Mapy Google jsou nepostradatelnou součástí života více než jedné miliardy lidí. Uživatelé je využívají k vyhledávaní míst, dopravních spojů či k objevování nových restaurací. Když byla služba před čtrnácti lety spuštěna, byla bezplatná a bez reklam.
Jak uvedla agentura Bloomberg, to se nyní může změnit. Svědčí o tom rozhovory s vedoucími pracovníky společnosti Google a zákazníky. Internetový gigant totiž rozšiřuje možnosti, jakými mohou inzerenti oslovit uživatelé služby Mapy. Google zároveň zvyšuje ceny některým podnikům, které používají základní technologii. Když lidé hledají ve své blízkosti čerpací stanice, kavárny nebo jiné podniky, služba je nyní pravidelně upozorňuje na sponzorované lokality a zobrazuje přednostně placené záznamy. „Pro Google je to příležitost, jak urychlit zpeněžení,“ říká Andy Taylor z digitální marketingové agentury Merkle.
Vyhledávání je stále nesmírně ziskové a rostoucí, ale tento stav nemůže trvat věčně. Stále více lidí například vyhledává prostřednictvím služby Amazon.com. Na mobilních zařízeních již společnost Google vyčerpala všechny dostupné reklamní kapacity. Není proto divu, že hledá nové zdroje.
Ve srovnání s běžným vyhledáváním jsou Mapy novým územím, které přímo volá po zpeněžení. Google již podniká první kroky. Hřiště si rozdělil do čtyř oblastí, na mapy, vyhledávání míst v okolí, osobní doporučení a hledání firemních zápisů v okolí.
V loňském létě začaly hlasové pokyny z aplikace Mapy uvádět známé obchodní značky od společností, které jsou již nyní velkými odběrateli vyhledávacích reklam Google. Namísto odbočit vpravo na Schindler Avenue, aplikace někdy říká odbočit vpravo na Starbucks nebo místní lakovnu. Google řekl, že se nejedná o reklamy a přidává další řetězce rychlého občerstvení, banky a banky.
Pomalu, ale jistě
Google ovšem musí počítat s regulačními překážkami. Evropa zaútočila na společnost kvůli porušování zákona o hospodářské soutěži. V USA zase roste počet žádostí o regulaci sběru dat společnosti, standardů ochrany soukromí i reklamy. Monetizace Google Mapy, kde miliony lidí denně sdílejí osobní informace, by mohla vzbudit ještě větší zájem kontrolních orgánů.
Společně s údaji získanými z jiných služeb, Google ví, kde žijete a pracujete, které bary a restaurace často navštěvujete i jaké jsou vaše zájmy. Společnost sází na to, že když do služby Mapy přidá více údajů o místech a podnicích, budou tam uživatelé trávit více času.
Google testoval reklamy v Mapách po celá léta. Jeho vlastní navigační aplikaci Waze, která spouští reklamy, si stáhlo více než 100 milionů uživatelů. Google na to šel velmi pomalu. „Byli jsme velmi opatrní, abychom nebyli příliš agresivní. Nechceme, aby uživatelé měli pocit, že jsme jim překazili zážitek,“ řekl ředitel produktového managementu pro Mapy Google Rajas Moonka.