Americká společnost General Electric (GE) chce v Česku vybudovat závod na...

Americká společnost General Electric (GE) chce v Česku vybudovat závod na vývoj, testování a výrobu leteckých motorů. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Američané chtějí na rozjezd továrny v Česku tři miliardy. Ministři se přou

  • 365
Americká společnost General Electric (GE) chce v Česku vybudovat závod na vývoj, testování a výrobu leteckých motorů. Na podporu téměř desetimiliardové investice ale žádá od vlády až třímiliardovou státní podporu. Ministři se nemohou shodnout na tom, zda a za jakých podmínek balík dotací a půjček poskytnout.

Vláda v pondělí jednání o investičních pobídkách pro továrnu GE Aviation přerušila. Názory jejích členů se zásadně rozcházejí. Jan Mládek, ministr průmyslu a obchodu za ČSSD, do jehož resortu pobídková agenda patří, miliardové dotace na novou leteckou motorárnu podporuje. Šéf státní kasy Andrej Babiš (ANO) je ale proti.

Už dříve uzavřené česko-americké memorandum o spolupráci počítá s tím, že GE v Česku postaví továrnu na turbovrtulové motory pro malá a střední letadla a drony. Závod o kapacitě až 500 motorů ročně by měl spustit výrobu po roce 2020 a zaměstnat by měl minimálně 500 lidí.

Továrna za Prahou

Podle informací deníku E15 má továrna vyrůst nedaleko Prahy - buď u vojenského letiště Kbely, nebo poblíž podnikového letiště Aero Vodochody.
Američané slibují miliardové zakázky na subdodávkách pro desítky českých leteckých firem. Zároveň ale žádají až tři miliardy korun dotací a půjček na rozjezd projektu.

GE by mohla v Česku vyrobit 500 leteckých motorů ročně, vyjednal Sobotka

„Spor se teď vede o to, zda podporovat přímé zahraniční investice, když je u nás jen skoro čtyřprocentní nezaměstnanost a místní firmy mají problém sehnat kvalifikované pracovníky. Když se u nás zaváděl systém investičních pobídek, bylo hlavním důvodem snižování nezaměstnanosti,“ vysvětluje Mládek.

Sám je ale přesvědčen, že stát by nový závod za téměř 400 milionů dolarů podpořit měl. „Jde o výrobu s vysokou přidanou hodnotou. Na výrobu také bude třeba rozvíjet aplikovaný výzkum a GE počítá s tím, že bude spolupracovat s ČVUT jak na výzkumu, tak na zkušebnictví. To je cenné a jsem přesvědčen, že je třeba debatu o takových pobídkách zahájit,“ řekl Mládek.

Stát je v pozici podřízeného sluhy, míní rezort financí

Ministerstvo financí popírá, že by se stavělo zcela proti podpoře americké investice. „Odmítáme pouze realizaci v podobě, která je všestranně výhodná pro firmu, zatímco český stát respektive jeho daňoví poplatníci nesou naprostou většinu nákladů i rizik,“ uvádí Babišův úřad v tiskové zprávě.

Podle ministerstva financí má stavbě továrny předcházet fáze výzkumu a vývoje, na němž by Američané spolupracovali se strojní fakultou ČVUT, a během níž by motory získaly certifikaci na evropské standardy. „Výrobce si představuje, že česká vláda nezávazně poskytne počáteční dotace ve výši zhruba 2,5 mld. Kč, kterou vyčerpá, a teprve poté se rozhodne, zda výrobu skutečně v Česku umístí. Takový přístup je v rozporu se zásadami zodpovědné správy veřejných financí,“ upozorňuje mluvčí ministerstva Filip Běhal.

GE kromě předem slíbené dotace na certifikaci motorů žádá desetileté daňové prázdniny. Navíc podle Babišova resortu bude možné část výzkumu krýt z evropských dotací, ČVUT už požádala o stomilionovou podporu na předfinancování výzkumu. Pokud škola dotaci z eurofondů získá, nebude možné podle ministerstva financí projekt dotovat ještě ze státního rozpočtu, protože by šlo o porušení bruselských pravidel.

„Doufáme, že do příštího projednávání se podaří se všemi připomínkami řádně vypořádat a nalézt dohodu o podmínkách spolupráce, ve kterých bude Česká republika vůči GE Aviation v pozici nikoliv podřízeného sluhy nýbrž sebevědomého a rovnocenného partnera,“ dodává mluvčí Běhal.

V médiích se už dříve objevily spekulace, podle nichž by Američané v případě, že nedostanou v Česku očekávané investiční pobídky, mohli svůj záměr přesunout do sousedního Polska nebo na Slovensko.