Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


GLOSA: Utrácení seniorů není žádná záhada. Jen propadli letákové lobby

  17:23aktualizováno  17:23
Vypadá to jako dokonalý paradox: čeští důchodci jsou proslulými lovci slev a za výhodnými nákupy neváhají cestovat do vzdálených obchodů. Přitom ale za jídlo utratí průměrný domácí penzista víc, než průměrný zaměstnanec nebo živnostník.
Letáky ve schránce.

Letáky ve schránce. | foto: Profimedia.cz

Alespoň to plyne ze statistik ČSÚ za loňský rok.

Jak je možné, že spořiví penzisté s průměrným důchodem přes 11 tisíc korun projedí víc než lidé v produktivním věku, jejichž příjem je víc než dvojnásobný? Otázka, na niž neumí odpovědět ani studovaní sociologové a ekonomové.

Alespoň když se redakce iDNES.cz začala shánět po uspokojivé odpovědi, přicházely od odborníků jen domněnky a hypotézy. Tak třeba: důchodci jsou hladovější, jedí raději a víc než zbytek populace. Nebo: jejich výdaje zvyšují opulentní rodinné obědy pro děti a vnoučata. Nebo vyhazují víc potravin, než průměrný český spotřebitel.

Senioři utrácejí za jídlo ze všech skupin nejvíc. Ročně třicet tisíc

Troufám si tvrdit, že tyhle úvahy míří vedle. Znáte penzistku, která bez rozmyslu nakupuje a s klidným svědomím hází do popelnice prošlé sýry a jogurty? Máte mezi známými seniorský pár, jehož koníčkem je obcházet drahé restaurace?

Ono to bude jinak: důchodcovský paradox spíš skvěle ilustruje efekt „slevového“ marketingu.

Vliv marketingových mágů

Ten, kdo denně studuje slevové letáky obchodů, pro máslo za devětadvacet korun jede do vzdáleného supermarketu a když vidí levnější jogurt, skoupí ho do zásoby, se ve skutečnosti chová rozmařile. Nakupuje totiž to, co mu jako výhodný nákup nabízejí obchodníci. Nikoliv to, co potřebuje. Co by prostě do nákupního košíku naskládal o své vlastní vůli, bez rad marketinkových mágů obchodních řetězců.

Jdete-li na víkendový nákup do malého krámku na sídlišti nebo na vesnici, vsaďte se, že tam nakonec necháte méně peněz, než když vyrazíte do hypermarketu o pár kilometrů dál. A to i přesto, že ten hypermarket téměř jistě prodává za nižší ceny než malý obchod. Jenomže z hypermarketu s železnou pravidelností vláčíte víc věcí, než pro které jste původně vyrazili.

Je to prostě tak: jedete-li za levným máslem do obchodu, který vám nechal leták ve schránce, nekoupíte nikdy jen to máslo. Zákonitě přibalíte i pár zbytečností, kolem kterých vás vede trasa mezi vstupním turniketem a kasou. Musíte na ní minout sáhodlouhé řady regálů přetékající lákavou nabídkou zboží. A vězte, že jdete po přesně vytyčené cestě, kterou s odbornou péčí a velmi promyšleně narýsovali odborníci na lidskou psychiku, najímaní proto, aby svému zaměstnavateli zvedali tržby.

Sleva nikdy není zadarmo

Proč „slevový“ marketing nezabírá stejně dobře i na sociální kategorii nezaměstnaných, jež má stejně jako penzisté hluboko do kapsy? I nezaměstnaní a nízkopříjmoví zaměstnanci se samozřejmě při nákupu hodně řídí cenou. Přesto kategorie nezaměstnaných za jídlo loni utrácela v průměru o 10 tisíc korun na hlavu ročně méně než penzisté. Jenomže nezaměstnaní na ty zbytečnosti často skutečně nemají. Často ještě vychovávají děti, jejich domácí rozpočty bývají mnohem napjatější.

Nejlepší nabídky z letáků

Nakupujete rádi zlevněné zboží v akci? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Je stará známá věc, že pro marketingová oddělení obchodníků jsou penzisté lukrativní, dobře prostudovanou a snadno oslovitelnou cílovou skupinou. Prostě není těžké je na slevy a výhodné prodejní akce ulovit.

Není to nic nemorálního ani zavrženíhodného. Je to prostě marketing. Tak na to myslete, až vám přijde do schránky další slevový leták. Nezapomeňte, že sleva nikdy není zadarmo. Že ty krásně barevné propagační materiály, které se tváří jako přátelská a komfortní zákaznická poradna, jsou ve skutečnosti agresivní návnadou k lovení zákazníků. Cílem těch obrázků není nechat vás levně nakoupit, ale vytáhnout z vás co nejvíc peněz. Takže je čtěte, ale nenechte se jimi manipulovat. Bez ohledu na to, kolik je vám let.




Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Praha chce ovládnout Pražské služby, od AVE CZ koupí zbytek akcií

Pražské služby - ilustrační snímek.

Praha prodá podíl zhruba 24 procent v Pražské teplárenská firmě AVE CZ, od které zároveň odkoupí 19,3 procenta...

V Česku vyšlo nejméně knih za deset let, boom zažívají audioknihy

Nové prostory knihkupectví Oliva

Za knihy se loni v Česku utratilo 7,8 miliardy korun včetně DPH, o 300 milionů korun, tedy o čtyři procenta více než...

Konec nefér směnáren? Novela má umožnit storno nevýhodné výměny peněz

Směnárna (ilustrační snímek)

Mediálně známým případům předražených směnáren z centra Prahy, které nabízejí turistům eura v mimořádně nevýhodném...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.