GDPR zkomplikovalo věrnostní programy, klienti firem přišli o výhody

  1:00aktualizováno  1:00
Železniční dopravce Leo Express zrušil před několika dny zákaznické účty lidem, kteří nestihli odsouhlasit nové podmínky věrnostního programu. Ty byly aktualizovány v souvislosti s legislativou o ochraně osobních údajů GDPR, která platí od 25. května. Podobnou situací si nedávno prošly i další společnosti, které spravují osobní údaje svých zákazníků.

Autobus společnosti Leo Express. | foto: Leo Express

Klienti Leo Expressu tak přišli o bonusy, které dopravce nabízí podle počtu procestovaných kilometrů. Po prvních tisíci kilometrech má klient se zákaznickým účtem nárok na pět procent z ceny jízdenky, pokud urazí deset tisíc kilometrů, je to dokonce deset procent. Tyto podíly dostávají zákazníci ve formě tzv. „Leo korun“, které pak mohou využívat k placení jízdného.

Zrušením zákaznických účtů ovšem postižení klienti svoje Leo koruny ztratili. Společnost jim proto tuto ztrátu kompenzovala vouchery, které jim zaslala na emailové adresy. Někteří si však na facebookové stránce Leo Expressu stěžují na to, že hodnota voucherů neodpovídá zůstatku Leo korun na zrušených účtech a možnosti jejich využití jsou omezené.

„Zákazník o své nakupené či bonusově získané Leo koruny nepřišel. Pouze je již nemá přístupné na svém účtu, ale ve formě voucherů, které mají obdobné podmínky využití jako dříve vlastněné Leo koruny,“ tvrdí mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. „Protože vnímáme, že zrušení účtu byla pro zákazníky velký zásah, posíláme vouchery jak za nakoupené, tak za bonusově získané Leo koruny.“

Se zrušeným účtem zmizely i procestované kilometry

Problém však nastává u jízdenek, které majitel zrušeného účtu nakoupil výhradně pomocí Leo korun. Ty totiž není možné stornovat. Redakci iDNES.cz to potvrdil jeden ze zákazníků, který za zrušenou jízdenku tohoto typu nedostal žádnou finanční náhradu. Od společnosti údajně dostal odůvodnění, že není možné vrátit Leo koruny na neexistující účet.

Současně se zákazníkům se zrušenými účty ztratil i počet procestovaných kilometrů, od kterého se výše slevy odvíjí. Znovu tak dosáhnou na jízdenky s bonusem pět procent z ceny až poté, co s Leo Expressem projezdí dalších tisíc kilometrů. V reakci na dotaz kolik účtů bylo tímto způsobem zrušeno mluvčí pouze sdělil, že tento údaj nebude společnost komentovat. 

V příspěvcích na stránce dopravce na Facebooku se spekuluje o tisících lidí. Jeden z uživatelů zde zveřejnil i emailovou adresu, na níž se mají postižení klienti obracet za účelem hromadné žaloby.

„Všechny naše kroky jsme koordinovali s experty na GDPR a mrzí nás, že toto nové nařízení má na naše zákazníky negativní dopad,“ komentoval následky mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. Stávající uživatelé věrnostního programu byli podle něj od 15. května při přihlášení informováni o nových podmínkách využití služby. „Zákazníci byli na nutnost odsouhlasení, kromě výzvy na webu po přihlášení, upozorněni celkem třemi e-maily 17., 21. a 23. května a také prostřednictvím mobilní aplikace Leo Express,“ uvedl Sedlařík.

Podle něj bylo pro zachování účtů uživatelů věrnostního programu nutné, aby do 24. května odsouhlasili zpracování osobních údajů a nové podmínky. „Nejzazší termín pro schválení byl stanoven na 24. května do 12:00,“ upřesnil Sedlařík.

Právník říkal, že to nemusíme dělat

O výhody přišli rovněž někteří majitelé věrnostních účtů u aerolinek ČSA, kteří místo procestovaných kilometrů sbírají míle. Za ty pak mohou získat odměny v podobě bonusových letenek nebo vyšších limitů pro přepravu zavazadel. Letecká společnost přitom zákazníky opakovaně informovala, že o naspořené míle přijdou, pokud nedají souhlas s dalším zpracováváním osobních údajů, uvedl mluvčí společnosti Daniel Šabík. Nařízení GDPR podle něj aeroliniím nedalo jinou možnost, než osobní údaje těchto lidí smazat.

To potvrzuje i Sedlařík z Leo Expressu. „Po 25. květnu jsme nemohli informace o účtu (historie jízd, jméno, příjmení, telefon apod.) bez udělení souhlasu u nás uchovávat,“ napsal redakci v emailu. „Bez potvrzení nových pravidel bohužel nebylo možné účty zákazníkům nadále vést.“

Ne všichni, kdo shromažďují osobní data zákazníků, ale tímto způsobem postupovali. Například dopravce Icom působící ve veřejné autobusové dopravě výzvy s požadavkem o vydání souhlasu nerozesílal, přestože spravuje účty cestujících s předplacenými čipovými kartami. 

„Žádosti jsme nerozesílali, bylo nám doporučeno právníkem, že to nemusíme dělat,“ uvedla předsedkyně představenstva Icom Transport Kateřina Kratochvílová. Zavedení GDPR přitom firmu provozující na 800 autobusů a 300 nákladních vozidel doposud vyšlo na 1,7 milionu korun. Většina nákladů padla na úpravy počítačových programů, a na mzdy lidí ošetřujících archivovaná data.

GDPR bylo tématem Rozstřelu 23.5.2018)

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Letošní úroda je nižší než za poslední roky, dařilo se řepce, žitu a ovsu

Zemědělcům komplikuje sklizeň obilí vrtkavé počasí.

Obilí se letos v Česku sklidilo o 7,9 procenta méně než loni, zemědělci ho svezli z polí 6 861 milionu tun. Vyplývá to...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Péče o hada moc nestojí, šelma dokáže rozpočet zruinovat

Trojčatům sněžných levhartů v jihlavské zoologické zahradě už jsou dva měsíce,...

Péče o domácí mazlíčky může vyjít pořádně draho. Zatímco třeba had vysaje z peněženky svého majitele jen tisíce korun...



Najdete na iDNES.cz