Magna a Sberbank získají v Opelu 55procentní podíl. Desetiprocentní podíl budou vlastnit zaměstnanci podniku a zbývajících 35 procent připadne GM.
"Mám z tohoto rozhodnutí neobyčejnou radost," uvedla německá kancléřka Angela Merkelová.
Jednání o prodeji Opelu se vlekla několik měsíců a v poslední době se dokonce objevily informace o tom, že německá automobilka nakonec zůstane pod kontrolou GM.
O Opel ve finále bojovala také investiční skupina RHJ International, německá vláda však dávala jasně najevo, že preferuje nabídku Magny. Z boje o Opel již dříve vypadla italská automobilka Fiat a čínská Beijing Automotive Industries Corp. (BAIC).
Opel v Evropě zaměstnává 55 tisíc lidí. General Motors má nyní v automobilce jen 35 procent akcií, zbytek drží zvláštní svěřenecký fond. |
Podle GM ještě musí být dořešeno několik klíčových otázek včetně podpory ze strany odborů a finanční pomoci od německé vlády. Dohody ohledně prodeje Opelu by podle firmy měly být během několika týdnů připraveny k podpisu a celá transakce by měla být dokončena během několika měsíců.
Opel nyní v Evropě zaměstnává 55 tisíc lidí. Ve svých čtyřech německých závodech zaměstnává zhruba 25 tisíc lidí, automobily vyrábí také v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.
General Motors má nyní v Opelu pouze 35 procent akcií, 65 procent drží od červnového bankrotu americké automobilky zvláštní svěřenecký fond, kde jsou dva zástupci GM a dva němečtí zástupci.
General Motors začal o prodeji Opelu jednat kvůli své tíživé finanční situaci. Firma nedávno opustila bankrotový režim, v jehož rámci se přeměnila na menší podnik. General Motors už se dohodl také na prodeji švédské automobilky Saab a pracuje na prodeji amerických značek Saturn a Hummer.