Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak nakupuje generace Z? Je nedočkavá a zhýčkaná, důležitá je rychlost

  6:00aktualizováno  6:00
Budoucnost nakupování přebírá generace Z, tedy spotřebitelé narození po roce 1989. Ti v současné době dokončují svá studia a postupně nacházejí pracovní místa. Jako zákazníci jsou impulzivní, nedočkaví, závislí na mobilních technologiích a také trochu zhýčkaní.

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Kdo se tomu nepřizpůsobí, toho klidně odepíšou. Od nakupování totiž očekávají víc než jen zboží, chtějí z něj mít také zážitek. Obchodníkům proto nezbyde nic jiného, než se jim chtě nechtě přizpůsobit.

Generace Z nebo také internetová generace se na rozdíl od generace X a Y narodila v době, kdy je vlastnictví mobilního telefonu a přístupu k internetu naprostou samozřejmostí. Mobil je pro její zástupce výchozím zařízením, na kterém tráví v průměru pět hodin denně.

Od toho se pak odvíjejí i její nákupní zvyklosti a očekávání. Podle spotřebitelského výzkumu společnosti Acomware používá mobil k nákupu zboží na internetu až 40 procent Čechů ve věku od 15 do 24 let, šestina z nich dokonce tvrdí, že na mobilu nakupuje nejčastěji.

Pro porovnání, ve skupině zákazníků ve věku mezi 45 až 54 lety je to jen 28 procent. „Obě tyto hodnoty jsou nejvyšší mezi ekonomicky aktivní části populace. A lze očekávat, že ještě dále porostou,“ předpovídá šéf Acomware Jan Penkala.

Rostoucí obliba nakupování na internetu ovšem neznamená, že by generace Z kamenné obchody odepsala. „Naopak dělení na off-line a on-line neakceptuje a požaduje to stejné, ať se rozhodne nakupovat kdekoliv. Stále existují komodity jako oblečení, boty nebo třeba make-up, kde i nejmladší lidé preferují klasický obchod pro možnost si zboží vyzkoušet,“ říká Penkala.

Mladí nevidí důvod, proč by neměl mít e-shop prodejnu či výdejní místo nebo proč by původně kamenný řetězec neměl prodávat on-line. „Chtějí mít všechny tyto možnosti. To je například důvod, proč z e-shopů preferují ty, které mají prodejnu nebo výdejní místo,“ dodává Penkala. Na dotaz, jací prodejci jim na internetu chybí, by si stejně jako starší generace nejvíce přáli e-shop společnosti IKEA, což se jim již částečně vyplnilo, ale jinak se v preferencích liší. E-shop by podle nich měli otevřít především prodejci oblečení jako například Marks&Spencer nebo New Yorker.

Čím dřív, tím lépe

Zástupci generace Z ve věku od 18 do 20 let pokládají za důležitý nákupní kanál sociální sítě. Žijí na YouTube, Facebooku a Instagramu, díky čemuž si oblíbili vizuální prvky, jako jsou videa a fotografie. Sociální sítě zároveň silně ovlivňují jejich výběr. Doporučením z videí na YouTube věnuje generace Z ještě větší pozornost než její předchůdci z generace Y. Vyplývá to z globálního spotřebitelského výzkumu společnosti Accenture.

Internetová generace je poměrně netrpělivá a chce mít všechno hned. Není proto divu, že prioritou při výběru e-shopu je rychlost dodání, za kterou si mladí lidé neváhají připlatit. „Pokud je rychlost dodání produktu jednou z nejdůležitějších složek spotřebitelského zážitku, musí jí prodejci věnovat maximální pozornost. A rychlá cesta z police ve skladu až do rukou spokojeného zákazníka vede pouze přes efektivní a celým procesem se prolínající digitální DNA,“ říká Jan Holík, ředitel společnosti Mibcon, která pomocí nejmodernějších technologií zefektivňuje procesy firem.

Mladí zákazníci od prodejců očekávají kvalitu. A to jak u služeb, zboží, tak i samotného nákupního zážitku. „Lze říci, že bez digitálních technologií a individuálního přístupu k zákazníkovi, který umožňují, budou firmy již za pár let mimo hru,“ říká Lukáš Vršecký z digitální platformy Rondo.cz, která pomáhá firmám zefektivňovat vztah se zákazníky. Jak se ukázalo v průzkumu IBM, zhruba 52 procent mladých nebude váhat vyměnit oblíbenou značku, pokud klesne její kvalita.

Generace Z je podle průzkumu společnosti Acomware velmi otevřená, z čehož mohou dobré značky profitovat. „Většina mladých je ochotná s oblíbenými značkami interagovat – ať už tvorbou vlastního obsahu (36 %), zapojením se do soutěží a her (42 %) nebo zanecháním recenze (43 %),“ radí Penkala obchodníkům, na co se mohou při komunikaci s mladými zaměřit. Začít by však podle něj měli přijetím mobilních technologií a sjednocením nabídky v e-shopu i kamenné prodejně. A samozřejmě rychle reagovat na aktuální trendy.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Marian Jurečka, ministr zemědělství, byl hostem pořadu iDNES.cz Rozstřel. (21....
Kolem másla vznikla panika, obchodníci toho využívají, tvrdí Jurečka

Tržní cena másla v Česku byla v srpnu 35 korun, řetězce je nyní nabízejí za 65 korun i více. „Marže je u obchodníků, nikoli producentů,“ řekl ministr...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V Evropě je přes 12 tisíc TV kanálů. Diváci se přesouvají na internet

Trh s digitálním video obsahem se čím dál víc tříští. V Evropě je už přes 12 tisíc služeb, které suplují klasické televizní vysílání nebo mu konkurují. To je...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PRŮZKUM: Tři z pěti Čechů omezili máslo. 60 korun za kostku je moc

Zdražování másla pokračuje. Cena za více než padesát korun ale Čechům připadá přehnaná. Téměř tři pětiny lidí tvrdí, že rostoucí cena másla v posledním měsíci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.