„Nechceme vymýšlet vlastní způsob zdanění, chceme se připojit k progresivní skupině zemí, které chtějí k této otázce přistupovat s otevřenýma očima,“ uvedl v pondělí pro slovenské Hospodárske noviny tamní ministr financí Peter Kažimír. Doplnil, že jestli dojde k dohodě na základních rysech, umí si představit že nová legislativa bude na Slovensku fungovat od příštího roku. Česko zatím podobnou iniciativu neohlásilo.
Fake news neumíme definovat. Stát by neměl cenzurovat zprávy, říká expertka |
Například Google v současnosti na Slovensku na daních ze správy dat odvede v přepočtu něco přes milion korun, což na firmu s miliardovým obratem není moc. Tržby z inzerce nakonec skončí na tropických Bermudách, kde je nulová daň. Používá k tomu účetní kličku, díky které peníze před zdaněním protečou Holandskem a Irskem.
Holandský deník HET Financieel Dagblad před časem informoval, že jen za rok 2016 Google díky optimalizacím ušetřil na daních až 3,7 miliardy dolarů (skoro 80 miliard Kč). Tento systém navíc znevýhodňuje regionální vydavatelství, které daně řádně platí v zemích, kde působí.
Konec dvojité irské a holanského sendviče?
Nejpopulárnější sociální síť Facebook zatím daní příjmy z reklamy ve dvou zemích, kde je i reálně vygeneroval: v Austrálii a ve Velké Británii. K těmto zemím se má do roku 2019 připojit dalších 30 států, kde má Facebook kanceláře. Mezi nimi Německo nebo Polsko. O nutnosti vytvoření nových pravidel pro digitální nadnárodní korporace se v Evropě hovoří již několik let. Tzv. „google daň“ zavedla Itálie. Jedna evropská země ale sama nic nezmůže, potřeba je společný postup celé unie. A k tomu se přidávají i Slováci.
Google přiznal odklonění peněz na Bermudy, snížil si tak výrazně daně |
Cílem plánové reformy je donutit internetové společnosti, aby své zisky danily v místě, kde jich dosáhly. Podle materiálů Evropského parlamentu šlo v letech 2013 až 2015 jen u Googlu a Facebooku o 5,4 miliardy eur (téměř 140 miliard Kč).
Společnost Google využívá pobočky v jednotlivých zemích k získání nových klientů, ale oficiálně službu poskytuje mateřská základna firmy, která sídlí v Irsku. Tržby z inzerce nakonec skončí na tropických Bermudách, kde je nulová daň. Finanční klička u velkých technologických firem natolik zlidověla, že se jí říká „dvojitá irská“ a „holandský sendvič.“ Podle dat EU Google na daních díky tomu odvádí jen 0,82 procenta ze svých tržeb.
Během prvních šesti měsíců letošního roku proto Evropská komise hodlá představit návrh, jak tyto IT firmy efektivně zdanit. A Slovensko chce být mezi prvními zeměmi, jež tak učiní. Ministr financí Kažimír pokládá stav, kdy Google a Facebook mají v zemi milionové tržby, ale na daních platí podstatně méně za nepřípustný. Dle jeho slov končí miliony eur na účtech Googlu či Facebooku „aniž by z nich měl kdokoliv na Slovensku jediný cent.“
Obdobně je na tom i Česko, na které se v tomto ohledu zatím čeká. To tak společně s dalšími zeměmi EU přichází ročně o miliony eur, které by mohly pomoci státním rozpočtům. Nadnárodní technologické společnosti mají díky využívání daňových kliček navíc výhodu před klasickými regionálními vydavatelstvími, které odvádějí daně z reklamy a zisku v zemích, kde působí.
Kateřina Hrubešová ze Sdružení pro internetový rozvoj v rozhovoru pro MF DNES uvedla, že je teoreticky možné, aby firmy jako Google či Facebook odváděly daně tam, kde jim vzniká zisk. Klíčové podle ní je, jak zisk spočítat. Například Google by musel nacenit, kolik na jednoho uživatele osloveného v dané službě za dané období vygeneruje nákladů a výnosů.