Loni si v tržbách nejvíc polepšily Karlovarský a Moravskoslezský kraj, které shodně dosáhly 52procentního nárůstu. Nadprůměrných hodnot nad 45 procent měla i většina ostatních moravských krajů, Liberecký kraj a hlavní město Praha. Naopak nejméně o pouhých 26 procent se meziročně zvedly tržby gastro zařízení ve Středočeském kraji.
„Ve Středočeském kraji může být nižší nárůst způsobený tím, že tamní podniky byly jedny z nejlépe prosperujících v průběhu celé pandemie. Změna proti nejkritičtějšímu období tudíž nebyla tak výrazná jako v regionech, na které pandemická opatření dopadla nejtíživěji. To je případ zmíněného Karlovarského kraje,“ přibližuje Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá největší počet tuzemských gastro podniků.
Ceny jídel v hospodách dál rostou. Nejvíc zdražuje řízek a smažený sýr |
Navzdory zdánlivému návratu ke standardu se však všechno nevrátilo na původní úroveň. Rozdíly jsou především podle velikosti obcí, kde v porovnání s předcovidovým obdobím rostly tržby především ve velkých městech. Celkově se gastru proti předpandemickému roku 2019 zvedly tržby v průměru o 11 procent.
Velká města vedou
Bližší pohled ale ukazuje, že obrat roste především podnikům ve velkých městech. „Zatímco pražským provozovnám stoupl obrat od roku 2019 o 35 procent, v krajských městech už to bylo jen 22 procent,“ shrnuje Petr Menclík. Ve svém důsledku to podle něj opět přispělo ke zdražování a dodává, že ze statistiky vyplývá, že čím menší město, tím nižší růst.
„V malých obcích pod pět tisíc obyvatel byl propad tržeb o 8 procent. Pandemie tak odrovnala především malé podniky v malých městech a vesnicích,“ říká Menclík.
Právě zdražování bylo na české gastroscéně v uplynulém období hlavním tématem. Obor totiž stojí na vstupech těžce zasažených inflací, ať to byly mzdy, veškeré suroviny, energie i nájmy výrazně také podražily.
„V součtu se už v létě z gastronomie kompletně vytratila ziskovost, přitom právě letní období bylo klíčové k vytvoření zásoby na náročné zimní měsíce. Návštěvnost ke konci roku klesá, ale náklady na energie podstatně rostou,“ upozorňoval už v úvodu podzimu Luboš Kastner, konzultant a zástupce gastronomů v Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).