Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak nakupuje generace Z? Je nedočkavá a zhýčkaná, důležitá je rychlost

  6:00aktualizováno  6:00
Budoucnost nakupování přebírá generace Z, tedy spotřebitelé narození po roce 1989. Ti v současné době dokončují svá studia a postupně nacházejí pracovní místa. Jako zákazníci jsou impulzivní, nedočkaví, závislí na mobilních technologiích a také trochu zhýčkaní.

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Kdo se tomu nepřizpůsobí, toho klidně odepíšou. Od nakupování totiž očekávají víc než jen zboží, chtějí z něj mít také zážitek. Obchodníkům proto nezbyde nic jiného, než se jim chtě nechtě přizpůsobit.

Generace Z nebo také internetová generace se na rozdíl od generace X a Y narodila v době, kdy je vlastnictví mobilního telefonu a přístupu k internetu naprostou samozřejmostí. Mobil je pro její zástupce výchozím zařízením, na kterém tráví v průměru pět hodin denně.

Od toho se pak odvíjejí i její nákupní zvyklosti a očekávání. Podle spotřebitelského výzkumu společnosti Acomware používá mobil k nákupu zboží na internetu až 40 procent Čechů ve věku od 15 do 24 let, šestina z nich dokonce tvrdí, že na mobilu nakupuje nejčastěji.

Pro porovnání, ve skupině zákazníků ve věku mezi 45 až 54 lety je to jen 28 procent. „Obě tyto hodnoty jsou nejvyšší mezi ekonomicky aktivní části populace. A lze očekávat, že ještě dále porostou,“ předpovídá šéf Acomware Jan Penkala.

Rostoucí obliba nakupování na internetu ovšem neznamená, že by generace Z kamenné obchody odepsala. „Naopak dělení na off-line a on-line neakceptuje a požaduje to stejné, ať se rozhodne nakupovat kdekoliv. Stále existují komodity jako oblečení, boty nebo třeba make-up, kde i nejmladší lidé preferují klasický obchod pro možnost si zboží vyzkoušet,“ říká Penkala.

Mladí nevidí důvod, proč by neměl mít e-shop prodejnu či výdejní místo nebo proč by původně kamenný řetězec neměl prodávat on-line. „Chtějí mít všechny tyto možnosti. To je například důvod, proč z e-shopů preferují ty, které mají prodejnu nebo výdejní místo,“ dodává Penkala. Na dotaz, jací prodejci jim na internetu chybí, by si stejně jako starší generace nejvíce přáli e-shop společnosti IKEA, což se jim již částečně vyplnilo, ale jinak se v preferencích liší. E-shop by podle nich měli otevřít především prodejci oblečení jako například Marks&Spencer nebo New Yorker.

Čím dřív, tím lépe

Zástupci generace Z ve věku od 18 do 20 let pokládají za důležitý nákupní kanál sociální sítě. Žijí na YouTube, Facebooku a Instagramu, díky čemuž si oblíbili vizuální prvky, jako jsou videa a fotografie. Sociální sítě zároveň silně ovlivňují jejich výběr. Doporučením z videí na YouTube věnuje generace Z ještě větší pozornost než její předchůdci z generace Y. Vyplývá to z globálního spotřebitelského výzkumu společnosti Accenture.

Internetová generace je poměrně netrpělivá a chce mít všechno hned. Není proto divu, že prioritou při výběru e-shopu je rychlost dodání, za kterou si mladí lidé neváhají připlatit. „Pokud je rychlost dodání produktu jednou z nejdůležitějších složek spotřebitelského zážitku, musí jí prodejci věnovat maximální pozornost. A rychlá cesta z police ve skladu až do rukou spokojeného zákazníka vede pouze přes efektivní a celým procesem se prolínající digitální DNA,“ říká Jan Holík, ředitel společnosti Mibcon, která pomocí nejmodernějších technologií zefektivňuje procesy firem.

Mladí zákazníci od prodejců očekávají kvalitu. A to jak u služeb, zboží, tak i samotného nákupního zážitku. „Lze říci, že bez digitálních technologií a individuálního přístupu k zákazníkovi, který umožňují, budou firmy již za pár let mimo hru,“ říká Lukáš Vršecký z digitální platformy Rondo.cz, která pomáhá firmám zefektivňovat vztah se zákazníky. Jak se ukázalo v průzkumu IBM, zhruba 52 procent mladých nebude váhat vyměnit oblíbenou značku, pokud klesne její kvalita.

Generace Z je podle průzkumu společnosti Acomware velmi otevřená, z čehož mohou dobré značky profitovat. „Většina mladých je ochotná s oblíbenými značkami interagovat – ať už tvorbou vlastního obsahu (36 %), zapojením se do soutěží a her (42 %) nebo zanecháním recenze (43 %),“ radí Penkala obchodníkům, na co se mohou při komunikaci s mladými zaměřit. Začít by však podle něj měli přijetím mobilních technologií a sjednocením nabídky v e-shopu i kamenné prodejně. A samozřejmě rychle reagovat na aktuální trendy.




Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Kauza Key Investments nekončí. Rok po rozsudku dorazila první odvolání

Daniel Brzkovský a Klára Fensteterová u soudu v kauze Key Investments.

Případ společnosti Key Investments, jejíž bývalí členové představenstva mají jít na tři až pět let do vězení za...

Zbytky z kuchyně jako palivo budoucnosti. Bioplynek na odpady přibývá

Bioplynová stanice

V Česku se stále více prosazuje výroba bioplynu z odpadu. Ze zbytků v jídelnách, prošlých potravin či posekané trávy se...

Praha chce ovládnout Pražské služby, od AVE CZ koupí zbytek akcií

Pražské služby - ilustrační snímek.

Praha prodá podíl zhruba 24 procent v Pražské teplárenská firmě AVE CZ, od které zároveň odkoupí 19,3 procenta...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.