Majestic Travel, která funguje od letošního března, vůbec nesměla prodávat zájezdy, protože neměla platnou smlouvu o pojištění proti úpadku. Toto pojištění musejí mít všechny cestovní kanceláře. Majestic Travel prodává zájezdy do Chorvatska, kde je momentálně okolo čtyřiceti turistů.
"Pojistná smlouva nikdy nenabyla účinnosti. Z tohoto důvodu jsme také nevystavili pojistku, která potvrzuje uzavření pojistné smlouvy. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) ani příslušný živnostenský úřad nás neinformovaly o udělení koncese. Stejně tak samotná majitelka cestovní kanceláře," říká generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger.
Aby každá cestovní kancelář mohla podnikat, musí mít koncesi a pojištění proti úpadku. Koncese se podle platného zákona uděluje na základě sjednaného pojištění. V praxi ale pojišťovny vydávají pouze návrh smlouvy o pojištění, a ten je třeba následně dokončit tím, že se pojistné uhradí. To se však v případě Majetic Travel nestalo. CK obdržela koncesi od úřadu, ale pojistné nezaplatila.
Pojišťovna se zároveň ohradila proti tvrzení MMR, že ho o neplatném pojištění Majestic Travel informovala až tento týden. Generali tvrdí, že pojišťovna musí ze zákona informovat ministerstvo jen o zániku pojištění, zhoršujícím se finančním hospodaření (má-li takové informace k dispozici), vzniku pojistné události a výši pojistného plnění.
"Kontrolovat, zda některý subjekt podniká v rozporu se zákonem, přísluší státu, v tomto případě je to věcí MMR. V jeho kompetenci je stejně tak i vydávání a odebírání koncesí k podnikání v cestovním ruchu, ale především je odpovědností tohoto ministerstva úroveň zákona o podnikání v cestovním ruchu. A ten je, jak dokládají krachy cestovních v posledních týdnech, skutečně tristní," dodal Tillinger.