Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Danish Siddiqui, Reuters

Firmy lákají na benefity pro registrované páry. Řeší, jak předejít rozpakům

  • 43
V době rekordně nízké nezaměstnanosti mohou firmám přitáhnout a udržet nové zaměstnance speciální benefity – například pro partnery zaměstnanců, kteří žijí v registrovaném partnerství. Firmy v Česku se začínají speciálně věnovat pracovníkům z LGBT komunity. Zakládají diskusní zaměstnanecké skupiny nebo sponzorují akce, které tabuizovaná témata zviditelňují.

Čtyřprocentní nezaměstnanost a necelí dva uchazeči na jedno volné pracovní místo nutí firmy hýčkat si zaměstnance. „Ve Vodafonu jsme interními směrnicemi narovnali vše, na co dnešní legislativa z pohledu LGBT komunity nepamatuje – například placené volno na uzavření registrovaného partnerství, doprovod partnera k lékaři, účast na pohřbu. Pět dnů, které poskytujeme otcům po narození dítěte, mohou čerpat i partnerky maminek,“ vyjmenovává Jana Vychroňová z Vodafone.

Firma se tématu věnuje dlouhodobě – sponzoruje například on-line poradnu pro mladé lidi odlišné sexuální orientace.

Slovníček

  • LGBTiQ komunita (lesbian, gay, bisexual, transgender, intersex, and questioning) – lidé s jinou než heterosexuální orientací (lesby, gayové, bisexuálové, transsexuálové, intersexuálové a „nejistí“)
  • coming out –přiznání se ke své odlišné orientaci
  • „vyoutovat se“ – veřejně se přihlásit k odlišné sexuální orientaci
  • straight – označení používané LBGT komunitou pro heterosexuály
  • be in the closet („být ve skříni“) – tajit svoji odlišnou sexuální orientaci

Poradenská společnost Accenture zase zaměstnává vyškolené odborníky, kteří hlídají, jestli ve firmě nevznikají averze k menšinově orientovaným kolegům. „Už během náboru informujeme kandidáty o naší otevřenosti a zaměření na rovné příležitosti pro všechny naše zaměstnance,“ říká partnerka firmy Alena Sochorová, která má mimo jiné na starosti projekty zaměřené na zapojení zaměstnanců z různých skupin.

Nejčastěji se do citlivého tématu pouštějí nadnárodní korporace – IT společnosti, poradenské firmy, komunikační agentury nebo mobilní operátoři. Jsou to typicky firmy, které zaměstnávají mladé lidi a cizince. Ve velkých městech, kde zpravidla působí, obvykle LGBT komunita není zanedbatelnou skupinou na trhu práce – tvoří víc než tradovaná čtyři procenta populace.

„Je čím dál důležitější, aby zaměstnavatel působil přátelsky k menšinám. Vyžaduje to zejména generace mileniálů, kteří vstupují na trh práce,“ říká Pavlína Kalousová z organizace Byznys pro společnost, která radí personalistům.

Diskuzní skupiny

Jednou z možností, jak citlivé téma na pracovišti uchopit, je například zakládání speciálních diskusních skupin – Employee Resource Groups, kde se potkávají zaměstnanci se zájmem o určitou společenskou problematiku. Některé firmy dokonce na tuto aktivitu poskytují malý rozpočet – příkladem je účetně-personální firma ADP. Její skupina zaměřená na LGBT problematiku má jen v Česku podle Kalousové asi třicet členů.

Další specialitou je takzvaný reverse mentoring, otočený mentoring. „Používá ho IBM a spočívá v tom, že LGBT zaměstnanec mentoruje nehomosexuálního manažera. Pomáhá mu s jinak orientovanými zaměstnanci komunikovat a nedopustit se přitom faux pas nebo jim nezpůsobit psychickou újmu,“ říká Kalousová.

Podle průzkumů organizace Byznys pro společnost hledají mladí lidé zaměstnavatele, který je otevřený a tolerantní a dává to o sobě vědět. Očekávají, že se na pracovišti nebudou muset přetvařovat ohledně svého soukromého života. „Aby člověk byl stoprocentně výkonný, tak musí být sám sebou i v práci. Jinak hodně energie věnuje tomu, že svou sexuální orientaci skrývá,“ vysvětluje Kalousová.

Některé firmy chtějí svou otevřenost menšinám aspoň naznačit. Sponzorem pražského pochodu gayů a leseb Prague Pride jsou Pivovary Staropramen. „Vnímáme to jako zajímavou akci, kde můžeme dát ochutnat naše piva několika desítkám tisíc účastníků v naší domovské Praze,“ říká Pavel Barvík, mluvčí společnosti. Ve vztahu k zaměstnancům podle něj firma zastává stejný přístup ke všem. „To znamená, že pro žádnou skupinu nevytváříme specifické podmínky,“ říká.

Podle Kalousové ale tolerance nestačí – i v tolerantních firmách mohou v praxi vznikat rozpačité situace. „Například když se organizuje teambuilding a řeší se, kdo s kým bude bydlet, nebo se organizuje vánoční večírek, kam se zvou partneři a partnerky, a není jasné, jestli si může dotyčný přivést partnera stejného pohlaví,“ uvádí příklad.