Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GM chce Daewoo jedině bez hlavní továrny

  9:43aktualizováno  9:43
Americká automobilka General Motors předložila věřitelům krachujícího jihokorejského konkurenta Daewoo konečný plán na převzetí firmy. S konečnou platností Američané odmítli převzít hlavní továrnu automobilky v Pup-jongu.

Hlavní výrobní továrna problémové firmy, ve které pracuje 7,5 tisíce lidí (téměř polovina všech zaměstnanců) je nadále k mání. Nedávno se ke koupi závodu v Pup-jongu záporně vyjádřila i krajanská firma Hyundai. "O převzetí továrny v Pup-jongu nemáme zájem. Neměla by pro nás žádný smysl," prohlásil mluvčí Hyundai Min Hyung-joon.

Americká automobilka General Motors předložila startovací nabídku pro vyjednávání o ceně Daewoo na konci května. Za krachujícího jihokorejského konkurenta nabídla tehdy bilion wonů, což odpovídá asi 776 milionům dolarů.

Američané si ale vymínili, že takovou sumu zaplatí Daewoo a jeho věřitelům pouze v případě, že GM dostane z upadající firmy jen to, co se mu hodí.

A právě továrna v Pup-jongu představuje pro největší světovou automobilku hořké sousto. Přesto, že v ní pracuje téměř polovina zaměstnanců Daewoo Motors, je starší a méně efektivní ve srovnání s ostatními částmi upadající firmy.

Hlavní věřitel automobilky, státní Korea Development Bank, tak musí hledat zájemce jinde. Vedení GM při vyjednávání počítalo s variantou, že Pup-jong převezme. Už v květnu ale varovalo, že pokud převezme hlavní továrnu, bude se dožadovat slevy z kupní ceny.

Prodej Daewoo je zkouška reforem
Jednání s americkým investorem je vnímáno jako zkouška připravenosti jihokorejské vlády provést nezbytné reformy podnikového sektoru. "Pokud se prodej Daewoo Motor zdaří, bude to velká úleva pro vládu i celou ekonomiku," prohlásil hlavní analytik jihokorejské společnosti Good Morning Securities Lee Keun-mo.

GM zahájily jednání poté, co americký Ford stáhl loni v září svou nabídku. V uplynulých měsících zástupci General Motors zkoumali finanční a personální stav podniku.

Během asijské ekonomické krize v letech 1997-98 Daewoo zkolabovalo pod úvěrovou zátěží odhadovanou na patnáct miliard dolarů. V listopadu se ocitlo v konkursu.

Daewoo je třetí největší korejskou automobilkou a ve svých továrnách je schopno vyrábět dva miliony vozů ročně. I přes vysoké zadlužení může akvizice automobilky pomoci zahraničnímu investorovi vstoupit na uzavřený jihokorejský trh a sloužit jako odrazový můstek do Číny.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

DM drogerie (ilustrační snímek)
Drogerie dm příští rok spustí internetový obchod. Prodeje táhne bio

Drogerie dm, největší evropská síť s drogistickým zbožím, spustí v příštím roce v Česku internetový obchod. Firmě se v tuzemsku daří, za poslední rok zvýšila...  celý článek

IKEA (Ilustrační snímek).
Konec luštění návodů. IKEA kupuje firmu na hodinové manžele TaskRabbit

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se dohodl na koupi společnosti TaskRabbit, která zprostředkovává pracovníky pro drobné domácí práce, například montáž nábytku,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.