Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Franšíz na českém trhu přibývá. Nyní nejvíce lákají pizzy

  1:00aktualizováno  1:00
Nábytek, pizza, kebab, hudební výuka pro děti, hubnutí s elektrodami. To jsou některé franšízy, které letos vstupují na český trh. Převažují na něm přitom nápady tuzemských podnikatelů. Hodně populární jsou zejména gastrokoncepty.

Ilustrační foto. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

„Na trh franšízingu vstupují české značky jako Orfa nábytek, Malý muzikant nebo španělská Telepizza,“ říká Lenka Nováková, poradce z odborného portálu Franchising.cz. O­ vstupu podle ní uvažuje také třetí největší americká síť pizzerií Little Caesar.

Apetit Čechů podnikatele láká. K ­návratu na český trh se chystá franšíza Pizza Hut, která se tu objevila už v 90. letech, nicméně v ­roce 2004 vyklidila pozice. Licenci nedávno koupila firma AmRest (má také licenci na KFC či Starbucks) a ­první provozovnu otevře v pražském obchodním centru Palladium.

V jiném pražském obchodním centru – Quadrio – zase za pár týdnů otevře první italskou jídelnu německý koncept Vapiano. O vstupu franšízy se ale mluví už nejméně dva roky.

„Jídlo se tam připravuje před zraky zákazníka,“ vysvětluje Jaroslav Tamchyna, ředitel Českého institutu pro franchising. Podle něj v minulosti něco podobného dělala česká síť samoobslužných restaurací Jarmark. Předběhla však dobu a zanikla.

Franšízy v Česku.

Vstup do Česka také oznámila slovenská franšíza Mr. Kebab. Ta sice za 11 let na Slovensku otevřela jen čtyři pobočky, ale věří, že v Česku jich brzy bude mít dvacet.

Počet franšízových konceptů aktuálně odhaduje Česká asociace franchisingu na 270, což je zhruba o desetinu více než v roce 2015.

Peníze se vrátí za čtyři roky

Kromě jídla se v posledních letech rozvíjí péče o zdraví – působí tu hned několik sítí výživových poraden a fitness-center. A přicházejí další, kteří se snaží odlišit originálními nápady. Loni například otevřela první pobočku značka Body Express, která slibuje „maximální efekt bez zbytečných pohybů“. Stačí prý dvacet minut týdně a procvičíte svaly celého těla.

Návratnost investice do nákupu licence (od desítek tisíc do desítek milionů korun) je v Česku v průměru čtyři roky. Úspěch franšízy přitom není zaručený. „Zájemci by při výběru franšízy měli sledovat, jak dlouho majitel koncept ladil a zda pilotní fázi testování nepřeskočil,“ vysvětluje Tamchyna. Pro ziskovost je totiž kromě atraktivního produktu potřeba také promyšlená obchodní strategie.

Domácí franšízové nápady v posledních dvou letech převažují nad těmi ze zahraničí, což znamená, že se franšízám daří. „V ­dané zemi je nejúspěšnější ten nápad, který tam byl vymyšlen, protože vychází z ­místních zvyklostí. Cizí koncept může narazit na kulturní bariéry,“ vysvětluje poradce ve franšízingu Jiří Krajča. A dává příklad, kdy francouzský koncept kadeřnictví, který nabízel hromadné stříhání pro celou rodinu, vstoupil do Anglie. A narazil. Pro anglické muže je totiž nepřijatelné, aby se veřejně nechávali stříhat před ženou a dětmi.

I to je možná důvod, proč v Česku zatím marně hledají partnery některé americké značky. Například Dairy Queen, která kombinuje fast food a točenou zmrzlinu, nepomohlo ani spojení s americkým miliardářem Warrenem Buffettem, nebo sportovní bary Tilted Kilt v keltském stylu.

Digitální franšízy

Franšízing se v poslední době tlačí i ­do digitálních oborů. Na tomto principu funguje Liftago (taxislužby), Zásilkovna (výdejna pro e-shopy) či Robeeto (aplikace propojující zájemce o drobné živnostenské služby a pracanty).

Podle Jaroslava Tamchyny je trendem také takzvaný kofranšízing, kdy dva koncepty fungují vedle sebe a navzájem se doplňují a ­sdílejí například zázemí a personál. Příkladem je koexistence sushi restaurace nebo pizzerie a klasického fast foodu.

Franšíza ale neznamená jen bizarní či novátorské podnikatelské nápady. Pomocí tohoto systému se běžně rozšiřují i maloobchodní sítě nebo finanční služby. UniCredit Bank například formou franšízy v­Česku provozuje třetinu svých poboček a podobně využívají tento model podnikání finanční poradenské služby Partners, prodejny kosmetiky Yves Rocher nebo síť lékáren Benu.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Spoření nevynáší, nepomohlo ani trojí zvýšení hlavních sazeb ČNB

Ilustrační snímek

Zatímco u hypoték reagují banky na vyšší úroky v ekonomice prakticky okamžitě, u vkladů se jim zhodnocení vylepšovat...

T-Mobil loni zvýšil tržby o dvě procenta, má šest milionů zákazníků

Ilustrační fotografie

Mobilní operátor T-Mobile má v současné době nejvíce zákazníků na trhu. Jejich počet loni stoupl o 128 tisíc na 6,176...

Ministr vnitra odvolal šéfa České pošty Elkána, chybí mu prý vize

Martin Elkán, generální ředitel České pošty

Ministr vnitra v demisi Lubomír Metnar odvolal ke konci února generálního ředitele České pošty Martina Elkána. Poště...

Najdete na iDNES.cz