Výrobní hala GE Aviation v pražských Letňanech (18. října 2016)

Výrobní hala GE Aviation v pražských Letňanech (18. října 2016) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Žádná montovna. GE postaví v Česku centrálu na letecké motory

  • 157
Tahanice mezi ministry tuzemské vlády o velkou investici společnosti GE Aviation v Česku končí. Stát s ní definitivně podepsal smlouvu, podle které vznikne v Česku 500 nových vysoce kvalifikovaných míst při vývoji, výrobě a servisu turbovrtulových motorů.

Firma patřící do skupiny General Electric v Česku působí od roku 2008, kdy koupila výrobce motorů Walter. Firma dnes v Praze-Letňanech vyrábí a servisuje letecké motory řady H pro vrtulová letadla, v Česku dosud investovala přes 100 milionů dolarů. Dosud tu zaměstnává přes 400 lidí.

Vláda ani investor neuvedli hodnotu investice, podle zdrojů MF DNES jde ale minimálně o 50 milionů dolarů, tedy více než miliardu korun. Ta padne především na novou továrnu. Kde ji postaví, to zatím není jasné, firma začala teprve s výběrem, jasno bude do poloviny příštího roku, výroba by měla začít v roce 2022. Když ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek poprvé o investici mluvil, používal údaj až o deseti miliardách korun, které zde firma chce utratit.

„Nový projekt zahrnuje vše od vývoje přes testování a výrobu až po servis a zákaznickou podporu. To představuje obrovskou příležitost pro české inženýry a další odborníky na výzkum a vývoj. Věřím, že to přispěje k tomu, že budou mladí lidé a studenti motivováni, aby se více zaměřili na technické obory,“ prohlásil Mládek.

GE Aviation už začala s vývojem nového typu turbovrtulových motorů ATP, které mají zhruba dvakrát větší výkon, než současné motory H80. GE Aviation už pro ně získala prvního výrobce letadel.

Textron je bude montovat do svého nového letounu Cessna Denali. Na vývoji se podílí více než 400 lidí, kromě Česka hlavně z Polska, Itálie a Německa. Testování začne na konci příštího roku, sériová výroba je plánovaná na rok 2022.

„Je to velmi dlouhodobá investice na desítky let. Nejde jen o výrobu a vývoj, ale následně i servis motorů,“ dodal Peter Stračár, šéf GE pro střední a východní Evropu. „Neradi slyšíme označení, že to je nějaká montovna. Je to vysoce kvalifikovaná práce jak ve vývoji, tak i v samotné výrobě,“ říká Milan Šlapák z GE Aviation.

Nová továrna by měla vyrábět až 400 motorů ročně. Součástí smlouvy je i dohoda s ČVUT o spolupráci při výuce, vysoká škola otevře i nové doktorské studium o leteckých motorech.

Investice má navíc podpořit i tuzemský dodavatelský průmysl. „Přes osmdesát procent našich dodavatelů pro motory řady H je z ČR. Můžete tak očekávat, že budeme pokračovat v rozšiřování dodavatelské základny zde,“ dodal prezident GE Aviation Czech Norman E. Baker.

Kvůli investiční pobídce pro GE Aviation se v létě dostali do sporu ministři financí Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Babišovi se podmínky zdály zpočátku příliš benevolentní vůči investorovi.

Křišťálová Lupa 2016