"Už jsme v Česku založili společnost, právně existujeme. Získali jsme internetovou doménu a teď hledáme místo, kam se velmi rychle nastěhujeme," říká Dennis Woodside, ředitel Googlu pro rozvíjející se trhy, který má na starosti území od Moskvy na severu po jihoafrické Kapské Město.
Minulý měsíc se najatým právníkům podařilo s českým majitelem stránek google.cz dohodnout na podmínkách převodu této adresy na americkou společnost. Cena nebyla zveřejněna.
Podle Woodsida je získání adresy, na kterou nyní přesměrovává české návštěvníky z domovské ".com" stránky, jen první krok k cestě za větším podílem na místním internetovém a reklamním trhu.
"Ostatní (z velkých internetových firem) ještě v Česku neinvestovali. Vidíme to jako příležitost pro nás," říká.
Google žije téměř stoprocentně z prodeje reklamy na svých webových stránkách. Cena, kterou vyhledávač inkasuje za jedno kliknutí, se vytváří automaticky podle zájmu inzerentů.
Například američtí právníci platí i přes tisíc korun za jeden klik na odkaz, který se objeví při hledání slov "dopravní nehoda" nebo "azbestóza". To vše v naději, že jim klient v nouzi přinese velký byznys.
"Inzerenti chtějí reklamu, která je měřitelná. Myslím, že budeme úspěšní i tady," říká Woodside. Loni tímto způsobem Google "naklikal" 6,1 miliardy dolarů a vydělal skoro 1,5 miliardy čistého zisku. Pro srovnání: podobné výnosy měl loni celý energetický kolos ČEZ.
Investoři věří v rychlý růst vyhledávače, proto cení firmu na 2,5 bilionu korun: pětkrát výš než ČEZ. Na růst českého trhu s online reklamou sází i Woodside. "Náš byznys je založen na reklamě. Formy se mohou měnit. Například odkazy v mobilech, to je příležitost v Česku, protože jejich rozšíření je tady velké," říká.
V Česku se v různých formách internetové reklamy otočí letos až 1,5 miliardy korun. To jsou zhruba jen tři procenta z celkových dvou miliard dolarů, na které Woodside odhaduje velikost celého českého trhu s reklamou.
"V USA to je pět šest procent. Nevím, jak to bude v České republice, ale určitě to poroste," říká Woodside.
Nyní hledá do čela české pobočky vhodného šéfa, který bude mít na starosti vytvoření týmu lidí pro prodej reklamy a marketing. Ten se bude prát o 150 až 300 milionů korun, které české firmy utratí za cílený nákup "kliků" ve vyhledávačích.
Google sice umí mluvit česky už čtyři roky, ale reklama na něm se dosud prodávala z ciziny. "Věnuje se nám už delší dobu česky hovořící člověk v Irsku. Změny se proto budou asi týkat menších firem," říká Ondřej Fryc, spolumajitel sítě internetových obchodů Internet Mall, který patří k velkým inzerentům.
Podíl vyhledávače Google na přísunu návštěvníků k českým webům se podle posledního měření služby Navrcholu pohybuje na úrovni třiatřiceti procent. Toto číslo však zahrnuje i návštěvníky z ciziny.
Jedničkou byl podle stejného měření český Seznam s 48procentním podílem na vyhledávání. "Jsme dvojka na trhu, co se týká vyhledávání za Seznamem," říká Woodside.
Domácímu internetu dominují návštěvností Seznam, Centrum, iDNES.cz a Atlas. Nejvíc zřejmě pocítí větší aktivitu Američanů v Česku Atlas, jehož příjmy jsou nejtěsněji spojené s vyhledáváním.
"Ambice Atlasu jsou růstové, ale určitě se zintenzivní boj o českého uživatele," říká k tomu David Duroň, šéf Atlasu.
"Byla jen otázka doby, kdy sem přeskupí lidi. Ti chytří počítali, že se to stane už v roce 2005," říká Ondřej Tomek, spolumajitel a šéf portálu Centrum, který začal investovat do vlastního zpravodajství.
Úplně všech se dotkne souboj o chytré hlavy, Google totiž v Česku zvažuje i vytvoření vývojového centra.
"Jestli najdeme vhodného člověka a lidi, kteří ho doplní, vytvoříme malý tým i v České republice. Uvidíme, jaké lidi přilákáme. Hledáme talent, ať je kdekoliv," říká Woodside.
A peníze na lanaření lidí Google má. Ve firmě pracuje asi tisíc dolarových milionářů a pět miliardářů, byť peníze získali vstupem na burzu, a ne měsíční mzdou.