Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Víc práce než užitku. E-shop Harddecore končí, následovat budou další

  11:19aktualizováno  11:19
Známá pražská galerie Harddecore zrušila svůj internetový obchod. Není zdaleka jediná, loni v Česku zavřelo 600 e-shopů. Těch je v tuzemsku třikrát více, než je v Evropě obvyklé a zřejmě jich tedy bude dále ubývat.

Interiér galerie Harddecore | foto: Harddecore

Mezi sortiment Galerie Harddecore v centru Prahy patří designové šperky, originální móda, bytové dekorace, hračky, ale také třeba stylové ptačí budky. Nic z toho neseženete v klasických řetězcích. Mezi zákazníky tak patří především velkoměstské obyvatelstvo bažící po originalitě, které je zároveň uvyklé na moderní technologie, smartphony, sociální sítě a nakupování přes internet.

O to překvapivější bylo, že Harddecore se odhodlal k neobvyklému kroku. V době, kdy obrat internetového prodeje každoročně roste dvouciferným tempem a ukusuje stále větší část z koláče maloobchodních tržeb, galerie svůj e-shop zrušila. „Bylo s tím více práce než užitku,“ říká Petr Bakoš, který spolu s manželkou Josefinou Harddecore provozuje.

Ukazuje se, že není jediný. Zatímco obrat e-komerce jako celku každoročně roste a podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) letos poprvé přesáhne magickou hranici sto miliard korun, celkový počet e-shopů klesá.

Podle analýzy internetového srovnávače Heureka.cz v Česku loni fungovalo na 36,2 tisíce internetových prodejců, o 600 méně než předloni a o tisícovku méně než v roce 2015. Právě před dvěma lety dosáhl množství internetových obchodů v Česku vrcholu a od té doby klesá.

„Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi působí na českém trhu třikrát více e-shopů. V tomto směru byl trh už nasycen. Neznamená to ale, že on-line trh dál neporoste,“ říká Tomáš Braverman, ředitel Heureka.cz.

Složitá logistika, specifický sortiment i chybějící přímý kontakt

Harddecore nezrušil prodej na dálku úplně. Zájemce si může zavolat nebo napsat e-mail, specifikovat svou objednávku a domluvit se na dodání. Standardní kliknutí na „košík“ a následný přechod k placení bez nutnosti přímé komunikace s prodejcem už však chybí.

Majitele galerie vedlo k tomuto kroku hned několik důvodů. Podle Petra Bakoše byl jedním z hlavních ten, že jim internet znemožňoval přímý kontakt se zákazníky. Při osobním setkání se podle něj mnohem lépe buduje vzájemný vztah.

Tím dalším je specifický sortiment. „Prodáváme autorskou módu nebo šperky. To se na internetu špatně vybírá. Člověk neví, co od toho čekat, a popis u výrobku musí být podrobný. To stojí strašně moc peněz a času a jelikož se nabídka stále mění, museli jsme to dělat znovu a znovu,“ vysvětluje galerista. To je rozdíl třeba oproti obchodníkům s elektronikou, kteří s jedním popiskem mohou prodat stovky kusů výrobku.

K tomu bylo potřeba připočítat náklady na systém, logistiku a koordinaci e-shopu s kamennou prodejnou. „Často se stávalo, že si někdo koupil jedinečný výrobek v galerii, ale za chvíli někdo to samé objednal na e-shopu,“ vysvětlil Bakoš. Dalším důvodem byly náklady za inzerci na Googlu a Facebooku, které navíc stále narůstaly.

Specializované e-shopy mají prostor k růstu

Podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky to neznamená, že by prodej přes internet byl vhodným prodejním kanálem pouze pro velké prodejce. „Prostor pro internetový obchod s dekorativními předměty, módou a podobně na trhu ještě určitě je,“ míní Vetyška, podle kterého prorazit naopak třeba s elektronikou by už bylo dnes těžší.

A podobně to vidí i Braverman, podle něhož budou právě specializované e-shopy na tuzemském trhu dál růst. „Lidé se totiž naučili kromě on-line obchodních domů využívat k nákupu právě speciálky. Ty vždy využívá už 15 procent zákazníků, nejčastěji pro nákup erotických pomůcek nebo knih, filmů a her, kde je to až 33, respektive 28 procent,“ doplňuje Braverman.

Fotogalerie

Vetyška však dodává, že zřízením e-shopu to pro obchodníka s úzkou specializací nekončí. Musí investovat výrazně více do marketingu, než byl zvyklý z kamenné prodejny, e-shop neustále rozvíjet a věnovat mu maximum energie.

Na majiteli Harddecore je přitom patrné, že nemá ambice budovat obřího molocha s miliardovými obraty a tomuto cíli vše podřídit. „Galerie je naše srdcová záležitost, máme ji rádi a proto chceme aby zůstala svobodná a nezávislá na tom, že nutně musí být komerční,“ dodal Petr Bakoš.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Obavy vyprchaly. Češi zase létají na dovolenou do Turecka

Ilustrační snímek

Uzavřené předprodeje zájezdů tuzemských cestovních kanceláří pro letošní rok ukazují, že se Turecko vrátí mezi...

Hutě ArcelorMittal by se mohly prodat už do ledna 2019, tvrdí odbory

Zavážení vsázky na ocelárně do tandemové pece

Už za rok mohou mít hutě ArcelorMittal Ostrava jiného majitele. Podle odborářů, kteří jednali s premiérem v demisi...

Klienti zažalují Českou pojišťovnu. Vadí jim, že dělá mrtvého brouka

Česká pojišťovna

Naštvaní klienti pojišťoven zakládají spolek, aby mohli v kauze neplatných životních pojistek podat obdobu hromadné...

Najdete na iDNES.cz