„Především mladí lidé už nenakupují v hypermarketech tak často jako jejich rodiče, nevěnují tolik času týdennímu nákupu ale nakupují v menších formátech,“ uvedl ve čtvrtek Hans-Jörg Bauer, jednatel Globusu pro Českou republiku, důvod, proč se rozhodli zavést nový typ prodejny.
Nyní má Globus po České republice patnáct poboček. První Fresh otevřel už v roce 2018 na sídlišti Dubina v Pardubicích. Česká republika je tak pokusným trhem, který má koncept vyzkoušet.
Zatímco pardubický Fresh má prodejnu o ploše 165 metrů čtverečních a je zaměřený na řeznictví a pekárnu, největší prostor pražské pobočky zabírá restaurace. Ta má nalákat zaměstnance místních kancelářských prostor.
„Vytvořit prodejnu na klasických deseti tisících metrech čtverečních je násobně snazší než na ploše, na které se pohybujeme nyní, to je asi na dvou tisících metrech čtverečních,“ říká vedoucí nových formátů společnosti Ivan Blažek. Nový koncept pobočky bude náročnější i na obsluhu, podle Blažka prodejna už teď zaměstnává asi šedesát lidí.
Aktuální létak s akční nabídkou Globus najdete každý týden na AkcniCeny.cz |
Přesto si společnost myslí, že myšlenka Fresh Globusu má budoucnost. Na Pankráci zavádí i nový způsob placení. Každý zákazník, který do prodejny vstoupí, dostane takzvanou Fresh kartu, na kterou se mu bude načítat zboží, aby tak nemusel platit jednotlivě u pultů nebo v restauraci. Součástí jsou samoobslužné pokladny, u kterých bude moct zákazník platit i papírovými stravenkami.
Fresh Globus na pražském Pankráci
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Pokud se společnosti koncept osvědčí, chtějí další pobočky Fresh stavět ve spádových oblastech, tedy v dojezdové vzdálenosti do dvaceti minut od hypermarketů Globus.
Podle Zdeňka Skály z firmy Skála a Schulz, která provádí výzkumy trhu, podobné koncepty mají budoucnost. „Trendem je postupovat od obrovských ploch k menším prodejnám a propojení restaurace a malého obchodu v některých lokalitách dává smysl.“
Na pražském Pankráci zákazníkům podle Skály nebude vadit ani nový systém fresh karet. Podobné platební metody totiž fungují už i jinde, například v nedaleké kavárně Fresherie Bistro. „Navíc výrazně roste podíl lidí, kteří mají v mobilu nahranou platební kartu. Češi jsou technologiím velmi otevření v rámci celosvětového srovnání,“ říká Skála.
Na podobné bázi konceptu Fresh, fungují některé řetězce ve Spojených státech, například Kroger, Hy-Vee, H-E-B, Whole Foods nebo Mariano. Ty umožňují zákazníkům, aby se během nakupování základních potravin navečeřeli nebo naobědvali. Podle CNN je takový přístup řetězců úspěšný, protože mladí Američané přestávají v domácnostech vařit.