Letáky ve schránce.

Letáky ve schránce. | foto: Profimedia.cz

GLOSA: Utrácení seniorů není žádná záhada. Jen propadli letákové lobby

  • 38
Vypadá to jako dokonalý paradox: čeští důchodci jsou proslulými lovci slev a za výhodnými nákupy neváhají cestovat do vzdálených obchodů. Přitom ale za jídlo utratí průměrný domácí penzista víc, než průměrný zaměstnanec nebo živnostník.

Alespoň to plyne ze statistik ČSÚ za loňský rok.

Jak je možné, že spořiví penzisté s průměrným důchodem přes 11 tisíc korun projedí víc než lidé v produktivním věku, jejichž příjem je víc než dvojnásobný? Otázka, na niž neumí odpovědět ani studovaní sociologové a ekonomové.

Alespoň když se redakce iDNES.cz začala shánět po uspokojivé odpovědi, přicházely od odborníků jen domněnky a hypotézy. Tak třeba: důchodci jsou hladovější, jedí raději a víc než zbytek populace. Nebo: jejich výdaje zvyšují opulentní rodinné obědy pro děti a vnoučata. Nebo vyhazují víc potravin, než průměrný český spotřebitel.

Senioři utrácejí za jídlo ze všech skupin nejvíc. Ročně třicet tisíc

Troufám si tvrdit, že tyhle úvahy míří vedle. Znáte penzistku, která bez rozmyslu nakupuje a s klidným svědomím hází do popelnice prošlé sýry a jogurty? Máte mezi známými seniorský pár, jehož koníčkem je obcházet drahé restaurace?

Ono to bude jinak: důchodcovský paradox spíš skvěle ilustruje efekt „slevového“ marketingu.

Vliv marketingových mágů

Ten, kdo denně studuje slevové letáky obchodů, pro máslo za devětadvacet korun jede do vzdáleného supermarketu a když vidí levnější jogurt, skoupí ho do zásoby, se ve skutečnosti chová rozmařile. Nakupuje totiž to, co mu jako výhodný nákup nabízejí obchodníci. Nikoliv to, co potřebuje. Co by prostě do nákupního košíku naskládal o své vlastní vůli, bez rad marketinkových mágů obchodních řetězců.

Jdete-li na víkendový nákup do malého krámku na sídlišti nebo na vesnici, vsaďte se, že tam nakonec necháte méně peněz, než když vyrazíte do hypermarketu o pár kilometrů dál. A to i přesto, že ten hypermarket téměř jistě prodává za nižší ceny než malý obchod. Jenomže z hypermarketu s železnou pravidelností vláčíte víc věcí, než pro které jste původně vyrazili.

Je to prostě tak: jedete-li za levným máslem do obchodu, který vám nechal leták ve schránce, nekoupíte nikdy jen to máslo. Zákonitě přibalíte i pár zbytečností, kolem kterých vás vede trasa mezi vstupním turniketem a kasou. Musíte na ní minout sáhodlouhé řady regálů přetékající lákavou nabídkou zboží. A vězte, že jdete po přesně vytyčené cestě, kterou s odbornou péčí a velmi promyšleně narýsovali odborníci na lidskou psychiku, najímaní proto, aby svému zaměstnavateli zvedali tržby.

Sleva nikdy není zadarmo

Proč „slevový“ marketing nezabírá stejně dobře i na sociální kategorii nezaměstnaných, jež má stejně jako penzisté hluboko do kapsy? I nezaměstnaní a nízkopříjmoví zaměstnanci se samozřejmě při nákupu hodně řídí cenou. Přesto kategorie nezaměstnaných za jídlo loni utrácela v průměru o 10 tisíc korun na hlavu ročně méně než penzisté. Jenomže nezaměstnaní na ty zbytečnosti často skutečně nemají. Často ještě vychovávají děti, jejich domácí rozpočty bývají mnohem napjatější.

Nejlepší nabídky z letáků

Nakupujete rádi zlevněné zboží v akci? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Je stará známá věc, že pro marketingová oddělení obchodníků jsou penzisté lukrativní, dobře prostudovanou a snadno oslovitelnou cílovou skupinou. Prostě není těžké je na slevy a výhodné prodejní akce ulovit.

Není to nic nemorálního ani zavrženíhodného. Je to prostě marketing. Tak na to myslete, až vám přijde do schránky další slevový leták. Nezapomeňte, že sleva nikdy není zadarmo. Že ty krásně barevné propagační materiály, které se tváří jako přátelská a komfortní zákaznická poradna, jsou ve skutečnosti agresivní návnadou k lovení zákazníků. Cílem těch obrázků není nechat vás levně nakoupit, ale vytáhnout z vás co nejvíc peněz. Takže je čtěte, ale nenechte se jimi manipulovat. Bez ohledu na to, kolik je vám let.