Po 13 letech však vypadá situace jinak a France-Info chrlící informace 24 hodin denně se stala druhou nejposlouchanější rozhlasovou stanicí ve Francii vůbec.

Podle listu Le Monde rostoucí úspěch souvisí především se seriózním charakterem stanice a se spolehlivostí jejich informací. Hodně posluchačů jí přinesly velké krize jako válka v Perském zálivu nebo vlna stávek ve Francii v zimě 1995.

I když v těchto prvních letech byl dlouhodobější poslech s průběžným opakováním informací únavný, s přibývajícími posluchači France- Info postupně měnilo profil.

Zařazovalo mezi periodicky se opakující zprávy stále více reportáží, rozhovorů a pravidelných rubrik - kulturních, ekonomických, sportovních a politických - a stalo se vážným konkurentem velkých stanic jako Europe 1 a RTL.

"Jen veřejnoprávní instituce a její infrastruktura umožnila spustit takovou stanici, která nejenže přežila, ale také se prosadila," tvrdí ředitel France-Info Jérôme Bellay.

Jestliže v roce 1987 začínalo rádio s 25 zaměstnanci, letos má 77 novinářů, 30 moderátorů a 45 dalších zaměstnanců.

Nespornou výhodou France- Info právě je, že se může opřít o síť veřejnoprávního Radio France s jeho 560 novináři, 38 redakcemi ve Francii a s devíti v zahraničí.

Soukromníci vysílají po kabelu
Kabelová televize LCI je naopak plodem soukromého sektoru - největší soukromé televize TF1, která projekt kabelové zpravodajské televize rozjela v červnu 1994.

LCI není tak masovým jevem jako France-Info, ale i jí neustále přibývá diváků a úspěch přinesl snahy o napodobení. Od června 1999 vysílá pro 3,5 milionu francouzských domácností 24 hodin denně.

I jí pomohly v rozjezdu žhavé aktuality - konkrétně přímý přenos únosu airbusu v Marignanu v prosinci 1994. Vzestupu pomáhá i to, že velké televizní stanice, včetně mateřské TF1 a veřejnoprávních France 2 a France 3, stále více ustupují od politických pořadů, na které se dívalo stále méně lidí.

"Je to pro nás dar z nebes," hlásí moderátor politického diskusního pořadu na LCI Patrick Buisson. "Můžeme tak zkoušet nové formy přístupu k politice. Kdo to udělá, když ne my?"

Vzhledem k nákladnosti televizní přenosové techniky a štábů vysílá LCI jen málo přímých přenosů či tiskových konferencí - jak to dělají například americké televizní stanice.

Čas mezi zprávami vyplňuje nejrůznějšími debatními pořady, jejichž námětem není jen politika a ekonomika. V květnu chystá rozjezd dalšího zpravodajského kanálu věnovaného čistě ekonomice a financím, svým úspěchem nevyhnutelně vyvolala zájem konkurence.

Před dvěma lety začala vysílat další zpravodajská televize i-télévision, která patří dalšímu kódovanému Canalu Plus. Na rok 2002 chystá zpravodajskou stanici veřejnoprávní televize France 2.