Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GDPR zkomplikovalo věrnostní programy, klienti firem přišli o výhody

  1:00aktualizováno  1:00
Železniční dopravce Leo Express zrušil před několika dny zákaznické účty lidem, kteří nestihli odsouhlasit nové podmínky věrnostního programu. Ty byly aktualizovány v souvislosti s legislativou o ochraně osobních údajů GDPR, která platí od 25. května. Podobnou situací si nedávno prošly i další společnosti, které spravují osobní údaje svých zákazníků.

Autobus společnosti Leo Express. | foto: Leo Express

Klienti Leo Expressu tak přišli o bonusy, které dopravce nabízí podle počtu procestovaných kilometrů. Po prvních tisíci kilometrech má klient se zákaznickým účtem nárok na pět procent z ceny jízdenky, pokud urazí deset tisíc kilometrů, je to dokonce deset procent. Tyto podíly dostávají zákazníci ve formě tzv. „Leo korun“, které pak mohou využívat k placení jízdného.

Zrušením zákaznických účtů ovšem postižení klienti svoje Leo koruny ztratili. Společnost jim proto tuto ztrátu kompenzovala vouchery, které jim zaslala na emailové adresy. Někteří si však na facebookové stránce Leo Expressu stěžují na to, že hodnota voucherů neodpovídá zůstatku Leo korun na zrušených účtech a možnosti jejich využití jsou omezené.

„Zákazník o své nakupené či bonusově získané Leo koruny nepřišel. Pouze je již nemá přístupné na svém účtu, ale ve formě voucherů, které mají obdobné podmínky využití jako dříve vlastněné Leo koruny,“ tvrdí mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. „Protože vnímáme, že zrušení účtu byla pro zákazníky velký zásah, posíláme vouchery jak za nakoupené, tak za bonusově získané Leo koruny.“

Se zrušeným účtem zmizely i procestované kilometry

Problém však nastává u jízdenek, které majitel zrušeného účtu nakoupil výhradně pomocí Leo korun. Ty totiž není možné stornovat. Redakci iDNES.cz to potvrdil jeden ze zákazníků, který za zrušenou jízdenku tohoto typu nedostal žádnou finanční náhradu. Od společnosti údajně dostal odůvodnění, že není možné vrátit Leo koruny na neexistující účet.

Současně se zákazníkům se zrušenými účty ztratil i počet procestovaných kilometrů, od kterého se výše slevy odvíjí. Znovu tak dosáhnou na jízdenky s bonusem pět procent z ceny až poté, co s Leo Expressem projezdí dalších tisíc kilometrů. V reakci na dotaz kolik účtů bylo tímto způsobem zrušeno mluvčí pouze sdělil, že tento údaj nebude společnost komentovat. 

V příspěvcích na stránce dopravce na Facebooku se spekuluje o tisících lidí. Jeden z uživatelů zde zveřejnil i emailovou adresu, na níž se mají postižení klienti obracet za účelem hromadné žaloby.

„Všechny naše kroky jsme koordinovali s experty na GDPR a mrzí nás, že toto nové nařízení má na naše zákazníky negativní dopad,“ komentoval následky mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. Stávající uživatelé věrnostního programu byli podle něj od 15. května při přihlášení informováni o nových podmínkách využití služby. „Zákazníci byli na nutnost odsouhlasení, kromě výzvy na webu po přihlášení, upozorněni celkem třemi e-maily 17., 21. a 23. května a také prostřednictvím mobilní aplikace Leo Express,“ uvedl Sedlařík.

Podle něj bylo pro zachování účtů uživatelů věrnostního programu nutné, aby do 24. května odsouhlasili zpracování osobních údajů a nové podmínky. „Nejzazší termín pro schválení byl stanoven na 24. května do 12:00,“ upřesnil Sedlařík.

Právník říkal, že to nemusíme dělat

O výhody přišli rovněž někteří majitelé věrnostních účtů u aerolinek ČSA, kteří místo procestovaných kilometrů sbírají míle. Za ty pak mohou získat odměny v podobě bonusových letenek nebo vyšších limitů pro přepravu zavazadel. Letecká společnost přitom zákazníky opakovaně informovala, že o naspořené míle přijdou, pokud nedají souhlas s dalším zpracováváním osobních údajů, uvedl mluvčí společnosti Daniel Šabík. Nařízení GDPR podle něj aeroliniím nedalo jinou možnost, než osobní údaje těchto lidí smazat.

To potvrzuje i Sedlařík z Leo Expressu. „Po 25. květnu jsme nemohli informace o účtu (historie jízd, jméno, příjmení, telefon apod.) bez udělení souhlasu u nás uchovávat,“ napsal redakci v emailu. „Bez potvrzení nových pravidel bohužel nebylo možné účty zákazníkům nadále vést.“

Ne všichni, kdo shromažďují osobní data zákazníků, ale tímto způsobem postupovali. Například dopravce Icom působící ve veřejné autobusové dopravě výzvy s požadavkem o vydání souhlasu nerozesílal, přestože spravuje účty cestujících s předplacenými čipovými kartami. 

„Žádosti jsme nerozesílali, bylo nám doporučeno právníkem, že to nemusíme dělat,“ uvedla předsedkyně představenstva Icom Transport Kateřina Kratochvílová. Zavedení GDPR přitom firmu provozující na 800 autobusů a 300 nákladních vozidel doposud vyšlo na 1,7 milionu korun. Většina nákladů padla na úpravy počítačových programů, a na mzdy lidí ošetřujících archivovaná data.

GDPR bylo tématem Rozstřelu 23.5.2018)

Autoři: ,


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Rekordně nízká hodnota turecké měny může srazit korunu a zdražit benzin

Turecko míří do finanční krize. Lira dosáhla svého minima

Potěší turisty, kteří budou v oblíbené turistické destinaci moci nakupovat levněji, naopak motoristé rádi nebudou....

Počasí ničí úrodu, zdraží pečivo, mák i vánoční kapři

Ilustrační snímek

Vedra zdaleka nepolevila, ale zemědělci už začínají mapovat škody, které letní počasí na úrodě zanechalo. Vlny sucha...

Najdete na iDNES.cz