Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Franšíz na českém trhu přibývá. Nyní nejvíce lákají pizzy

  1:00aktualizováno  1:00
Nábytek, pizza, kebab, hudební výuka pro děti, hubnutí s elektrodami. To jsou některé franšízy, které letos vstupují na český trh. Převažují na něm přitom nápady tuzemských podnikatelů. Hodně populární jsou zejména gastrokoncepty.

Ilustrační foto. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

„Na trh franšízingu vstupují české značky jako Orfa nábytek, Malý muzikant nebo španělská Telepizza,“ říká Lenka Nováková, poradce z odborného portálu Franchising.cz. O­ vstupu podle ní uvažuje také třetí největší americká síť pizzerií Little Caesar.

Apetit Čechů podnikatele láká. K ­návratu na český trh se chystá franšíza Pizza Hut, která se tu objevila už v 90. letech, nicméně v ­roce 2004 vyklidila pozice. Licenci nedávno koupila firma AmRest (má také licenci na KFC či Starbucks) a ­první provozovnu otevře v pražském obchodním centru Palladium.

V jiném pražském obchodním centru – Quadrio – zase za pár týdnů otevře první italskou jídelnu německý koncept Vapiano. O vstupu franšízy se ale mluví už nejméně dva roky.

„Jídlo se tam připravuje před zraky zákazníka,“ vysvětluje Jaroslav Tamchyna, ředitel Českého institutu pro franchising. Podle něj v minulosti něco podobného dělala česká síť samoobslužných restaurací Jarmark. Předběhla však dobu a zanikla.

Franšízy v Česku.

Vstup do Česka také oznámila slovenská franšíza Mr. Kebab. Ta sice za 11 let na Slovensku otevřela jen čtyři pobočky, ale věří, že v Česku jich brzy bude mít dvacet.

Počet franšízových konceptů aktuálně odhaduje Česká asociace franchisingu na 270, což je zhruba o desetinu více než v roce 2015.

Peníze se vrátí za čtyři roky

Kromě jídla se v posledních letech rozvíjí péče o zdraví – působí tu hned několik sítí výživových poraden a fitness-center. A přicházejí další, kteří se snaží odlišit originálními nápady. Loni například otevřela první pobočku značka Body Express, která slibuje „maximální efekt bez zbytečných pohybů“. Stačí prý dvacet minut týdně a procvičíte svaly celého těla.

Návratnost investice do nákupu licence (od desítek tisíc do desítek milionů korun) je v Česku v průměru čtyři roky. Úspěch franšízy přitom není zaručený. „Zájemci by při výběru franšízy měli sledovat, jak dlouho majitel koncept ladil a zda pilotní fázi testování nepřeskočil,“ vysvětluje Tamchyna. Pro ziskovost je totiž kromě atraktivního produktu potřeba také promyšlená obchodní strategie.

Domácí franšízové nápady v posledních dvou letech převažují nad těmi ze zahraničí, což znamená, že se franšízám daří. „V ­dané zemi je nejúspěšnější ten nápad, který tam byl vymyšlen, protože vychází z ­místních zvyklostí. Cizí koncept může narazit na kulturní bariéry,“ vysvětluje poradce ve franšízingu Jiří Krajča. A dává příklad, kdy francouzský koncept kadeřnictví, který nabízel hromadné stříhání pro celou rodinu, vstoupil do Anglie. A narazil. Pro anglické muže je totiž nepřijatelné, aby se veřejně nechávali stříhat před ženou a dětmi.

I to je možná důvod, proč v Česku zatím marně hledají partnery některé americké značky. Například Dairy Queen, která kombinuje fast food a točenou zmrzlinu, nepomohlo ani spojení s americkým miliardářem Warrenem Buffettem, nebo sportovní bary Tilted Kilt v keltském stylu.

Digitální franšízy

Franšízing se v poslední době tlačí i ­do digitálních oborů. Na tomto principu funguje Liftago (taxislužby), Zásilkovna (výdejna pro e-shopy) či Robeeto (aplikace propojující zájemce o drobné živnostenské služby a pracanty).

Podle Jaroslava Tamchyny je trendem také takzvaný kofranšízing, kdy dva koncepty fungují vedle sebe a navzájem se doplňují a ­sdílejí například zázemí a personál. Příkladem je koexistence sushi restaurace nebo pizzerie a klasického fast foodu.

Franšíza ale neznamená jen bizarní či novátorské podnikatelské nápady. Pomocí tohoto systému se běžně rozšiřují i maloobchodní sítě nebo finanční služby. UniCredit Bank například formou franšízy v­Česku provozuje třetinu svých poboček a podobně využívají tento model podnikání finanční poradenské služby Partners, prodejny kosmetiky Yves Rocher nebo síť lékáren Benu.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Úředníci doporučovali nevidomým levnější pomůcky, spor s firmou vyhráli

Ilustrační snímek

Po téměř čtyřech letech sporu mezinárodní arbitři rozhodli. Český stát nemusí firmě podnikatele Jana Buchala zaplatit...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Růst cen bytů se konečně zastavil a poptávka klesá, říká realitní makléř

Realitní makléř Otakar Schum

Bývalý vrcholový sportovec Otakar Schuma je, co do počtu prodaných bytů a domů, nejlepší realitní makléř v Praze a...

Najdete na iDNES.cz