Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Franšízing už neláká jen v gastronomii, podnikatelé investují až milion

  17:00aktualizováno  17:00
Nejoblíbenější obor je dlouhodobě gastronomie, doba ale aktuálně přeje i realitním franšízám, říká Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu. Ta sdružuje 60 franšízových značek. Sám je masterfranšízantem (výhradním zástupcem) pro španělskou sít výživových poraden Naturhouse, která má v Česku aktuálně devadesát poboček.

Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu | foto: ČAF

Jak se změnil trh franšízingu za poslední roky?
Změnil se poměr mezi českými a zahraničními koncepty. České značky převážily a dnes v tuzemsku tvoří více než 60 procent franšíz. To svědčí o tom, že franšízing je stále populárnější a víc českých podnikatelů ho využívá k rozšíření svého podnikání. Je to známka stupně vyspělosti českého franšízového trhu.

Franšíz na českém trhu přibývá. Nyní nejvíce lákají pizzy

Ve kterém oboru podnikání se franšízy v Česku využívají nejčastěji?
V gastronomii, ať už jde o kavárny či restaurace. Odtud také pochází nejvíc českých konceptů, kterým se podařila expanze na vyspělejší zahraniční trhy: Ambiente, Bageterie Boulevard, CrossCafe, Fruitisimo, Potrefená husa, Ugova čerstvá šťáva, The Pub. Aktuální je trend gastrofranšíz zabývajících se zdravým stravováním. Obory, které se na českém trhu nyní rozvíjejí, jsou medicína, péče o zdraví, móda a díky realitnímu boomu i služby zaměřené na nemovitosti.

Podnikají franšízanti i v méně obvyklých oborech?
Funguje tu pronájem tiskáren Optiprint nebo analýza nákladovosti firem ERA. Řada franšíz se zaměřuje na vzdělávání dětí – Kids us, Mortimer English School, Helen Doron English. V minulosti se o vstup na trh zajímala franšíza Mathanasium, která nabízí výuku matematiky lákavou formou. Zájemce o franšízu v Česku dnes hledají například portugalské salony krásy BodyConcept a DepilConcept. Prosadily se také různé koncepty zdravých restaurací pro vegany, vegetariány a flexitariány – Loving Hut, I Love Veggie Burger. A zatím jednu provozovnu tu mají tyrolské speciality Tiroler Bauernstandl.

Kolik jsou čeští podnikatelé ochotni investovat do franšízy?
Investice u franšíz se pohybuje nejčastěji od 250 tisíc do milionu korun. Návratnost bývá nejpozději do pěti let. Franšízor do různé míry pracuje s franšízantem, může mu pomoci najít místo, dělá propočty nájemného, rekonstrukce, hledání lidí a jejich školení.

Které franšízy se naopak v Česku neuchytily a musely odejít?
Většinou to začíná a končí s kvalitou lidí, kteří koncept uchopí. Anebo se nedohodnou s vlastníky franšízy. Asi před třemi lety odsud zmizela franšíza firmy Abchi – Home Experts, která dělá inspekci nemovitosti před koupí. Vzhledem k tomu, že realitní trh jde nahoru, značka mohla mít úspěch. Pokud vím, mateřská společnost měla přehnané požadavky na výsledky na českém trhu. Skončila také síť pekařství Paneria, která kdysi měla 70 poboček (zbylo jich osm, uvádí se na firemním webu, pozn. red.). Nebo suché mytí aut Idry. Před třemi roky byl velký boom firem, které nabízely ekologické mytí aut a jezdily k zákazníkům až domů.

Autor:


Témata: restaurace


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
V Evropě je přes 12 tisíc TV kanálů. Diváci se přesouvají na internet

Trh s digitálním video obsahem se čím dál víc tříští. V Evropě je už přes 12 tisíc služeb, které suplují klasické televizní vysílání nebo mu konkurují. To je...  celý článek

Společnost Witte Automotive přijme v Nejdku příští rok na jaře desítky nových
Montoven už je v Česku dost, naznačují politické strany před volbami

Dosud se Česko přetahovalo s okolními zeměmi o velké zahraniční investice, teď bude bojovat jen o některé – montovny přenechá jiným. Vyplývá to z programů...  celý článek

Marian Jurečka, ministr zemědělství, byl hostem pořadu iDNES.cz Rozstřel. (21....
Kolem másla vznikla panika, obchodníci toho využívají, tvrdí Jurečka

Tržní cena másla v Česku byla v srpnu 35 korun, řetězce je nyní nabízejí za 65 korun i více. „Marže je u obchodníků, nikoli producentů,“ řekl ministr...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.